BRATISLAVA . Slovenským podnikateľom prekáža, že slovenské diaľnice a rýchlostne cesty prostredníctvom PPP projektov stavajú zahraničné spoločnosti.
"Zamestnávatelia sú pohoršení konaním rezortu dopravy pri plánovanej výstavbe diaľnic v rámci projektov PPP. Cieľom každej vlády musí byť podpora vlastnej ekonomiky, podpora a vytváranie podmienok pre tvorbu a udržanie pracovných miest ľudí, ktorí v danej krajine žijú. Žiaľ je nám ľúto, že slovenská vláda robí pravý opak v súvislosti s výstavbou diaľnic na Slovensku," uviedol Klub 500 v svojom stanovisku.
D1 stavajú Nemci
Poukázal pritom na fakt, že napríklad výstavbu diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou skalou budú v rámci tretieho balíka PPP realizovať nemecké a rakúske spoločnosti.
Zamestnávatelia pritom upozornili, že rezort hospodárstva zrušil projekt prvého balíka PPP na výstavbu diaľnice D1, na ktorom mali participovať najmä slovenské firmy.
"Dostaneme sa do stavu, keď rýchlostnú cestu R1 stavia francúzske konzorcium, diaľnicu D1 bude stavať rakúsko-nemecké konzorcium a Slovenská republika bude platiť nezamestnaným ľuďom podporu v nezamestnanosti a 30 rokov bude platiť splátky týmto spoločnostiam a prispievať tak na tvorbu hodnôt Nemecka, Rakúska a Francúzska," zdôraznili podnikatelia.
Členovia Klubu 500 vyzvali predsedníčku vlády, predsedov politických strán, členov vlády a poslancov NR SR, aby vytvorili podmienky na tvorbu a udržanie pracovných miest na Slovensku a nie v iných krajinách Európskej únie.
Nechcú byť len na platenie daní
"Dokedy budú domáci zamestnávatelia dobrí “len na platenie daní“ a možnosti na získanie zákaziek zo štátneho rozpočtu budú posúvané len zahraničným spoločnostiam? Máme bohaté skúsenosti s ochranárskym prístupom vlád pri tendroch vo Francúzsku, Nemecku a Rakúsku, kde si svoj trh chránia a kde v maximálnej možnej miere štátne zákazky realizujú domáce spoločnosť," zdôraznili podnikatelia.
Vláda by si mala podľa zamestnávateľov uvedomiť, že diaľnice sa stavajú v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou.
"Je na škodu slovenskej ekonomiky, keď slovenskí občania sú na úradoch práce a stavby realizujú zahraniční pracovníci. Pričom len firma Doprastav z konzorcia Slovenské diaľnice má na základe zrušeného prvého balíka PPP projektu pripravených 1 100 výpovedí, z ktorých sa už 400 zrealizovalo," konštatoval Klub 500.
Figeľ je prekvapený
Ministra dopravy Jána Figeľa kritické stanovisko Klubu 500 k výstavbe diaľnic prekvapilo.
"Skôr mi napadá otázka, prečo sa neozýval, keď na Slovensku boli podpisované veľmi drahé projekty za predchádzajúcej vlády. Dodatok, ktorý donedávna bol platný a schválený Ficovou vládou, je drahší z hľadiska konkrétneho projektu o 27 %. Ani raz som nezachytil signál alebo protest zo strany Klubu 500," povedal počas piatkovej návštevy Vysokých Tatier Ján Figeľ.
Minister podľa vlastných slov neobhajuje záujmy jednotlivých firiem alebo lobistických skupín, "ale celej spoločnosti, Slovenskej republiky," dodal.