Agentúrnu správu sme o 19:18 nahradili autorským textom.
BRATISLAVA. „Je to prihrávanie miliárd ľudom blízkym Smeru. Nie je to len klientelizmus, ale krádež." Takto ohodnotil pred viacerými mesiacmi elektronické mýto za 852 miliónov eur poslanec za KDH Július Brocka. Dalo sa totiž získať asi o 200 miliónov eur lacnejšie.
Jeho stranícky šéf Ján Figeľ má teraz urobiť všetko pre to, aby Slovensko pre mýto nedostalo sankcie. Mýtny tender sa totiž stále nepozdáva Európskej komisii, ktorá nám dáva poslednú šancu presvedčiť, že bol v poriadku.
Porušenie pravidiel „Komisia konštatovala, že došlo k porušeniu pravidiel vo veci pridelenia štátnej zákazky na mýto a my pokračujeme v skúmaní tohto prípadu. Zajtra navrhnem kolégiu komisárov, aby Slovensku zaslala svoje stanovisko,“ povedal eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier.
Ponuky v tendri Konzorcium Slovakpass predložilo ponuku vo výške asi 630 miliónov eur s DPH. Zo súťaže ho vyradili ako všetkých ostatných s výnimkou víťaza. Obrátilo sa na Brusel. Víťazné konzorcium SanToll Ibertax, dnes SkyToll, vyhralo súťaž s ponukou za 852 miliónov eur.
Znamená to, že Slovensko je o krok bližšie k žalobe za spôsob, akým vysúťažilo megazákazku na elektronické mýto a ako ho napokon zaviedlo do praxe.
Súťaž o prevádzku mýta vyhralo konzorcium, ktoré prišlo s najvyššou cenou – 852 miliónov eur. Pritom s nikým nesúťažilo, keďže zvyšných troch uchádzačov vylúčila Národná diaľničná spoločnosť. Konzorcium Slovakpass s ponukou o 200 miliónov eur nižšou sa napokon obrátilo so sťažnosťou na Brusel.
List, ktorý naše ministerstvo onedlho dostane z Bruselu, znamená začiatok ďalšieho stupňa konania. Po ňom je už len žaloba na Európskom súdnom dvore.
„Slovenské úrady budú mať dva mesiace na odpoveď. Túto odpoveď preskúmame a budeme musieť vydať ďalšie rozhodnutie, či vec postúpime na Európsky súdny dvor,“ povedal eurokomisár.
Sankcie sú otázne Strany súčasnej vládnej koalície v opozícii mýto ostro kritizovali. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa chystá v spore s eurokomisiou obhajovať záujmy Slovenska. Ako konkrétne, nepovedal.
„Sme pripravení vstúpiť do dialógu po oboznámení sa s rozhodnutím Európskej komisie tak, aby sme dokázali obhájiť nielen argumenty, ale aj záujem Slovenska,“ povedal minister, ktorý teraz čaká na oficiálny list z Bruselu. Neodpovedal zatiaľ na otázku, aké sankcie v krajnom prípade Slovensku hrozia.
Bližšie informácie počas prebiehajúceho konania nechcel poskytnúť ani eurokomisár Barnier.
„Extrémnym opatrením by mohlo byť zrušenie zmluvy,“ povedal Tomáš Kamenec, právnik, zastupujúci rakúske konzorcium Kapsch. To tiež zo súťaže vylúčili.
„Trinásť rokov po uzatvorení zmluvy na spracovanie biologického a zeleného odpadu medzi mestom Bonn a Muellververtung Bonn. Európsky súdny dvor rozhodol, že zadanie zákazky prebehlo v rozpore s komunitárnym právom, keďže zákazka bola zadaná bez predchádzajúceho riadneho zadávacieho postupu, a preto musí byť bez odkladu ukončená,“ uviedol Kamenec príklad.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) stále tvrdí, že elektronické mýto je v poriadku. „My sme dodržali slovenský zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskym,“ povedal.
Figeľ by sa podľa neho mal pri obhajobe tendra oprieť o list eurokomisára pre dopravu z marca tohto roka. „Tam jednoznačne skonštatoval, že mýto je zavedené úspešne, že je to dobrý projekt, transparentný a nediskriminačný,“ povedal Vážny.
Čo prekáža komisii Vláda má na stole dlhý zoznam toho, čo Bruselu prekáža. Najprv začala konanie pre spôsob a dôvody, akým zo súťaže vylúčili najlacnejšieho uchádzača.
„Doterajší vývoj sa týkal samotného tendra z hľadiska jeho zadania a hlavne vylúčenia konkrétneho sťažovateľa, firmy Slovakpass,“ povedal Figeľ. Konzorcium okrem iného vylúčili pre podozrivo nízku cenu. Pre tento bod začala komisia konať ešte v roku 2008.
Neskôr konanie rozšírila aj na ďalšie problémové body, ktoré vyplynuli zo zavádzania mýta do praxe. Figeľ tak zrejme bude Bruselu odpovedať aj na otázky o výbere mýtneho cez kúpu lístkov – takzvaných ticketov.
Systém má byť totiž podľa zmluvy čisto elektronický. Keby ostatní uchádzači v súťaži vedeli, že sa to zmení, mohli ich ponuky vyzerať úplne inak.