BRATISLAVA. Podľa štátneho nákladného prepravcu to pomôže k zlepšeniu jeho hospodárenia a tým aj k plneniu záväzkov, ktoré vznikli v minulosti.
"Zníženie poplatku za dopravnú cestu ešte podlieha schváleniu regulátorom. Ku konkrétnym číslam sa preto zatiaľ Cargo nevyjadruje," uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca Carga Martin Halanda.
Poplatky železničných dopravcov za používanie železničnej infraštruktúry na Slovensku sa v roku 2011 majú znížiť približne o 78,6 mil. eur na okolo 110,3 mil. eur. Predstavuje to pokles úhrad o 41,6 % v porovnaní so súčasným systémom spoplatňovania, pri ktorom by dosiahli úroveň 188,9 mil. eur.
Využívanie zlacnenia železníc pre nákladnú a osobnú dopravu umožní zníženie poplatkov v nákladnej preprave z doterajších 10 eur na 3 až 4 eurá za vlakový kilometer a pre vlaky osobnej dopravy z 1,88 eura na 1,47 eura za vlakový kilometer.
Predpokladá to návrh výnosu o určení úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre, ktorý Úrad pre reguláciu železničnej dopravy predložil do pripomienkového konania. Účinnosť má nadobudnúť 1. januára 2011.
Náklady pre železničnú nákladnú dopravu sa po znížení poplatkov za používanie infraštruktúry v budúcom roku majú znížiť o 70,2 mil. eur, z toho pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. o 65,7 mil. eur a pre ostatných dopravcov o 4,5 mil. eur.
Náklady pre osobného prepravcu Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. by sa mali znížiť o 8,4 mil. eur. Zníženie poplatkov zároveň obmedzí príjmy správcu infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky, ktoré by mal kompenzovať štátny rozpočet. Zníženie úhrad v zásade zodpovedá časti fixných nákladov, ktoré dopravcovia doteraz uhrádzali cenami za používanie dopravnej cesty.
Poplatky dopravcov za využívanie železníc by sa mali v roku 2012 znížiť o 70 mil. eur a v roku 2013 o ďalších 64 mil. eur.
Návrh výnosu úradu vznikol na základe platného zákona o dráhach z roku 2009, určuje maximálne úhrady za prístup k železničnej infraštruktúre v rozsahu minimálneho prístupového balíka a traťového prístupu k servisným zariadeniam.
Maximálne úhrady sú určené na báze variabilných nákladov súvisiacich s prevádzkou vlakov a vychádzajú z návrhu, ktorý predložil manažér infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).