Nadnárodné obchodné siete chcú viac osloviť ľudí, ktorí potrebujú rýchlo nakúpiť. Malé predajne s čerstvými potravinami však zatiaľ stavajú len v Bratislave.
BRATISLAVA. Éra nakupovania v papučiach sa môže vrátiť. Po rokoch výstavby veľkoplošných predajní na periférii miest začali nadnárodné reťazce budovať malé rýchloobslužné predajne so zúženou ponukou v centrách a blízko obytných domov.
Vypočuli tak prianie zákazníkov, ktorí nemajú čas po malý nákup cestovať na druhý koniec mesta a blúdiť hypermarketom. Na nákup šalátu, čerstvého chleba, bagety či nektariniek si chcú odbehnúť z práce alebo cestou domov.
Testujú sa v Bratislave
Tieto obchody oslovujú ľudí, ktorým záleží viac na úspore času ako na peniazoch vynaložených za nákup a šírke sortimentu, vraví Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum obchodu Terno.
Za pochopiteľné považuje, že zatiaľ pribúdajú len v Bratislave. Tá sa totiž od ostatných regiónov Slovenska odlišuje nákupnými zvyklosťami aj kúpyschopnosťou obyvateľov.
Najneskôr do dvoch mesiacov otvorí svoj prvý malý obchod v hlavnom meste Billa, ktorá na Slovensku prevádzkuje desiatky supermarketov. Sídliť bude v Apollo biznis centre a na 350 štvorcových metroch ponúkne najmä čerstvé potraviny, lahôdky, ovocie a zeleninu.
Podľa Jiřího Králíčka, operatívneho riaditeľa siete Billa na Slovensku, pôjde o obdobný obchod, aký otvorila minulý týždeň v Brne. Slovenský však bude väčší, plocha moravskej predajne totiž nepresahuje 150 štvorcových metrov.
Ako rýchlo budú malé obchody Billa v mestách pribúdať, bude podľa Králíčka závisieť od úspechu brnianskej a prvej bratislavskej predajne.
Tesco ich má zatiaľ najviac
Billa v otváraní malých predajní nasleduje britský reťazec Tesco Stores. Ten už otvoril v Bratislave sedem obchodov Tesco Expres s plochou od 180 do 300 štvorcových metrov.
Štyri z nich vyrástli za sedem mesiacov tohto roka. Podľa hovorkyne reťazca Oľgy Hrnčiarovej k nim v dohľadnom čase pribudnú ďalšie dva, opäť v hlavnom meste.
V súboji o zákazníkov, ktorí potrebujú urobiť rýchle nákupy, môžu byť pre obchody Tesco a Billa konkurenciou aj predajne Albert.
Štyri menšie sesterské obchody veľkých Hypernov sú v Bratislave a majú plochu od 480 do 870 štvorcových metrov. Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa siete Ahold Retail Slovakia, povedala, že v tomto roku sa nový Albert otvárať nebude.
Šancu konkurovať im majú podľa Drahovského aj obchody COOP Jednota, ale len ak pochopia meniacu sa filozofiu predaja čerstvého sortimentu.
Penta do boja nezasiahne
Ak aj budú mať malé predajne Tesca či Billy úspech, v dohľadnom čase sa nemusia obávať, že by sa do ich výstavby u nás pustilo veľa nových konkurentov. Jeden z hlavných súperov v Česku, skupina Penta, ktorá tam vlastní dve stovky malých obchodov Žabka, totiž expanziu na našom trhu neplánuje. Jej hovorca Martin Danko povedal, že z hľadiska budovania obchodnej siete sa Penta slovenským trhom vôbec nezaoberá.
Ísť cestou budovania malých obchodov sa nechystá ani Kaufland, ten totiž menší formát obchodov neprevádzkuje ani v zahraničí. Podľa jeho hovorcu Martina Gärtnera vidí na slovenskom trhu stále priestor na svoj rast aj na veľkej ploche.
Gärtner si nemyslí, že otváranie malých obchodov musí uberať zákazníkov reťazcom, ktoré majú len veľké predajne. Odôvodňuje to tým, že spotrebitelia sa ocitajú v rôznych nákupných situáciách: v inej sú večer po pracovnom čase, keď potrebujú kúpiť jednu, dve konkrétne potraviny, a v inej počas voľna cez víkend, keď majú čas a chcú si vybrať z čo najširšej ponuky.