Firmu Airport Parking, ktorá prevádzkuje letiskové parkovisko, spájajú s J&T bankové úvery, ale aj Lichtenštajnčan vyšetrovaný pre korupciu.
BRATISLAVA. Parkovisko na bratislavskom letisku síce riadia ľudia blízki podnikateľovi Vladimírovi Poórovi, no skutoční majitelia sa skrývajú za dve firmy. Tie sú zaevidované v daňových rajoch.
Firmu Airport Parking v rovnakom pomere vlastnia košická akciovka KSA, cyperská Epigea Management a lichtenštajnská GIW - Global In-West Anstalt.
Spravuje ich J&T?
GIW spravuje podľa výpisu z lichtenštajnského obchodného registra Markus Hasler (na archívnej snímke týždenníka Týden). Jeho meno sa dostalo do médií pri vlaňajšej „dovolenkovej" kauze českého expremiéra Mirka Topolánka.
Český lobista Marek Dalík preňho prenajal luxusnú vilu v Toskánsku, ktorá patrí lichtenštajnskej firme Raben Anstalt. Tú spravuje Hasler.
Kúpnu zmluvu na taliansku vilu však podpisoval bankár Ondřej Popelka, ktorý má spravovať peniaze niektorým klientom českej J&T Banky a je zároveň členom jej dozornej rady.
Kým spoluvlastníci Airport Parkingu - akciovka KSA a lichtenštajnská GIW majú svoje podiely založené v prospech J&T Banky, cyperská Epigea so svojím podielom môže voľne nakladať. Tá predvlani získala 700-miliónovú pohľadávku spoločnosti Lemikon Limited voči Tiposu.
Kto je jej správcom alebo majiteľom nie je známe, pretože cyperský obchodný register takéto informácie neposkytuje. Firma však sídli v budove, kde aj niektoré cyperské firmy patriace do skupiny J&T.
„Podstata nášho podnikania spočíva v diskrétnosti a dôvere. Preto na otázky, či vôbec a pre koho nejakú spoločnosť spravujeme, nebudeme odpovedať," povedal hovorca finančnej skupiny J&T Maroš Sýkora.
Haslera vyšetrujú Briti
Hasler je podľa českého denníka MF Dnes podnikateľ, ktorý prostredníctvom firiem spravuje majetok po celom svete. Tak, aby chránil súkromie ich skutočných majiteľov.
Okrem firiem Raben Anstalt a GIW Global In-West Anstalt, spravuje Hasler napríklad firmu Arling Anstalt. Pre jej aktivity ho vyšetruje britská polícia pre podozrenie z korupcie na karibských ostrovoch.
V nej má byť podľa britských médií zapletená finančná skupina Istrokapitál Mária Hoffmana, ktorá chcela na karibskom ostrove Salt Cay postaviť golfový a hotelový komplex. Hoffmanove aktivity finančne istila aj J&T.
Haslerova správcovská spoločnosť poskytuje pre skupinu J&T sídlo trom jej lichtenštajnským firmám, ktoré sú oficiálnou súčasťou skupiny.
Na letisku stavajú
Po tom, čo v roku 2006 nedostalo konzorcium TwoOne súhlas Protimonopolného úradu na kúpu letiska, získalo by ho zrejme konzorcium Abertis. Práve v ňom pôsobilo aj J&T. Vtedajší premiér Robert Fico (Smer) privatizáciu zastavil.
Za letisko sme mali získať 430 miliónov eur. Ďalších 150 miliónov sa Abertis zaviazal preinvestovať.
V roku 2008 vyhral J&T Real Estate tender na výstavbu nového sídla pre štátny podnik Letové prevádzkové služby (LPS). Firma, ktorá sa od skupiny J&T odčlenila predvlani, zarobí minimálne 30 miliónov eur.
Zo zmluvy, ktorú LPS zverejnili čiastočne vyčiernenú, vyplýva, že 30 miliónov musí zaplatiť do troch mesiacov od prevzatia stavby. Podnik vlani hospodáril so ziskom 1,8 milióna eur.
Ak by peniaze nezaplatil, budova by ostala developerovi. Nezaplatením by sa pokračovalo aj v nájomnej zmluve na pozemky, na ktorých J&T budovu stavia. Symbolicky za ne platí tridsaťcentové nájomné.
Hovorkyňa LPS Michaela Legelová však ubezpečila, že k tejto situácii nepríde. „Zmluvnú sumu zaplatíme z bankového úveru," povedala. Výber banky má byť predmetom súťaže.
Parkovací biznis na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave
Parkovisko prenajali v roku 2005 nominanti druhej Dzurindovej vlády, prvá zmluva bola podmienená investíciami, v tom čase patrila firma Airport Parking podnikateľovi Ericovi Assimakopoulosovi, za päť rokov sa zmenila výhodnosť nájmu dodatkami, v roku 2007 sa stala majiteľom Airport Parkingu cyperská firma Epigea Management Ltd., vlani do firmy vstúpila lichtenštajnská GIW Global In-West Anstalt a košická akciovka KSA, Airport Parking mal od J&T Banky viacero úverov, ručil za ne aj bianko zmenkou, v roku 2006, keď letiskom prešiel zhruba rovnaký počet ľudí ako vlani, zinkasovala firma na parkovnom 830-tisíc eur, z čoho mala 150tisícový zisk, v roku 2008, keď letiskom prešlo historicky najviac ľudí, získala na parkovnom 1,1 milióna eur, z čoho mala 400-tisícový zisk.