Má 333 strán a stála 636-tisíc eur – analýza, ktorá mala zlepšiť úroveň klientskej starostlivosti na úradoch práce. Štátna tajomníčka tvrdí, že je nepoužiteľná a ide o vyhodené peniaze.
BRATISLAVA. Pracovníci úradov by mali nosiť menovky tak, aby boli viditeľné. Úradníci nepoužívajú úvodné formulácie, ktoré podnecujú diskusiu. Mala by sa zjednotiť verbálna a neverbálna komunikácia.
Čo je v analýze Hodnotenie úradov práce:
Senica:
Pozitíva: zamestnankyňa mala vlastnoručne vyrobené vizitky. Niektorí pracovníci nemali prehľad, čo robia ich kolegovia. Šaštín-Stráže:
Stretli sme sa s paranoidným prístupom zamestnanca v telefonickej komunikácii. Šamorín:
Na úrade nebol príjemný vzduch (nakoľko sa v ňom zdržiavali občania so značným obsahom alkoholu v krvi). Nové Mesto nad Váhom:
Pri telefonickom kontakte absentuje predstavovanie sa pracovníkov úradu. Závery a odporúčania:
Chýba jednotné označovanie úradov. Kancelárie neumožňovali miesta na sedenie a vybavovanie klienta prebieha na „stojáka". Pracovníci na úvod rozhovoru často nepoužívajú úvodnú formuláciu povzbudzujúcu k diskusii, čo platí v osobnom aj telefonickom kontakte. Používanie mena klienta je na veľmi nízkej úrovni. Potreba zabezpečiť súlad medzi slovami a neverbálnymi prejavmi.
Toto je časť z odporúčaní, ktoré prináša analýza Zvyšovanie úrovne klientskej starostlivosti. Mala pomôcť zlepšiť prístup zamestnancov úradov práce a zhodnotiť ich pozitíva a negatíva.
Ministerstvo práce za ňu ešte počas šéfovania Viery Tomanovej zo Smeru zaplatilo 636tisíc eur (teda asi 20 miliónov korún).
„Nechcem byť krutá, ale pre nás je takmer nepoužiteľná. Je napísaná na úrovni základnej školy a nie je sa od čoho odraziť a na čom stavať," povedala štátna tajomníčka ministerstva práce Lucia Nicholsonová (SaS).
Analýza má 333 strán. Okrem toho bolo vypracovaných 46 menších publikácií. Texty v nich sú však takmer totožné s tými v konečnej analýze. Opisujú stav na úradoch v roku 2009 do začiatku roku 2010.
„Tie závery sú smiešne. Je to podľa mňa katastrofa," povedala Nicholsonová. Ministerstvo však podobnú analýzu potrebuje. Chcú si ju však pripraviť sami.
Peniaze chcú späť Analýzu pripravila firma Developium, s. r. o. Jej výkonný riaditeľ Roman Kurnický odmieta, že by bola nekvalitná.
„Jednoznačne si stojím za výsledkami našej práce. Poskytli sme relevantný, nestranný a objektívny pohľad na to, ako úrady práce klienti vnímajú."
Na to, či je analýza pre ministerstvo prospešná a či ju bude môcť využiť, má podľa neho odpovedať rezort. Firma len reagovala na vyhlásené verejné obstarávanie.
Bývalé vedenie ministerstva nemalo s analýzou problém, tvrdí Kurnický. Podpísalo totiž preberací protokol.
Analýzu teraz preverujú právnici. Na ministerstve ju vraj našli len pred dvomi dňami v zásuvke. „Hľadáme spôsoby, ako otvoriť zmluvu s dodávateľom. Chceme tie peniaze naspäť. Išlo minimálne o neefektívne narábanie s verejnými financiami," povedala Nicholsonová.
Kurnický na niečo také priestor nevidí. „Do tohto momentu som si myslel, že ide o zmluvný vzťah, kde rezort akceptuje našu prácu. Neviem, prečo sa spochybňuje jej kvalita," povedal. Nijaké iné projekty vraj pre ministerstvo jeho firma nepripravovala.
Tomanová: Nicholsonová nevie, čo tára Kritiku neakceptuje ani bývalá ministerka práce. Povedala, že si na analýzu nespomína. Neskôr sa však o nej vyjadrila ako o „komplexnej analýze, ako treba zlepšiť na úradoch prácu s klientom". Či je kvalitná, mali podľa nej posúdiť ľudia, ktorí to mali na starosti.
„Neverím, že by si niekto objednal nič nehovoriacu analýzu," povedala. Namiesto vysvetlenia zaútočila na štátnu tajomníčku. „Pani Nicholsonová nie je človek na svojom mieste a nevie, čo tára. Len totálny hlupák môže povedať, že analýza je nepotrebná. Nech konečne prestane a drží pusu."