SME

Diaľnica zlacnela o tretinu

Súkromná diaľnica medzi Martinom a Prešovom by sa mohla začať stavať na jar.

Zľava, ktorú avizoval minister dopravy Ján Figeľ, sa týka výstavby asi 30­kilometrového úseku medzi Žilinou a Martinom.Zľava, ktorú avizoval minister dopravy Ján Figeľ, sa týka výstavby asi 30­kilometrového úseku medzi Žilinou a Martinom. (Zdroj: SITA)

Konzorcium pod vedením nemeckej firmy Hochtief je ochotné zľaviť z ceny z tretieho balíka PPP diaľnic. Minister Figeľ to berie.

BRATISLAVA. Najťažšie úseky na diaľnici D1 sú pre náročný terén medzi Žilinou a Martinom. Už to vyzeralo tak, že projekt verejno­súkromného partnerstva (PPP) na tejto trase pre vysokú cenu padne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stavebné konzorcium na čele s nemeckou firmou Hochtief však znížilo cenu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovorí o výraznej zľave: „Rozdiel medzi doterajšou a poslednou ponukou je takmer 30 percent. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu.“

SkryťVypnúť reklamu

So stavebnými prácami by sa podľa neho mohlo začať o pár mesiacov. „Na jar by sa mohlo začať reálne s výstavbou,“ povedal.

Diaľničná trasa, ktorá tvorí takzvaný tretí balík PPP, je zložená zo štyroch úsekov v dĺžke 31 kilometrov. Pôvodne investičné náklady predstavovali takmer dve miliardy eur. Za 30 rokov mal štát zaplatiť dovedna 8,5 miliardy.

Keďže detaily o zľave Figeľ v stredu neprezradil, úspora sa dá akurát odhadovať v stovkách miliónov eur.

So zľavou prišlo aj konzorcium, ktoré malo stavať úseky medzi Martinom a Prešovom.

Boli v ňom aj slovenské firmy Váhostav a Doprastav. Za tridsať rokov šlo tiež o stovky miliónov eur. Figeľ však ponuku neakceptoval a projekt padol.

Figeľ dostal zľavu

Tri balíky ciest Prvý balík

75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom. Aktuálny stav: ministerstvo dopravy od projektu odstúpilo, cesty z neho sa budú stavať za štátne a z eurofondov. Druhý balík

SkryťVypnúť reklamu

R1 – 52 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Aktuálny stav: vo výstavbe. Tretí balík

Asi 30 kilometrov v okolí Žiliny. Aktuálny stav: rokuje sa o zľave z ceny 8,5 miliardy eur.

Podľa zmluvy, ktorú vláda schválila v januári tohto roka, má štát tridsať rokov vyplácať koncesionárovi 277 miliónov eur. Tridsaťpercentná zľava by znamenala zhruba 194­miliónovú ročnú splátku. Podľa kuloárnych informácií sa pohybuje okolo 25 percent.

Ponuku na zľavu dostal Figeľ od konzorcia Žilinská diaľnica na čele s nemeckou firmou Hochtief. Konzorcium vyhralo za bývalej vlády súťaž o túto zákazku, no nestihlo aj dohodnúť všetky detaily financovania.

Ponúkaná zľava by sa mala týkať len investičných nákladov koncesionára, to znamená, že je ochotný lacnejšie cestu postaviť, prevádzkovať ju a udržiavať.

SkryťVypnúť reklamu

Figeľ preto očakáva ešte ďalšie zľavy. „Rozdiel je zaujímavý a dôležitý pre celkové posúdenie a očakávam jeho ďalšiu redukciu pre cenu peňazí,“ povedal.

Smerom nahor Cena peňazí totiž závisí napríklad od vývoja medzibankovej úrokovej miery – takzvaného euriboru. Ten sa mení každý deň, aktuálne je napríklad o trochu vyššie, než bol v januári, keď zmluvu schvaľovala bývalá vláda. Podobne sa ešte môžu zmeniť marže, ktoré si banky pýtajú za to, že na diaľnicu požičajú.

Len stavebné práce majú vyjsť podľa zmluvy, ktorú schválila bývalá vláda, na 1,99 miliardy eur. Celkovo však mala cesta daňových poplatníkov vyjsť v 30 ročných splátkach na 8,5 miliardy eur. Sú v tom aj náklady na financovanie, údržbu úsekov, inflácia i zisky.

„Konečne pán minister pochopil, že výstavba je dôležitá a začal sa tejto téme zodpovedne venovať,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Dodal, že bude rád, ak sa projekt uzatvorí, pretože to bude „úspešné zavŕšenie“ jeho práce.

SkryťVypnúť reklamu

„Budem očakávať, aká bude konečná cena, výhoda však spočíva v lepších podmienkach na finančných trhoch,“ povedal Vážny.

Politológ Miroslav Kusý povedal, že okrem rokovaní s konzorciom na ministra vyvíjala tlak aj koalícia. „V každom prípade je jasné, že vládna koalícia mala vehementný záujem, aby sa s tým pohlo,“ povedal.

Zľava tu už raz bola Vážny Figeľovi pripomenul, že nedávno odstúpil od iného mega PPP projektu – prvého balíka na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom, ktorý chcela vláda Roberta Fica podpísať za 9,13 miliardy eur.

Aj vtedy mu víťazné konzorcium ponúkalo zľavu z ceny. Figeľ však tvrdí, že nešlo o skutočnú zľavu, ale o pokles úrokových sadzieb na trhu, ktoré by cenu znížilo tak či tak.

Tretí balík chce Figeľ uzatvoriť do konca novembra. To znamená, že by sa mal posunúť pôvodný termín na uzatvorenie, ktorým je zatiaľ koniec októbra.

SkryťVypnúť reklamu

Líder konzorcia Žilinská diaľnica Hochtief sa nateraz nechce vyjadrovať. „Kým proces stále pokračuje, nemôžeme projekt komentovať,“ povedal Andreas Steiner.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie pre TikTok
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 441
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 220
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 500
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 674
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 530
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 818
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 184
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 662
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Budova americkej centrálnej banky vo Washingtone.

Dôvodom sú neistoty v obchodných vzťahoch.


TASR 2
Ilustračná fotografia.

Návrhom sa teraz bude zaoberať parlament.


TASR 3
Ilustračné foto.

Investíciou sa chce priblížiť k svojmu cieľu.


TASR
Premiér Robert Fico

Rakúsko žiada rozmrazenie aktív ruskej spoločnosti Rasperia Trading.


TASR 3
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 027
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 398
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 695
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 925
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 636
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 014
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 922
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 903
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu