BRATISLAVA. Niektoré tendre v troch štátnych železničných spoločnostiach boli predražené aj o viac ako 600 percent.
"Nehospodárnosť ba až tunelovanie v minulých rokoch boli skôr realitou, ako otáznikom v prostredí ministerstva," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).
Za predražené nákupy tovarov či služieb nesie podľa ministra zodpovednosť jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer).
"Politická zodpovednosť je jednoznačná," dodal. Všetky podozrenia, ktoré boli za predchádzajúceho vedenia rezortu odhalené, chce Figeľ nechať prešetriť políciou.
Väčšinu tendrov vyhrávali Stavstroj SK a Dever
Jedným z príkladov najvýraznejšieho predraženia boli tendre v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR). Podľa ministra bolo "na oko" dodržané verejné obstarávanie, avšak tesne pred jeho spustením robili referenti ŽSR prieskum trhu.
"Mám vážne podozrenie, že zoznam firiem z takéhoto prieskumu trhu bol upravovaný vyššími predstaviteľmi spoločnosti," vysvetlil Figeľ.
Následne boli z výberového konania vyradené nimi vybrané firmy. Podľa údajov vyhrávali takmer 90 percent obstarávaní dve firmy, Stavstroj SK a Dever. Táto prax sa podľa ministra používala až do polovice júla tohto roka.
"To naozaj nemôžem nazvať inak ako zneužívanie prostredia," podotkol.
Elektronická aukcia šetrila peniaze
V prípade ŽSR je problémom aj outsourcing niektorých činností. Ceny za sprostredkované služby sú totiž podľa Figeľa niekoľkonásobne drahšie v porovnaní s tými, za ktoré by si tieto činnosti vedeli železnice urobiť samé.
Napríklad likvidácia buriny na 2732 km trate by ŽSR vyšla o takmer 1 milión eur ročne lacnejšie, čo je úspora 566 percent. Rovnakú sumu za 12 mesiacov by železnice ušetrili pri zváraní koľajníc, čo by im prinieslo úsporu 56 percent.
Ministerstvo dopravy okrem zavedenia elektronických aukcií rokuje aj s dodávateľmi, s ktorými ŽSR uzavrelo zmluvu od 9. júla do polovice augusta tohto roka.
"Do dnešného dňa je táto úspora už na úrovni 742.916 eur," dodáva Figeľ.
Menej za služby bude platiť už aj ZSSK Slovensko, ktoré si v elektronickej aukcii vysúťažilo o 80 percent nižšiu cenu na účtovnú závierku na tento rok v porovnaní s minuloročnou. Audit na rok 2009 stál spoločnosť 77.430 eur, kým tohtoročný ju vyjde na 20.450. "A to už sú vysoké čísla," uzatvára minister.
Vážny: Figeľ je detektív Babočka
Predražené tendre v štátnych železničných spoločnostiach sú iba hypotetickým nezmyslom. Vyhlásil Ľubomír Vážny (Smer) s tým, že Figeľa označil za detektíva Babočku.
"Pripadá mi to tak, že na tento post bol daný neukončený patológ v kombinácii s detektívom Babočkom, pretože namiesto toho, aby rozvíjal obrovské investície, ktoré sú hybnou silou slovenského hospodárstva, sa tu vybíja v 100-wattových žiarovkách alebo nejakom koberci," konštatoval dnes pre médiá Vážny.
Ako však podotkol, ak sa preukáže predraženosť pri obstarávaní tovarov a služieb, nesie za to politickú zodpovednosť. Najprv sa však musia urobiť seriózne porovnávania.
"Rezort dopravy robí 7000 až 8000 obstarávaní ročne, to znamená, sú to desiatky tisíc zmlúv, ktoré ja nemám šancu a ani on nebude mať šancu nejako monitorovať," dodal.
Podľa Vážneho, ak začne súčasné vedenie rezortu a vláda konať, tak sa môžu ceny za bývalej vlády dokonca preukázať ako "prelacnené".
"Najprv nech urobia, nech nerobia hypotézu, ale najprv nech stavajú, a vtedy sa uvidí, za koľko stavali oni a za koľko sme stavali my. Najprv nech objednajú, a vtedy sa uvidí, za koľko objednali oni a za koľko sme objednali my, ale takéto z prsta vycmúľane analýzy sú pre mňa nezmyslom," uzavrel.
Cargo ušetrilo v elektronickej aukcii pri nákupe tonerov
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. pri utorňajšej prvej elektronickej aukcii na nákup tonerov do kancelárskej techniky ušetrila 3,16 % prostriedkov, respektíve 2 704 eur oproti doterajším dodávateľským cenám za dodanie týchto tovarov. P
očas viac ako pol hodinovej dražby, ktorú zástupcovia médií mohli sledovať v priamom on-line prenose, sa do súťaže o získanie zákazky zapojilo sedem účastníkov.
Úspešný uchádzač nakoniec navrhol konečnú cenu 82 924 eur, pričom pôvodná dosahovala 90 597 eur a postupne sa znížila o takmer 9 %. Aukcia naplánovaná na dvadsať minút sa tak predĺžila zhruba o štvrťhodinu.
"Bolo oslovených 32 firiem, súťažené podklady predložilo deväť firiem a podmienky splnilo sedem firiem," povedal po aukcii v Cargu na následnom brífingu minister dopravy Ján Figeľ. Výslednú cenu predaja označil za veľmi dobrý výsledok, keď bolo zaznamenaných 220 znížení cien jednotlivých položiek tovarov.
"Je to aj verifikácia celkovej ponuky tak, aby bola pre obstarávateľa čo najvýhodnejšia a zároveň porovnaná s celkovými možnosťami," dodal minister dopravy.
Figeľ pripomenul, že elektronické tendre sú v pôsobnosti rezortu dopravy realitou od 25. augusta.
"Dôkazom toho sú webové stránky Železníc SR, ale aj spoločností pre osobnú a nákladnú dopravu, kde môžete sledovať zámery vo verejnom obstarávaní, plány, vyhlásené súťaže, súťaženie o cenu prostredníctvom elektronickej aukcie až po vyhodnotenia a zverejnenie vyhodnotenej zmluvy," dodal Figeľ.
Podľa neho je o to vyššej kultúre verejného obstarávania, teda o využívaní spoločných prostriedkov.
SITA