Bratislava 26. mája (TASR) - Pre oblasť výstavby dopravnej infraštruktúry bude Slovenská republika v tomto a budúcom roku čerpať z predvstupového fondu Európskej únie (EÚ) ISPA minimálne 136 miliónov eúr.
Podľa vyjadrenia ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka je zatiaľ participácia fondu istá na troch projektoch. Asi 40 miliónmi eúr prispeje ISPA na výstavbu diaľničného ťahu D1, v bratislavskom úseku Viedenská cesta - Prístavný most. Ďalej ide o modernizáciu V. medzinárodného železničného koridoru na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, v úseku Bratislava-Rača - Trnava. U prvej z nich, Bratislava-Rača - Šenkvice (Svätý Jur) predstavuje príspevok EÚ 38 miliónov eúr a u druhej, Šenkvice - Cífer, je vykalkulovaný na približne 58 miliónov eúr. Podpora, ktorá predstavuje v prvom prípade 75 % odhadovaných nákladov bude doplnená zo štátneho rozpočtu o ďalších 600 miliónov Sk. Zatiaľ čo výstavba diela do Šenkvíc sa začala iba tento mesiac, železničná komunikácia do Cífera bude iniciovaná až začiatkom budúceho roku. Ako pre TASR povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ladislav Saxa, výberové konanie na dodávateľa stavebných prác vyhlási štátny podnik na budúci mesiac.
Železnice SR už podľa L. Saxu pracujú na príprave projektovej dokumentácie k ďalším infraštrukturálnym dielam medzinárodného významu. Konkrétne pôjde o ďalšie trate V. koridoru: Trnava - Nové mesto nad Váhom - Púchov, na ktoré budú takisto žiadať príspevok z ISPA. Pre trať Nové mesto nad Váhom by však mal predstavovať iba 50 % oprávnených nákladov.
Na prelome októbra/novembra 2002 ukončia ŽSR elektrifikáciu 22 kilometrov dlhého úseku VI. paneurópskeho koridoru Čadca - Skalité - Zwardoň, ktorý umožní prepojenie na Poľskú republiku. Sprevádzkovanie trate bude podľa L. Saxu veľkým prínosom nielen pre železnice ale aj ekonomiku. Dodávky uhlia z Katovíc do Rakúska a Maďarska zvýšia prepravu komodít na železniciach ročne približne o 1,5 milióna ton. Očakávať možno aj zvýšenú prepravu tovaru zo strany spoločnosti Slovnaft. V tomto roku ukončili ŽSR komplexnú rekonštrukciu trate Kysak - Družstevná a v krátkom čase by mala nasledovať Východná - Kráľova Lehota. S kompletnou rekonštrukciou sa začne na úseku Ružomberok - Ľubochňa.
* sch zll