Absolventi majú vysoké nároky na platy. Žiadajú si podľa personalistov toľko, čo dostávajú skúsení pracovníci.
BRATISLAVA. Keď vysokoškolák doštuduje, mal by mať aj prax. Tak si to predstavujú veľké svetové firmy. Vyplýva to z prieskumu Campus 360 Trendence Institute. Zúčastnilo sa na ňom takmer 2500 personalistov z 20 krajín.
Inštitút vo veľkých spoločnostiach zisťoval, ako by mal vyzerať ideálny absolvent. Personalisti sa zhodli, že najdôležitejšie sú skúsenosti. Len študovať podľa nich nestačí. Výber školy nepovažujú za veľmi dôležitý, skončil na treťom mieste. Stupeň dosiahnutého štúdia až na štvrtom, horšie skončili len záľuby.
Skúsenosti chcú aj u nás
Prax vyžadujú aj naše firmy. „Je trendom prijímať už hotových ľudí, teda po škole s praxou, vyzbrojených jazykmi,“ povedal Peter Paška, konateľ personálnej agentúry ProAct People.
S takýmito požiadavkami sa stretáva aj agentúra Trenkwalder. Školy podľa nej však nedokážu absolventov na prácu pripraviť. „Nedostatočne podporujú praktické zručnosti a veľké medzery majú absolventi v komunikačných a reprezentačných schopnostiach,“ povedala jej marketingová riaditeľka Lívia Franková.
Prax podľa firiem nemusí byť v odbore, v ktorom si záujemca hľadá prácu. Niekde dokonca nerozhoduje ani smer štúdia. „Bez ohľadu na profesijné zameranie je dôležité zapálenie absolventa, to ho robí jedinečným,“ povedala Franziska Kauffmann-Zappe z firmy Google. Okrem toho tu prihliadajú aj na akademické výsledky a úspechy.
Spoločnosť Eset naopak preferuje absolventov, ktorí sa vyznajú v práci, na ktorú sa hlásia. „Študenti, ktorí sa svojmu odboru venujú aj v praktickej rovine už počas štúdia, vedia zvládať viacero vecí a získali aj pracovné návyky,“ povedala personalistka Naďa Nagyová z firmy.
Nevedia komunikovať
Personalisti sa zhodli, že oblasti, kde sa musia absolventi zlepšiť, sú takzvané soft skills. Medzi ne patria napríklad komunikačné schopnosti.
"Absolventi zvyknú mať slabšiu úroveň komunikačných zručností - nevedia sa jasne a súvisle vyjadrovať, chýbajú im prezentačné zručnosti. Chýba im trhová gramotnosť, nemajú prehľad o sektore, v ktorom sa uchádzajú o prácu, nevedia prepojiť získané teoretické vedomosti s praktickým výkonom činnosti", uviedla Katarína Vanková, riaditeľka úseku riadenia ľudských zdrojov Union poisťovne a Union zdravotnej poisťovne.
Za kľúčovú označuje manažérka ľudských zdrojov PricewaterhouseCoopers Vanda Šinková komplexnosť absolventa.
„Odbornosť je dôležitá, jazyk je nevyhnutnosť, skúsenosť z rôznych prostredí, prác a projektov je obohacujúca. V kombinácii s pracovitosťou má absolvent obrovskú výhodu voči ostatným.“
Najväčšími nevýhodami absolventov sú platové očakávania. Absolventom, ktorí sa uchádzajú o prácu, chýba podľa Vankovej prehľad o sektore, v ktorom chcú pracovať. Majú vysoké očakávania na plat a nevedia sa reálne ohodnotiť.
„Majú problém identifikovať sa so spoločnosťou, preferujú osobný prospech a zvyknú častejšie striedať zamestnania,“ dodala. Premrštené požiadavky na plat potvrdzuje aj Paška: „Chceli by zarábať od začiatku toľko, koľko skúsení pracovníci z brandže.“