WASHINGTON. A podľa predbežných údajov americké obchody v piatok 26. novembra obslúžili o 2,2 % viac zákazníkov ako vlani, ale ich tržby vzrástli len veľmi mierne, a to o 0,3 % na 10,7 miliardy USD (8,09 miliardy eur).
Niektorí obchodníci sa pritom snažili nalákať zákazníkov aj na internetový predaj. Mnohé kamenné obchody boli zase v tento piatok, ktorý sa nazýva čierny piatok, otvorené aj cez noc. Napriek tomu ich tržby stúpli menej ako vlani, keď sa zvýšili medziročne o 0,5 %.
"Zdá sa, že americkí zákazníci sa prispôsobili ekonomickej situácii a po hospodárskej kríze pravdepodobne utrácajú oveľa rozumnejšie," domnieva sa Bill Martin, zakladateľ prieskumnej agentúry Shopper Trak.
Podľa on-line platobnej služby PayPal sa objem obchodov v čierny piatok oproti minulému roku zvýšil o 27 %.
"Zákazníci si pre ťažkú situáciu v ekonomike viac všímajú ceny a tohoročný čierny piatok ukázal, že začínajú uprednostňovať internetové nákupy, ktoré sú výhodnejšie," skonštatovala Amanda Piresová z PayPal.