BRATISLAVA. Európsky trh s malými domácimi spotrebičmi za prvých 6 mesiacov tohto roka zaznamenal pozitívny vývoj. Znamená to, podľa zistenia spoločnosti GfK Retail and Technology, že trh s malými domácimi spotrebičmi sa ukázal byť prakticky úplne odolný voči následkom ekonomickej a finančnej krízy.
Po zásadných poklesoch predaja sa hlavne Ukrajina a Slovensko vracajú k pozitívnym rastovým číslam. Predaj v Maďarsku a Rumunsku šiel v prvom polroku smerom nadol, ale v medzimesačnom porovnaní je vidieť mierne zlepšenie. Na druhej strane, trh v Česku zostáva v červených číslach a v susednom Poľsku, ktorému sa v minulom roku kríza takmer úplne vyhla, je trh s malými domácimi spotrebičmi vystavený oneskorenému poklesu.
Tento rok priniesol náznaky silného oživenia na trhu s veľkými domácimi spotrebičmi. Kým Európa a Severná Amerika vykázali za prvý polrok pozitívne trendy, rozvíjajúce sa trhy v Ázii a Latinskej Amerike aj naďalej pokračovali v zásadnom raste.
Na Strednom východe sa dopyt výrazne zvyšuje po veľmi slabom vývoji v predošlom roku. Výdavky na tento segment vzrástli počas prvých 6 mesiacov tohto roka v celosvetovom meradle o takmer 10 % (údaje na báze amerického dolára), kým počet predaných kusov sa zvýšil o zhruba 7 %.
S výpadkom následkom hospodárskej recesie ešte stále zápasia krajiny strednej a východnej Európy. Napríklad v Poľsku, Rumunsku a Maďarsku boli tržby opäť podstatne nižšie oproti predošlému roku.
Naproti tomu sa predaj v Rusku a na Ukrajine pomaly zviecha po dramatickom prepade z predošlého roka. V Rusku bol nameraný mimoriadne silný nárast predaja voľne stojacich chladničiek a pračiek, kým trh so zabudovanými spotrebičmi je relatívne slabý.