BRATISLAVA. Tender štátnych Železníc SR na modernizáciu 10 kilometrov železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou stále čelí anonymným udaniam. Koľajnice musia byť prispôsobené na vlaky, ktoré idú rýchlosťou aj 160 kilometrov za hodinu.
Ponuky v tendri Skanska 201 miliónov eur Trnavská stavebná spoločnosť : 245 miliónov eur OHL ŽS 263 miliónov eur Strabag 279 miliónov eur
Včera prišiel do redakcie ďalší e-mail, ktorý upozorňuje na rôzne machinácie vo verejnom obstarávaní. Pred časom vylúčili železnice najnižšiu ponuku firmy Skanska.
Tá sa odvolala na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý by mal rozhodnúť do dvoch týždňov. Úrad sa včera k tendru nechcel vyjadrovať, povedal iba, že rozhodne v zákonnej lehote.
Bojujú o víťazstvo Anonym hovorí o očakávaniach zainteresovaných, že úrad potvrdí vylúčenie Skanskej z tendra. „Po rozhodnutí bude snaha o rýchle uzatvorenie zmluvy s Trnavskou stavebnou spoločnosťou,“ píše.
Trnavská stavebná spoločnosť (TSS), ktorá je spájaná s mecenášom Smeru Vladimírom Poórom, poslala druhú najlacnejšiu ponuku. V Železniciach vraj prebieha intenzívny boj za podpis zmluvy práve s Trnavskou stavebnou.
Pripomeňme, že informácie v e-mailoch, ktoré anonym posiela, sa zatiaľ vyplnili. Napísal napríklad ešte pred otváraním obálok s ponukami, že Skanska bude cenovo najvýhodnejšia. Mal pravdu.
Ministerstvo prešetruje TSS tieto konštrukcie odmieta. „Akékoľvek kombinácie nad rámec sú nepravdivé, špekulatívne a zavádzajúce. Trnavská stavebná spoločnosť vníma túto skutočnosť ako pokračovanie nekalého boja, ktorý sa rozvinul okolo tejto súťaže,“ povedala Michaela Kroková z Trnavskej stavebnej spoločnosti. S firmami MaxBÖGL, Constructor a OHL ŽS sa nám včera nepodarilo spojiť.
Železnice reagovali iba tým, že nemôžu poskytovať informácie, kým nebude tender uzatvorený. Hovorkyňa Železníc SR Martina Pavlikovská tvrdí, že médiá nepravdivo informujú. „Tým sa škandalizuje až kriminalizuje činnosť členov komisie, na ktorých sa takto vyvíja neprístupný psychický tlak.“
Ministerstvu dopravy tiež nie je do reči, keďže tender sa ešte neskončil. „Ministerstvo sa tým bude zaoberať,“ povedal hovorca Martin Krajčovič.
Vo vedení štátnych Železníc SR sú ešte stále ľudia, ktorých tam dosadila predchádzajúca vláda Roberta Fica. Šéfom je nominant Smeru Štefan Hlinka. Minister dopravy Ján Figeľ už stihol vymeniť viacerých ľudí vo vedení podriadených organizácií. Kedy príde na rad Hlinka, zatiaľ nie je známe.
„Keď sa tak udeje, dáme vedieť,“ povedal Krajčovič. „Určite budú zmeny vo vedení spoločnosti, lebo nie sme spokojní so stavom, v ktorom sa nachádza,“ dodal.