BRATISLAVA. Autom, autobusom či vlakom. Každý z týchto spôsobov dopravy môže onedlho vyjsť drahšie. Je to pre zmeny v spotrebných daniach, ktoré pre budúci rok schválila vláda.
Železnice sa tak budú musieť vyrovnať so zdražením takzvanej červenej nafty. Doteraz mala zvýhodnenú spotrebnú sadzbu, no od budúceho roka by už výnimku nemala mať.
„Zmena spotrebnej dane na úroveň normálnej nafty pri ročnej spotrebe 16 082 538 litrov by spôsobila zvýšenie nákladov o 2 288 384,33 eura ročne. Buď to uhradí štát, alebo to budú znášať cestujúci vo vyššej cene,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský.
Ako to zaťaží peňaženky cestujúcich, nevedel povedať.
Na cenu netlačí len nafta
Zhruba 60 percent osobných vlakov odťahajú elektrické lokomotívy, zvyšok spotrebúva červenú naftu. Na celkových nákladoch firmy sa nafta podieľa asi štyrmi percentami.
Či štát zvýšenú daň preplatí, alebo sa bude zvyšovať cestovné, zatiaľ nevedno. „Výška cestovného závisí od rokovaní o budúcoročnom štátnom rozpočte,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Dodal, že naposledy sa cestovné v železničnej osobnej doprave upravovalo v roku 2004. Železnice však upozorňujú, že tlak na ceny bude silnejší než len o červenú naftu. Sú tu aj ďalšie náklady, ktoré treba preplatiť – najmä straty z minulých období.
Od prvého januára k zdraženiu určite nedôjde. O zdraženie cestovného sa totiž žiada tri mesiace vopred, a to sa už podľa Čikovského nestíha. Najbližší možný termín je 1. február.
Poslanec Ondrej Matej (SDKÚ) tvrdí, že železnice majú vnútorné rezervy, z ktorých si môžu vykryť náklady samy.
Ešte väčšie problémy než osobný železničný prepravca však bude mať železničné Cargo, tvrdí Matej.
„Deväťdesiat percent celkovej spotreby takzvanej červenej nafty slúži hlavne na posuvy v depách v Čiernej nad Tisou pri prekládke a podobne,“ povedal.
MHD čaká na primátorov
Ani doprava autobusom sa zrejme nevyhne zdraženiu. Vláda totiž zrušila oslobodenie spotrebnej dane na CNG ako pohonnej látky. Pôjde o zvýšenie na 13,27 eura na megawatthodinu.
Na zemný plyn jazdia autobusy na kratšie vzdialenosti, keďže majú menší dojazd, najmä MHD.
Najväčší tlak na ceny budú asi cítiť primátori v Bratislave, Prievidzi a vo Zvolene. Práve tamojší dopravcovia totiž v minulosti získali podporu z eurofondov na nákup autobusov jazdiacich na CNG, tvrdí prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.
Na CNG jazdia podľa Ondreja Šebestu z SPP aj autobusy v Košiciach, Nitre a Banskej Bystrici.
Napríklad v Bratislave tvoria autobusy jazdiace na zemný plyn asi štvrtinu vozového parku MHD, povedal hovorca Dopravného podniku Bratislava Peter Kavecký.
Ako sa rast nákladov odzrkadlí na cestovnom, tiež nepovedal. „Do volieb sa určite s nejakým zvyšovaním nepočíta, je to rozhodnutie na budúcom mestskom zastupiteľstve a primátorovi,“ povedal.
O cenách v prímestskej doprave do sto kilometrov zasa rozhodujú župy. Napríklad banskobystrická má v prímestskej doprave dokopy 500 autobusov, z toho 19 jazdí na plyn – všetky v okrese Zvolen, povedal Marek Modranský, riaditeľ dopravného úseku SAD Zvolen.
V tomto prípade sa však ceny zvyšovať nebudú, aj keď ročné náklady na zvolenské CNG autobusy vzrastú o 61 573 eur ročne. „Samosprávny kraj vykompenzuje zvýšené náklady dopravcovi,“ povedal Modranský.
Škrt cez rozpočet urobila v stredu vláda aj tým, ktorí sa pravidelne dopravujú autom, ale tankujú doň LPG. Jeden liter LPG vyjde po zmenách a po započítaní zvýšenej 20percentnej DPH o 11,69 centa drahšie z dnešných zhruba 50 centov. LPG však naďalej zostane lacnejšou alternatívou než benzín či nafta.
„Návratnosť investície na prerobenie automobilu sa v súčasnosti pohybuje na úrovni dvoch až troch rokov. Po zavedení spotrebných daní na LPG sa predĺži o pár mesiacov,“ povedal hovorca Slovnaftu Anton Molnár.