Agentúrnu správu sme o 19:10 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Trh sa zotavuje, zlé časy sa končia. Automobilky postupne ožívajú, zvyšujú výrobu.
„Za prvých šesť mesiacov tohto roka sme zaznamenali viditeľný nárast objednávok. Od januára do júna sme vyrobili takmer 65tisíc automobilov, čo predstavuje 43percentný nárast oproti prvému polroku 2009,“ povedal Vladimír Machalík, hovorca spoločnosti Volkswagen Slovakia.
Výroba áut na Slovensku Od januára do konca júna 2010 vyrobil Volkswagen takmer 65tisíc automobilov. KIA Slovakia plánuje vyrobiť tento rok 220tisíc áut, čím prekoná rok 2008. PSA Peugeot Citroën vyrobil za prvý polrok viac ako 100tisíc vozidiel. Zdroj: automobilky
Podobný nárast výroby dosiahla aj KIA Slovakia. „Spoločnosť vyrobila za prvých deväť mesiacov tohto roka 161tisíc automobilov, čo je v porovnaní s minulým rokom o 41 percent viac,“ povedal jej hovorca Dušan Dvořák.
Aj napriek stúpajúcej produkcii však bude musieť tretia z automobiliek prerušiť od 27. do 29. októbra svoju výrobu.
„Dôvodom je výkyv na trhu. V prvom a treťom štvrťroku sme pracovali v nadčasoch. Situácia na trhu vo štvrtom štvrťroku pre nás opäť priniesla potrebu na niekoľko dní zastaviť výrobu,“ povedal hovorca francúzskej spoločnosti PSA Peugeot Citroën Peter Švec.
Nové pracovné miesta Dobrou správou pre zamestnancov je, že spoločnosti neplánujú prepúšťať. „Platí náš záväzok, že v nasledujúcich dvoch rokoch neprepustíme ani jedného zamestnanca,“ povedal Švec.
Nárast výroby so sebou prináša šancu pre nezamestnaných. Automobilky už začali s prijímaním nových ľudí. Niekoľko stoviek ľudí by tak mohlo opustiť úrady práce a začať pracovať. „Volkswagen plánuje prijať približne tisíc nových zamestnancov,“ vraví Machalík.
K rozvoju chce prispieť aj vláda. „Sme pripravení spolupracovať v otázkach vzdelávania a prípravy kvalifikovanej pracovnej sily,“ povedala premiérka Iveta Radičová po stretnutí so šéfmi automobiliek. Ešte tento rok navštívi všetky tri závody.
Budúcnosť je optimistická Juhokórejská automobilka Kia sa výrazne angažuje aj na východ od slovenských hraníc. „Vyvážame do všetkých krajín Európy. Silný trh s perspektívou rastu je Rusko,“ povedal Dvořák.
Východ je dôležitý aj pre Volkswagen. Druhým najväčším odbytiskom pre nemeckú značku bola v roku 2009 Čína.
Spoločnosť by mohla na budúci rok navyše získať svetové prvenstvo. „Ako jediný závod na svete budeme pod jednou strechou vyrábať automobily piatich značiek. Celková produkčná kapacita závodu v Bratislave sa zvýši približne na 400tisíc áut ročne,“ povedal Machalík.