VYSOKÉ TATRY.
Po zasadnutí sa zhodli na 13 bodoch, v ktorých okrem iného uznávajú, že nová dopravná politika, vrátane plánu novej Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), by mala byť navrhnutá spôsobom, ktorý bude brať do úvahy rozdiely medzi členskými štátmi.
"Doprava má zásadný podiel na modernizácii, ale aj integrácii novej Európy," zdôraznil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ. Dodal, že rozvoj regiónov a rozvoj dopravy sú bytostne späté. Hlavným cieľom politiky TEN-T je vytvoriť dopravný systém umožňujúci hladké fungovanie vnútorného trhu.
Ministri sa venovali aj spolupráci v železničnej doprave, hlavne z hľadiska modernizácie európskych koridorov a riadenia železničnej dopravy. Okrem toho rokovali aj o vytváraní konkurencieschopnej siete pre nákladnú dopravu. Je v záujme V4, aby európske koridory spájali vyšehradský priestor a aby sa do nich investovalo.
"Ide o koordináciu, ktorej súčasťou je odstraňovanie tzv. úzkych hrdiel na našich hraničných priechodoch tak, aby hranice spájali, a nie rozdeľovali," zdôraznil Figeľ.
Ďalšou aktuálnou témou bol postupný nábeh na spoplatňovanie dopravnej siete modernejším spôsobom prostredníctvom elektronického mýta. Ministri sú presvedčení, že uplatňovanie princípov "užívateľ platí" a "znečisťovateľ platí" by sa mohlo považovať za možný dodatočný zdroj financovania riešení niektorých problémov v dopravnom sektore.
Jednotlivé krajiny tiež prijímajú opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na cestách tak, aby sa redukovali straty na životoch a ohrozenie na cestách a aby sa zvyšovala bezpečnosť.
"Je to aj cieľom Európskej únie (EÚ). V minulom roku zahynulo na európskych cestách v rámci únie 35.000 ľudí," doplnil minister. Bezpečnosť na železničných tratiach by podľa neho mala zabezpečiť aj ich postupná modernizácia a zavádzanie rýchlovlakov.
Cieľ podporiť rast najmenej rozvinutých regiónov EÚ musí podľa V4 zostať hlavným cieľom kohéznej politiky. Vytvorenie koherentnej siete TEN-T podľa V4 uľahčuje sociálnu a ekonomickú kohéziu a vytvára podmienky pre efektívne fungujúci jednotný trh EÚ.
V4 chce v budúcich rokoch dosiahnuť, aby sa TEN-T budovala s podporou európskych fondov tak, aby Kohézny fond nebol oslabovaný, ale naplno riešil súdržnosť regiónov, kde doprava je jednou z nosných tém. "Súdržnosť medzi regiónmi je bez kvalitnej dopravy veľmi diskutabilná," konštatoval Figeľ.
"My chceme, aby tá kľúčová sieť bola zároveň spätá s tou všeobecnou celkovou sieťou, a tak bola zabezpečená dostupnosť do každého regiónu," zdôraznil Figeľ.
Podľa neho je tendencia sústreďovať dostupnosť len do vyšších územných jednotiek. "My preferujeme dosah tejto siete na úroveň regiónov vo vyjadrení NUTS III, teda ôsmich samosprávnych krajín v prípade Slovenska," dodal.
Jedna z posledných tém, ktorej sa venovali ministri dopravy krajín V4, sa týkala oblasti integrácie rôznych druhov dopravy. "Dopravy, ktorá spája cesty, železnice, vnútrozemskú, ale aj námornú dopravu," objasnil Figeľ. Jej cieľom je presúvať dopravu tam, kde je to výhodnejšie a ekologickejšie.