Václav Mika odstúpil z postu šéfa Markízy. CME nemá náhradu, slovenskú stanicu dočasne povedie riaditeľ Novy.
BRATISLAVA. Šéf najsledovanejšej televízie Markíza ohlásil, že končí. Manažment televíznej skupiny CME, ktorá vlastní licenciu na vysielanie Markízy, požiadal o uvoľnenie z funkcie.
„Končím v Markíze ako riaditeľ a ako konateľ. A môžem povedať, že je to na moju žiadosť a po dohode s CME,“ povedal Václav Mika.
Mikova pozícia v televízii nebola v poslednom čase (možno povedať aj rok) stabilná. Podľa neoficiálnych informácií SME za tým boli najmä jeho nie najlepšie vzťahy so šéfom CME Adrianom Sarbuom.
Problémy nepriznaliPred dvomi týždňami český portál www.E15.cz predpovedal Mikov koniec. „V CET 21 je so sledovanosťou a s hospodárskymi výsledkami televízie veľká nespokojnosť už dlhší čas. Jednou zo zvažovaných možností riešenia sú zmeny vo vrcholovom manažmente Markízy,“ informoval portál.
Markíza, vedenie CME či CET 21, ktorá vlastní českú Novu a má poverenie od CME kontrolovať Markízu, túto informáciu oficiálne popreli.
„S manažmentom TV Markíza sme spokojní a žiadne zmeny v tejto chvíli neplánujeme,“ komentovala správu serveru hovorkyňa CME Romana Wyllie pre medialne.sk.
Ani v utorok vedenie CME neodpovedalo na otázky SME, či je za Mikovým odchodom nespokojnosť s jeho pôsobením.
Nástupcu len hľadajúPonuku stať sa šéfom Markízy po Mikovi dostal súčasný generálny riaditeľ televízie Joj František Borovský.
Borovský bol pred tromi rokmi v Mikovom tíme programovým riaditeľom. „Ponuku som dostal, ale zdvorilo som odmietol,“ povedal pre SME.
„V Joj sme pred tromi rokmi začínali s 15percentným podielom na trhu, dnes sa v prime-time približujeme k 30 percentám. Zahodiť tieto roky by bolo nezodpovedné,“ hovorí. „Navyše, akcionár v prípade televízie Joj nám poskytuje potrebnú voľnosť v rozhodovaní, aby sme sa vedeli správať konkurencieschopne.“
Kým Markíza nenájde Mikovho nástupcu, budú ju riadiť Petr Dvořák, riaditeľ pre televízne vysielanie, a Oliver Meister, riaditeľ pre korporátne záležitosti, ktorí sú členmi Rady zástupcov Markíza-Slovakia.
Mika hovorí, že má plány v súkromnej sfére, možno v zahraničí. „Ale primárne sa nebudú týkať médií na Slovensku a určite nie televízie,“ povedal.
Do Markízy prišiel pred piatimi rokmi, keď v nej po zmene vlastníckej štruktúry stratil vplyv jej zakladateľ, dlhoročný riaditeľ a politik Pavol Rusko.
Zlaté časy sa končiaS príchodom Miku nastali programové aj veľké personálne zmeny od najvyšších miest až po miesta redaktorov. Z televízie odišlo 80 ľudí.
Od základov bola vybudovaná nová spravodajská redakcia aj s novými tvárami. Markíza prestala byť vnímaná ako politicky angažovaná televízia. Spravodajstvo síce nebolo neobjektívne, no blížilo sa k bulváru. Neobvyklý priestor mali niektorí politici v spoločenskom magazíne, napríklad bývalý minister Štefan Harabin.
Nastal aj čas veľkých výpravných šou. Úspech mali vždy v prvých rokoch, no na to, aby si udržala pozíciu neohroziteľného lídra na trhu, nestačili.
Markíza, hoci má výhodu väčšieho pokrytia a silnej značky, bola najmä od roku 2007 pod tlakom. Kritický bol nárast sledovanosti Joj, kde skôr prišli na to, že vlastné nenáročné seriály sú vďačnejším artiklom ako súťaže Let's Dance či SuperStar.
Podiel Markízy v roku 2008 medziročne klesol z približne 35 na 30 percent, s odchýlkami si ho udržiava dodnes.
Krokom vedľa boli v roku 2008 radikálne zmeny v spravodajstve či neskôr seriál Rádio.
Očakávané čísla nepriniesli ani nové relácie Adela show, Talentmania či seriál Novy Dokonalý svet.