Verí, že ľudia si jedného dňa zvyknú platiť za informácie. A je mu jedno, či ich budú čítať na papieri, či iPade. Bez peňazí sa podľa neho kvalitná žurnalistika robiť nedá. Hlavný politický komentátor a editor Financial Times PHILIP STEPHENS.
Financial Times odporúčali voliť v britských voľbách Davida Camerona. Nestiahol so sebou nejakých vašich novinárov, keď sa stal premiérom?
„Je pravda, že sme odporúčali voliť konzervatívcov Davida Camerona, ale predchádzajúce štyri voľby sme napríklad podporovali labouristov. Nie sme konzervatívne či liberálne noviny. Našou prvoradou úlohou je robiť noviny pre biznis lídrov. Tí chcú presné a faktické informácie. Na ich základe potom robia svoje rozhodnutia. Nemyslím si, že Cameron nás môže považovať za veľkých stúpencov, ktorí za ním stoja. Neviem o tom, že by nejaký novinár z Financial Times odišiel do Cameronovej vlády."
Je v Británii možné, aby sa novinár, ktorý odišiel do politiky, vrátil do médií?
„V prvom rade musím povedať, že Financial Times nie sú typické britské noviny, dokonca by som povedal, že nie sú britské noviny, ale globálne..."
Preto, že vás kupuje viac ľudí v zahraničí ako v Británii?
„Aj preto. Vždy sa snažíme byť objektívni, kým ostatné noviny v Británii sa niekedy rozhodnú byť zaujaté a podporovať nejakú politickú stranu. Napríklad noviny magnáta Ruperta Murdocha sa teraz rozhodli plne podporovať Konzervatívnu stranu. A dokonca šéfom tlačového úradu britského premiéra je Andy Coulson, ktorý pracoval pre Murdochove noviny."
Dokonca pre ten najväčší bulvár News of the World. Vybral si Cameron dobre?
„Bola to veľmi veľká chyba. Cameron prisľúbil, že so sebou prinesie integritu a transparentnosť a nakoniec si na Downing street 10 zobral bývalého šéfredaktora, ktorý viedol noviny v čase, keď nelegálne odpočúvali členov kráľovskej rodiny, politikov a celebrity. Akokoľvek je jeho rola v tomto diskutabilná a pán Coulson hovorí pravdu, ako šéfredaktor bol za to zodpovedný. Bolo to veľmi zlé rozhodnutie."
Keby niekto z vášho tímu odišiel do vlády, mohol by sa vrátiť do Financial Times?
„Záviselo by to od toho, čo presne by robil. Keby mal na starosti striktne odbornú prácu, napríklad by pripravil reformu sociálneho systému, bolo by to prijateľné. V prípade, že by robil stranícku politiku, neviem si to predstaviť."
Rok predtým, ako vypukla finančná kríza, mali vaše noviny veľkú kampaň so sloganom Žijeme vo finančných časoch (We live in a Financial Times). Dnes sa takmer na všetko pozeráme cez krízu a financie. Pomohlo to vašim novinám?
„Finančná kríza bola pre nás dobrá aj zlá. Pre novinárov, najmä finančných, veľmi dobrá. Dala nám veľkú príležitosť, aby sme robili to, čo máme a zvládli sme to brilantne. Financial Times sa stali stredom záujmu. Komerčne to však bolo veľmi zlé, keďže ju pocítili inzerenti."
Odhadli vaše noviny dobre, aká kríza príde? Aj po páde Lehman Brothers v septembri 2008 mnohí hovorili, že to nebude také zlé...
„Predpovedali Financial Times dokonale krízu? Nie. Ako mnohí ostatní, nielen v bankách či vládach, sme podcenili riziká kolapsu globálneho finančného systému. Ale naše analýzy, ktoré opisovali, čo sa deje, boli určite veľmi presné."
Financial Times boli jednými z prvých, kto spoplatnil svoju internetovú stránku. Stratili ste veľa čitateľov?
„Stratili sme ich veľa. Rozhodli sme sa, že naša webstránka je pre tých, ktorí potrebujú naše noviny, a vedeli sme, že tí, čo nás navštevujú príležitostne na takých päť minút týždenne, stratíme. Teraz máme oveľa menej čitateľov, ale veľmi verných, ktorým nerobí problém si nás predplatiť. A takých čitateľov, čo platia, chceme nielen my, ale aj inzerenti."
A čo to urobilo s vaším tlačeným nákladom?
„Myslím, že trochu klesol. Ale dnes sa na to už tak nepozeráme. Nedelíme našich čitateľov na tých, čo nás čítajú na papieri a na internete. Napríklad v prvých mesiacoch predaja iPadu sme mali 60-tisíc nových predplatiteľov."
Stáva sa z iPadu fenomén v žurnalistike?
„Rozšírenie tabletových počítačov, nielen iPadov, je určite veľká vec a stáva sa dôležitou pre noviny."
V prípade britských novín The Times zatiaľ na spoplatnenie internetu doplatili. Prišli o väčšinu čitateľov a ich náklad klesol na 16-ročné minimum. Urobil ich majiteľ Rupert Murdoch niečo zle?
„Pre nás to bolo jednoduchšie, pretože sme špecialisti, všeobecné noviny ako The Times to majú ťažšie. Musia nájsť novú formu, ktorá bude fungovať. Ako novinár dúfam, že uspejú."
Prečo? Myslíte, že sa k vám neskôr pridá väčšina novín a spoplatnia svoje stránky?
„Ak chceme dobrú žurnalistiku, musí sa za ňu platiť. Noviny musia nájsť spôsob, aby ľudia za ich informácie na internete platili. Kvalitná žurnalistika je drahá. Myslím si, že žijeme vo veľmi zaujímavom období, keď sa moc veľmi dramaticky mení. Pribúdajú veľmoci ako Čína, India, Turecko či Indonézia. A my na Západe musíme našim čitateľom vysvetliť, čo sa deje, a dať tomu zmysel. A to je drahé, to sa nedá robiť zadarmo. Financial Times nemôžu mať štyroch či piatich korešpondentov v Pekingu, ak z toho niečo nebudeme mať."
Zmenil internet vaše rozhodovanie pri riadení novín?
„Nie. Chceme dávať ľuďom presnú, aktuálnu a hĺbkovú žurnalistiku rovnako na internete, iPade či na papieri. Chceme, aby si ľudia povedali, že chcú čítať Financial Times a je nám jedno, kde to bude."
Budú o desať rokov ešte noviny na papieri?
„Dúfam, ale nie som si istý, či som vo väčšine. Celé generácie vyrástli s novinami. Keď som v Londýne, čítam New York Times na internete, keď som v USA, neviem sa dočkať, kým sa dotknem papierových novín."