SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Efektivita elektronického mýta štátu smrdí

Slovensko zaplatí za elektronické mýto takmer 880 miliónov eur, čo je o 28 miliónov eur viac, ako sa predtým počítalo. Cenu predražili tri dodatky k zmluve.

(Zdroj: TASR)

Elektronické mýto, ktoré malo štátu priniesť peniaze na výstavbu ciest, ho naopak oberie aj o dvesto miliónov eur. To všetko len za prvé štyri roky.

Pôvodná agentúrna správa bola o 19:22 nahradená autorským textom SME

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. „Nepožaduje zvýšenie základnej ročnej ceny služby“ alebo „žiadny vplyv na cenu“. Toto sa píše v dvoch dodatkoch k zmluve na elektronické mýto. Posledný – tretí – má len prepočítať koruny na eurá.

Opak je však pravda. „Celkovo boli podpisané tri dodatky majúce vplyv na cenu služby,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa informácií denníka Pravda takto vyjde mýto takmer o 30 miliónov eur drahšie, než zaň SkyToll chcel v tendri. Namiesto 852 miliónov tak počas 13 rokov zinkasuje 879,6 milióna eur.

Za zdražením sú inflácia aj zmeny v zákonoch

„K zvýšeniu ceny došlo na základe zmeny špecifikácie vozidla vyvolanej samotnou mýtnou políciou,“ hovorí v inotajoch Jánošík.

Ďalším dôvodom má byť inflácia a „legislatívne zmeny“ po prvom januári. Napríklad rozkúskovanie spoplatnených úsekov ciest na menšie. Bližšie informácie plánuje Národná diaľničná poskytnúť dnes.

Otázky, ako je možné, že dodatky k zmluve bez vplyvu na cenu onen vplyv zrazu majú, zostávajú nezodpovedané.

Vysoké náklady na mýto sa nepozdávajú ani ministerstvu financií. Šéf rezortu Ivan Mikloš (SDKÚ) dnes „zaúkoloval“ ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), aby „sa navrhli opatrenia ako ďalej, aby štát konal vo verejnom záujme, nie tak, ako sa to dialo doteraz“.

SkryťVypnúť reklamu

Na mýte štát podľa rozpočtu z dielne ministerstva financií prerobí počas prvých štyroch rokov 205 miliónov eur. V tomto výpočte je zahrnutý aj výpadok príjmov z predaja diaľničných nálepiek pre nákladiaky. V minulosti štát z ich predaja ročne získal sumu zodpovedajúcu zhruba 41 miliónom eur.

Na mýte má štát tento rok vybrať 137 miliónov, ale musí platiť každý rok SkyTollu za mýtny systém. V tomto roku asi 94 miliónov eur.

„Okrem toho predchádzajúca vláda schválila ako kompenzáciu po zavedení elektronického mýta zníženie spotrebnej dane na naftu, čím znížila príjmy štátneho rozpočtu z tejto dane ročne o 81 miliónov eur,“ píše ministerstvo v rozpočte.

Kontrolór má kontrolovať kontrolóra

Nezrovnalosti sú aj v tom, koľko sa podarilo na mýte vybrať a koľko sa plánovalo. Pôvodne sa hovorilo o sume 185 miliónov eur za tento rok, neskôr odhad klesol na 165 miliónov. Teraz sa znížil o ďalších asi 30 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj, ktorý si neželá byť menovaný, tvrdí, že problém vláda vidí najmä v efektivite výberu mýta. Teda v tom, koľko nákladiakov systém zachytí a koľko mu unikne. To má kontrolovať firma Logica. Podľa nemenovaného zdroja to však vyzerá tak, že čoskoro niekto skontroluje ju.

Logica vyhrala tender s ponukou 29 miliónov eur. S nikým však nesúťažila. Asi dvadsať firiem si vyzdvihlo podklady, ale napokon rezignovali. Niektorí záujemcovia tvrdili, že súťažné podmienky NDS ušila Logice na mieru. Navyše, jeden z jej senior manažérov pôsobil v komisii, ktorá hodnotila ponuky v tendri na mýto. V Národnej diaľničnej boli ešte prednedávnom aj dvere s jeho menovkou Ľuboš Wedochovič.

Proti mýtnemu tendru má zásadné výhrady aj Európska komisia. Spôsob, akým bol vybratý za víťaza jediný a najdrahší súťažiaci – SkyToll – označila za diskriminačný.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 522
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 625
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 067
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 499
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 098
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 564
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 000

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 068
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 8 028
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 422
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 722
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 326
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 112
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 289
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 139
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Smer by chcel znížiť DPH pri základných potravinách na nulu.


TASR 43m
Ilustračná fotografia.

Technické poruchy hlásia externí poskytovatelia IT služieb od nedeľného rána.


TASR 60m

Hodnota Twitteru je stále vyššia ako hodnota jeho konkurentov.


ČTK 4 h
Ilustračné foto.

Syntetické palivá dostanú výnimku.


ČTK 25. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 068
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 8 028
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 422
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 722
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 326
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 112
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 289
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 139
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu