SME

Diaľnica zlacnela o tretinu

Súkromná diaľnica medzi Martinom a Prešovom by sa mohla začať stavať na jar.

Zľava, ktorú avizoval minister dopravy Ján Figeľ, sa týka výstavby asi 30­kilometrového úseku medzi Žilinou a Martinom.Zľava, ktorú avizoval minister dopravy Ján Figeľ, sa týka výstavby asi 30­kilometrového úseku medzi Žilinou a Martinom. (Zdroj: SITA)

Konzorcium pod vedením nemeckej firmy Hochtief je ochotné zľaviť z ceny z tretieho balíka PPP diaľnic. Minister Figeľ to berie.

BRATISLAVA. Najťažšie úseky na diaľnici D1 sú pre náročný terén medzi Žilinou a Martinom. Už to vyzeralo tak, že projekt verejno­súkromného partnerstva (PPP) na tejto trase pre vysokú cenu padne.

Stavebné konzorcium na čele s nemeckou firmou Hochtief však znížilo cenu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovorí o výraznej zľave: „Rozdiel medzi doterajšou a poslednou ponukou je takmer 30 percent. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu.“

SkryťVypnúť reklamu

So stavebnými prácami by sa podľa neho mohlo začať o pár mesiacov. „Na jar by sa mohlo začať reálne s výstavbou,“ povedal.

Diaľničná trasa, ktorá tvorí takzvaný tretí balík PPP, je zložená zo štyroch úsekov v dĺžke 31 kilometrov. Pôvodne investičné náklady predstavovali takmer dve miliardy eur. Za 30 rokov mal štát zaplatiť dovedna 8,5 miliardy.

Keďže detaily o zľave Figeľ v stredu neprezradil, úspora sa dá akurát odhadovať v stovkách miliónov eur.

So zľavou prišlo aj konzorcium, ktoré malo stavať úseky medzi Martinom a Prešovom.

Boli v ňom aj slovenské firmy Váhostav a Doprastav. Za tridsať rokov šlo tiež o stovky miliónov eur. Figeľ však ponuku neakceptoval a projekt padol.

Figeľ dostal zľavu

Tri balíky ciest Prvý balík

75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom. Aktuálny stav: ministerstvo dopravy od projektu odstúpilo, cesty z neho sa budú stavať za štátne a z eurofondov. Druhý balík

SkryťVypnúť reklamu

R1 – 52 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Aktuálny stav: vo výstavbe. Tretí balík

Asi 30 kilometrov v okolí Žiliny. Aktuálny stav: rokuje sa o zľave z ceny 8,5 miliardy eur.

Podľa zmluvy, ktorú vláda schválila v januári tohto roka, má štát tridsať rokov vyplácať koncesionárovi 277 miliónov eur. Tridsaťpercentná zľava by znamenala zhruba 194­miliónovú ročnú splátku. Podľa kuloárnych informácií sa pohybuje okolo 25 percent.

Ponuku na zľavu dostal Figeľ od konzorcia Žilinská diaľnica na čele s nemeckou firmou Hochtief. Konzorcium vyhralo za bývalej vlády súťaž o túto zákazku, no nestihlo aj dohodnúť všetky detaily financovania.

Ponúkaná zľava by sa mala týkať len investičných nákladov koncesionára, to znamená, že je ochotný lacnejšie cestu postaviť, prevádzkovať ju a udržiavať.

SkryťVypnúť reklamu

Figeľ preto očakáva ešte ďalšie zľavy. „Rozdiel je zaujímavý a dôležitý pre celkové posúdenie a očakávam jeho ďalšiu redukciu pre cenu peňazí,“ povedal.

Smerom nahor Cena peňazí totiž závisí napríklad od vývoja medzibankovej úrokovej miery – takzvaného euriboru. Ten sa mení každý deň, aktuálne je napríklad o trochu vyššie, než bol v januári, keď zmluvu schvaľovala bývalá vláda. Podobne sa ešte môžu zmeniť marže, ktoré si banky pýtajú za to, že na diaľnicu požičajú.

Len stavebné práce majú vyjsť podľa zmluvy, ktorú schválila bývalá vláda, na 1,99 miliardy eur. Celkovo však mala cesta daňových poplatníkov vyjsť v 30 ročných splátkach na 8,5 miliardy eur. Sú v tom aj náklady na financovanie, údržbu úsekov, inflácia i zisky.

„Konečne pán minister pochopil, že výstavba je dôležitá a začal sa tejto téme zodpovedne venovať,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Dodal, že bude rád, ak sa projekt uzatvorí, pretože to bude „úspešné zavŕšenie“ jeho práce.

SkryťVypnúť reklamu

„Budem očakávať, aká bude konečná cena, výhoda však spočíva v lepších podmienkach na finančných trhoch,“ povedal Vážny.

Politológ Miroslav Kusý povedal, že okrem rokovaní s konzorciom na ministra vyvíjala tlak aj koalícia. „V každom prípade je jasné, že vládna koalícia mala vehementný záujem, aby sa s tým pohlo,“ povedal.

Zľava tu už raz bola Vážny Figeľovi pripomenul, že nedávno odstúpil od iného mega PPP projektu – prvého balíka na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom, ktorý chcela vláda Roberta Fica podpísať za 9,13 miliardy eur.

Aj vtedy mu víťazné konzorcium ponúkalo zľavu z ceny. Figeľ však tvrdí, že nešlo o skutočnú zľavu, ale o pokles úrokových sadzieb na trhu, ktoré by cenu znížilo tak či tak.

Tretí balík chce Figeľ uzatvoriť do konca novembra. To znamená, že by sa mal posunúť pôvodný termín na uzatvorenie, ktorým je zatiaľ koniec októbra.

SkryťVypnúť reklamu

Líder konzorcia Žilinská diaľnica Hochtief sa nateraz nechce vyjadrovať. „Kým proces stále pokračuje, nemôžeme projekt komentovať,“ povedal Andreas Steiner.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 906
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 635
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 215
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 117
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 117
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 882
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 720
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 122
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hrad Devín.

Mesto už má pozemky na jej vybudovanie.


TASR 5
Maroš Šefčovič

Najbližšie dni budú pre Európsku úniu kľúčové.


SITA
Ilustračné foto

Produkcia ropy v USA vzrástla na rekordných 13,47 milióna barelov denne.


TASR
Zľava predseda vlády Robert Fico a minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Samuel Migaľ.

Nové rozpočtové obdobie sa začína 1. januára 2028.


TASR 5
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 509
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 13 014
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 868
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 107
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 947
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 679
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 3 587
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu