BRATISLAVA. Všetky tri štátne železničné firmy na Slovensku nakupovali príliš draho. Tvrdí to nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Ako príklad plytvania spomenul zákazku s ŽOS Trnava na opravu vozňov. Pôvodne si službu objednal osobný železničný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od nákladného prepravcu Cargo. Ten zasa od ŽOS, ktoré vlastní podnikateľ blízky Smeru a HZDS Vladimír Poór. „Nejde o nič iné iba o skryté rozkrádanie alebo predražovanie dodávok,“ povedal Figeľ.
Tri firmy preto majú obstarávať už iba elektronickou anonymnou aukciou. Železničná spoločnosť Slovensko to už skúsila a ušetrí tak 30 percent za stráženie odstavených vagónov.
„Spoločnosť ušetrí za desať mesiacov 85tisíc eur,“ porovnal minister nové ceny s cenami predchádzajúceho „strážcu“. Do aukcie pôvodne oslovili železnice 38 firiem, z toho 5 podalo ponuky. Na aukciu sa kvalifikovali iba tri, jedna z nich však napokon ponuku nepodala.
Najnižšia cena bola 5,05 eura za hodinu práce zamestnanca strážnej služby.
Transparency International tvrdí, že elektronické aukcie sú tou najlepšou cestou, ako sa vyhnúť predražovaniu nákupov. „Výskumy, ktoré sme v tejto oblasti uskutočnili na vzorke takmer 200 nákupov v oblasti stavebných prác a informačných technológií, ukazujú lepšie výsledky z hľadiska výslednej ceny v porovnaní s použitím klasických postupov,“ povedala Emília Sičáková-Beblavá z organizácie.
Figeľ tvrdí, že peniaze sa podarilo ušetriť aj prehodnotením existujúcich zmlúv. Napríklad v Železniciach SR sa tak ušetrilo vyše 400tisíc eur. Minister dopravy chce v prehodnocovaní pokračovať.