Majitelia firmy, ktorá zarábala na majetku štátneho letiska, sa menili s každou novou vládou.
BRATISLAVA. Milióny eur zinkasovala prevádzkou parkoviska na bratislavskom letisku firma Airport Parking. Dnes blízka podnikateľovi Vladimírovi Poórovi, ktorý sa pozná s exministrom dopravy Ľubomírom Vážnym (Smer).
Parkovisko sa dostalo do rúk Airport Parkingu v roku 2005 bez súťaže. Tender povinný nebol, lebo išlo o nájom. „Zmluva bola podpísaná na základe obojstranne výhodnej dohody,“ napísalo včera letisko. Podpisoval ju Jaroslav Mach, ktorý je v manažmente aj dnes ako nominant rezortu dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH).
Pôvodná zmluva, ktorej platnosť mala uplynúť v septembri 2011, má však niekoľko dodatkov. Tie zásadné menili aj výhodnosť obchodu. Podpisovali ich noví manažéri, zväčša nominanti vtedy vládneho Smeru.
Branislav Kvasnica, ktorý v roku 2005 šéfoval sekcii civilného letectva na ministerstve dopravy, hovorí, že Machom podpísaná zmluva bola pre letisko výhodná. „Bola vtedy vypovedateľná a tvrdo viazaná na investície.“ Bývalý minister dopravy za SDKÚ Pavol Prokopovič tvrdí, že „investície sa snažili dostať do každého nájmu, kde to bolo možné“.
Parkovisko ako odmena?
Letiskové parkoviská patria k významným zdrojom príjmov letísk, ich prevádzkovanie externou firmou je v zahraničí nezvyčajné. Dokazujú to aj hospodárske výsledky Airport Parkingu.
V roku 2006, keď bránami bratislavského letiska prešiel zhruba rovnaký počet cestujúcich ako vlani, zinkasovala firma na parkovnom 830-tisíc eur, z čoho mala 150-tisícový zisk. Predvlani, keď letiskom prešlo historicky najviac cestujúcich, získala na parkovnom 1,1 milióna eur a zisk firmy bol takmer 400-tisíc eur.
„Ako sa menilo vedenie letiska, menili sa aj majitelia Airport Parkingu. Niekedy v roku 2006 to prešlo skupine J&T a potom som počul, že Vladimírovi Poórovi,“ vraví Milan Kajan, ktorý v roku 2005 riadil letisko.
Ľudia, ktorí v minulých rokoch pracovali v blízkosti manažérov letiska, mimo záznamu hovoria, že vedenie bolo v prípade parkoviska pod tlakom rôznych finančných záujmov. Vypovedanie zmluvy s Airport Parkingom bolo neprípustné. Jeden z exriaditeľov z roku 2007 František Stolárik však tlaky odmieta.
Na začiatku bola firma Erica Assimakopoulosa
Firma Airport Parking vznikla ešte v roku 2002 ako S&M Slovakia. O tri roku na to ju majiteľ Martin Löffler predal a dostala sa do rúk firmy Trinity Services, v ktorej je konateľom známy podnikateľ Eric Assimakopoulos.
„Po predaji sme neriešili, kto a čo s ňou robí,“ povedala Löfflerova manželka, ktorá nám zodvihla telefón.
Predstaviteľ spoločnosti Trinity Services Tibor Vinc obchod odmietol komentovať.
Po nástupe Ficovho kabinetu pôsobil vo firme Dušan Ježík. Ten bol v roku 2001 s pokladníkom SDKÚ Igorom Kucejom vo vedení firmy AirCargo Slovakia, ktorá je dnes dcérou Airport Parkingu.
V súčasnosti Airport Parking vlastní košická firma KSA, lichtenštajnská GIW a cyperská Epigea Management, ktorá predvlani získala 700-miliónovú pohľadávku Lemikon Limited voči Tiposu a je jediným spoločníkom s neviazaným podielom.
KSA a GIW totiž svoje podiely založili v prospech J&T Banky. Z účtovných dokladov Airport Parkingu, ktoré má SME k dispozícii, vyplýva, že J&T Banka parkovacej firme požičala už niekoľkokrát. Za miliónové pôžičky ručila firma majetkom či bianko zmenkou.
Konateľ firmy Ladislav Bizík, ktorý sa vyše 20 rokov pozná s podnikateľom Poórom, nám mobil nedvihol a nereagoval ani na viac žiadostí o rozhovor.
Výhodnosť zmluvy letisko prehodnocuje
BRATISLAVA. Súčasné vedenie letiska analyzuje výhodnosť uzatvorených zmlúv. „Po audite bude konať,“ povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická. Kontrolou má prejsť aj nová nájomná zmluva na parkovisko. Desať dní pred voľbami ju podpísali ešte Zdeněk Schraml a Jozef Pojedinec.
„Budeme hľadať možnosti, ako súčasný stav zvrátiť, lebo z neleteckých činností je práve parkovanie veľmi lukratívny biznis,“ povedal pred dvoma týždňami súčasný riaditeľ Maroš Jančula.
Na vypovedanie zmluvy by však Airport Parking musel prestať platiť nájom. Inak je podľa advokáta Juraja Bizoňa zmluva po právnej stránke platná a legálna.
Dôvodom nového kontraktu má byť „zmena podmienok nájmu“, ktoré súvisia s ukončením prvej etapy výstavby terminálu. Zmenil sa počet parkovacích miest a došlo aj k obmedzeniu miesta pre niektorých partnerov.
Letisko inkasuje mesačne nájomne vyše 16tisíc eur. Airport Parking však môže ročne vybrať parkovné za milión eur.
(ava)