Programy, v ktorých a o ktorých sa hovorí. Nemusia vždy porážať rekordy sledovanosti na to, aby boli mienkotvorné a aby sa návšteva u ich hostiteľov vnímala prestížne.
Adela show je očakávanou novinkou jesennej štruktúry televízie Markíza. Vizuálna grafika programu je veľkomestská, moderátorka si vykračuje pomedzi mrakodrapy ako Carrie zo seriálu Sex v meste. Vo veľkom štýle sa však zatiaľ nedostavila sledovanosť, podiely na trhu, ktoré dosahuje, sú nižšie ako priemer Markízy.
Vyskúšali, skončili
Na podobných formátoch sa už na Slovensku popálili viacerí skúsení moderátori. Ani Milan Markovič si neporadil a MM Show, ktorú robil v STV s Petrom Pišťankom, nemala dlhé trvanie na rozdiel od jeho Večerov Milana Markoviča, v ktorých profitoval zo svojho politického prehľadu a z polarizácie spoločnosti za vlády premiéra Vladimíra Mečiara.
Markovič dnes nechce súčasnú situáciu v televízii ani jednotlivých moderátorov hodnotiť. „Precízne vymasírovaná verejnosť má už na zábavu svoj názor a už som sa stihol poučiť, že do toho vstupovať netreba," hovorí.
Keď Andy Kraus začínal v roku 2006 s programom Nech sa páči!, mal za sebou tiež niekoľkoročnú prax moderátora ranného vysielania v rádiu Twist. Formát si dokonca najprv vyskúšal na nečisto len v divadelnom štúdiu a s dobrým ohlasom.
Na obrazovku išiel teda sebavedome, no zodpovednosť pred divákmi najsledovanejšej televízie mu zviazala hrdlo. Skončil po troch mesiacoch. „Urobil som veľa chýb. Nebol som uvoľnený a nebol som sám sebou. A bez toho to nejde."
Tvrdí, že všetko naokolo - štáb, promo, scéna, tím autorov - fungovalo. „U Adely je to možno naopak," mieni Kraus, ktorý dnes robí pre konkurenčnú TV JOJ.
Zmes formátov
Nová šou Adely Banášovej je často kritizovaná za žánrovú nejednoznačnosť. „Zbytočne v sebe miesi minimálne päť ďalších podformátov," hovorí Andy Kraus.
Aj na stand up komika a komentátora TV SME Tomáša Hudáka pôsobí Adela show zatiaľ rozpačito. „Tvorcovia sa zjavne nechali inšpirovať viacerými formátmi najmä z americkej late night zábavy, ale nemá to jednotnú formu," myslí si.
Podľa neho zo šou cítiť nedostatok kvalitných scenáristov, z dobrých nápadov zostali len nedotiahnuté osekané verzie. Ako príklad uvádza živý vstup moderátora, ktorého predstavujú Svetozár Malachovský, Henrich Platek a Zuzana Šebová.
Podobný prvok má totiž napríklad The Daily Show Jona Stewarta, kde moderátor v štúdiu komunikuje s niekoľkými „korešpondentmi". Vtip týchto vložiek je v tom, že sa snažia byť verné a vážne. "Tu je priznané parodovanie, to je veľmi zlé od začiatku," komentuje Hudák.
„Samozrejme, že je všetko vec zvyku, ale aj hľadania optimálneho formátu," bráni sa Banášová. Pripomína, že nejde o šou typu SuperStar s kúpenou licenciou. „Nabehli sme do idúceho vlaku, tím sa utriasa. Teší ma, že sa k spolupráci ozývajú zaujímaví ľudia," dopĺňa Adela.
Šou či talk?
Najmenej jednotný je zatiaľ štýl vedených rozhovorov, ktoré sa pohybujú akoby od PR prezentácií až po intímne debaty. Banášová to však takto necíti. „Kto určuje, čo kam patrí?"
„Nevidieť za tým prípravu na rozhovor, vymyslené fóry a schémy ako hosťa dostať. Ak má ísť len o obyčajné rozprávanie, tak zase chýba ťah na bránu, snaha vytiahnuť z hosťa informáciu, pre ktorú malo zmysel si sadnúť k televízoru," myslí si Hudák.
Banášová si otázku, či by jej program mal byť viac šou, alebo talk, nekladie. „Chcem, aby tam ľudí niečo bavilo. Je mi jedno, čo si z toho človek vyberie, ale osobne nie som nejaký strašný šou typ," hovorí.
„Ak sa takýto program vysiela na komerčnej televízii, tak tam jednoznačne musí byť viac ´šou´. Zatiaľ najlepšiu sledovanosť mal večer, keď bola hosťom hviezda bulváru Iveta Bartošová. Myslím si, že toto tvorcom robí veľké vrásky na čele. Divák im jasne ukázal, čo sa mu páči, ale predpokladám, že to nie je cesta, ktorou sa chcú vydať," uvažuje Kraus.
Práve táto časť šou vzbudila emotívne reakcie. Mnohí moderátorku obviňovali, že labilnú Ivetu Bartošovú zneužila na zvýšenie sledovanosti. „Ani vo sne som nad tým neuvažovala," reagovala Banášová. Tvrdí, že vôbec netušila, že speváčka je takou atraktívnou osobou a že ju bude sledovať toľko ľudí.
„Mňa by zas až tak jej príbeh nezaujímal. Tak nech sa zamyslia nad sebou tí, ktorí to s takým nadšením sledovali. Bavila som sa s ňou vecne a korektne a dokonca si myslím, že sa tam cítila dobre," bráni sa Banášová.
Pri rozhovore s Fedorom Flašíkom, bojujúcim s rakovinou, sa po vlne kritiky hostiteľka spolu s glosátormi snažila v maximálnej miere prejaviť empatiu. V tomto prípade zas išla úplne bokom kontroverznosť niektorých podnikateľských aktivít jej hosťa. Do žánru talkshow sa viac hodila uvoľnená debata s poslancom Igorom Matovičom.
Improvizácia či príprava
Má byť takáto šou založená na čakaní na spontánny vtip? Stačí si hostí „preťuknúť" na webe? Stačí sa pred nahrávaním uvoľniť?
Banášová si myslí, že pripravené má byť len to, čo chcú od začiatku prezentovať ako vtipné. „Ostatné buď vyjde vtipne, alebo vážne, alebo nudne. Ako v živote," hovorí.
Odmieta aj výhrady, že by si glosátori mohli diskutované témy viac naštudovať. Podľa Hudáka však glosátori nie sú ani humoristi, ani komici. Nepresvedčili ho ani Banášovej vtipy na rozlúčku. Isté pochybnosti o funkcii glosátorov má aj Richard Müller. „Adela by tú šou mohla robiť úplne sama s hosťom," dodáva.
Kontroverzná
Banášovej sa už podarilo prezentovať aj kontroverzné postoje. Urobila si vtip zo svojho partnera šoférujúceho pod vplyvom alkoholu, rómskych divákov vyzvala, aby si „priložili stoličku do ohňa", jej glosátori riešili pôvod Christiana Karembeua, uchyľujú sa aj k sexuálnym konotáciám.
HLAVNÍ HOSTIA PRVÝCH 10 DIELOV
Richard Müller, Adnan Hamzič, Ivan Kelement, Robert Vittek, Patrícia Vittek, Iveta Bartošová, Štefánia Brodňanová, Ivan Netík, Anton Heretik, Martin Chodúr, Matej Drlička, Rytmus, Agáta Hanychová, Václav Noid Bárta, Ján Ďurovčík, Pavel Palkovič, Dominika Cibulková, Mária Andrášiová, Fedor Flašík, Josef Aregger, Michal Viewegh
Pri jednom zo vstupov spravodajcu Adonisa išli na lište titulky: „Prezidentom USA je černoch. Opice majú s ľuďmi spoločných 97 % génov. V košickej zoo nezahynula žiadna opica."
Podľa Banášovej je hranica zdravej drzosti a irónie u každého iná. „Nemáte pocit, že práve istá miera politickej nekorektnosti do takého formátu patrí? Mám skúsenosť, že ľudia na Slovensku sú veľmi ochotní uraziť sa ešte aj za iných. Ale našťastie je veľa takých, ktorí to tak neprežívajú," reaguje Banášová.
Adela show sa nahráva vopred. Moderátorka vraj nad živým vysielaním neuvažovala.
Richard Müller si vysielanie naživo, ktoré zažil pri šou Müllerád, ešte v televízii Luna pochvaľoval. „To bolo výborné. Bolo treba v určitú hodinu začať a skončiť. Programy boli veľmi spontánne," spomína. V STV, kde pokračoval so šou Müllerád, sa už vraj necítil až tak dobre. „To sme už nerobili naživo a bolo to vidieť. Niekedy nahrávanie trvalo aj dve hodiny, potom sa nie veľmi šikovne zostrihával finálny produkt," dodáva.
Pod tlakom divákov?
Adela Banášová necíti zo strany Markízy žiadny tlak na komerčnosť. „Je to beh na dlhé trate a generálne si to bude hodnotiť až neskôr," tvrdí.
„Doterajší vývoj sledovanosti Adela show je uspokojivý, relácia si postupne získava nových divákov," reagovala hovorkyňa Markízy Oľga Dúbravská.
Jan Kraus v nedávnom rozhovore pre SME tvrdil, že pri moderovaní formátu late night show je nulová emancipácia. Vraj ju zatiaľ žiadna žena nezvládla. „Jana Krausa si veľmi vážim, preto len predpokladám, že nemal možnosť prezrieť si všetky televízne stanice, aby zistil, že jeho vyjadrenie nie je pravdivé," kontruje Banášová.
Sama Banášová nie je však k svojmu programu nekritická, prvé časti určite nepovažuje za reprezentatívne. „Ale s tým má skúsenosť asi každý, keď sa pokúša o niečo nové. Ja som rada, že som išla do rizika. Tí, čo nejdú, idú potom akurát do rizika internetových diskusií," hovorí.