BRATISLAVA. Nakupovať cez prísnejšie verejné obstarávanie, alebo cez benevolentnú obchodnú verejnú súťaž? V tejto otázke zrejme nemá jasno ani súčasná vládna koalícia.
Obstarávatelia, ktorými sú napríklad aj ŽSR, musia nakupovať cez verejné obstarávanie tovar, až keď je jeho cena vyššia ako 378-tisíc eur.
Lacnejší môžu nakupovať ako chcú. Jednou z možností je obchodná verejná súťaž podľa Obchodného zákonníka. Je tak benevolentná, že ak si na to inštitúcia vyhradí právo pri vyhlásení súťaže, môže počas jej priebehu meniť pravidlá, ako sa jej zachce.
V minulosti medializované prípady korupcie a klientelizmu v štátnom podniku Lesy SR súvisia aj s touto formou obstarávania. Tento štátny podnik po nástupe novej vlády obstarávanie sprehľadnil. „V minulosti sme takto nakupovali. Na sprehľadnenie nákupov sme začali používať elektronické obstarávanie,“ povedal hovorca Peter Gogola.
Vyrieši ť to má nový zákon
Podľa šéfa Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Romana Šípoša by „mohlo byť pravidlo, aby organizácie povinné nakupovať cez verejné obstarávanie nakupovali tovar a služby len cez zákon o verejnom obstarávaní.“
Nakupovanie cez Obchodný zákonník mala odstrániť novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorú koncom septembra vláde predložil práve šéf ÚVO. Tovar nad 30–tisíc eur sa mal nakupovať cez elektronickú aukciu. Napriek odporúčaniu legislatívneho odboru Úradu vlády prijať novelu, vládou neprešla.
Dôvodom boli hlavne veľké náklady na nákup softvéru na elektronické aukcie spolu za 40 miliónov eur. Povinnosť nakupovať cez elektronické aukcie pritom o niekoľko dní na to prikázala uznesením premiérka Iveta Radičová (SDKÚ). Povinnosť by mala platiť od nového roka, uznesenie však neustanovuje presné pravidlá takého obstarávania.
Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská zároveň dostala úlohu. Do júna 2011 má predložiť nové znenie zákona o verejnom obstarávaní. Rezort justície včera potvrdil, že nový zákon má riešiť aj problém s obchodnými verejnými súťažami.
Figeľ nákupy obhajuje
Cez Obchodný zákonník nakupuje aj štátny podnik Letové prevádzkové služby. Je v pôsobnosti rezortu dopravy. Podľa internej smernice tak nakupuje všetko – tovar od 100tisíc do 378-tisíc eur. Tovar pod touto hranicou si obstaráva zrejme priamym zadaním.
Jeho zriaďovateľ, ministerstvo dopravy tvrdí, že smernica podniku je ešte tvrdšia, ako zákonom vyžadované podmienky. „Ak však zistíme pochybenia, budeme konať. Je v našom záujme, aby sa v celom rezorte obstarávalo korektne,“ zopakoval staršie stanovisko hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Šéf Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš nerozumie tomuto postoju. „Reakcia je zvláštna, pretože podnik nerobí ten najvyšší štandard, aký by mohol. Nie je problém uplatňovať verejné obstarávanie aj pri nižších hodnotách nákupov,“ povedal Šípoš. „Vzhľadom na skúsenosti, aké máme na Slovensku, by mali ísť cez verejné obstarávanie.“