PRAHA. Pred časom založili lobistickú skupinu, ktorá chce od štátu získať viac peňazí na podporu domácej produkcie a zároveň sťažiť prístup lacným a údajne nekvalitným výrobkom z dovozu na český trh.
Ide o najväčšie "hnutie" v histórii odvetvia. Firmy spolu obhospodarujú tretinu pôdy v krajine a majú ročné výnosy vyše 100 miliárd Kč (4,07 miliardy eur).
Hlavný cieľ je jasný. Zahraničná konkurencia odhrýza z českého agropotravinárskeho trhu stále viac a nová iniciatíva sa bude usilovať tlačiť na štát, aby s tým niečo urobil. Kým v roku 2006 prišli na český trh potraviny zo zahraničia za 89 miliárd Kč, vlani ich bolo za vyše 106 miliárd.
Zámer agrárnikov podporujú aj viaceré čisto české firmy, napríklad mliekareň Madeta. Jej šéf Milan Teplý povedal, že treba vytvoriť silnú protiváhu zahraničným konkurentom.
Podnikateľská iniciatíva spočiatku uvažovala o tom, že bude vystupovať samostatne. Podnikatelia sa však nakoniec dohodli na tom, že svoje úsilie smerom k štátnym úradom budú vyvíjať prostredníctvom Agrárnej komory.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny na svojom internetovom servere iHNed.cz.