Projektov výroby predaja elektromobilov pribúda, nie všetky vyzerajú beznádejne.
FRANKFURT NAD MOHANOM. Ak sa potvrdí, že sa zásoby ropy za 50 rokov vyčerpajú, potom je isté, že sa spaľovací motor v automobiloch druhého storočia svojho využívania nedožije, predpovedá Financial Times Deutschland.
Nová epocha výroby automobilov s novým pohonom stiera priepastné rozdiely medzi dielničkami a veľkými koncernami. Dostávajú sa do rovnakých štartovacích blokov. V sektore sú už podnikatelia, ktorí môžu predstavovať nočnú moru pre giganty.
Nemecký denník Financial Times Deutschland informuje o štyroch, ktorí už už vo svojich dielňach elektromobily zmontovali.
Poraziť automobilky tak ako farmafirmy
Edwin Kohl ide od úspechu k úspechu. Kanceláriu si zariadil francúzskym štýlovým nábytkom z 18. storočia. Steny sa až po strop honosia maľbami. Kohl hovorí, že s dobrou myšlienkou dosiahne človek všetko. Sám seba pokladá za najlepší dôkaz pravdivosti svojho tvrdenia. V roku 1979 bol ako 29-ročný s prázdnymi vreckami na štarte.
Žil v dvoch starých triedach vykurovaných naftovými kachľami. Teraz vedie Group Kohl s 1400 zamestnancami a ročnými výnosmi 920 miliónov eur. V sárskom mestečku Merzig vybudoval obchod s farmaceutickými výrobkami. V zahraničí kupuje lieky, ktoré sú lacnejšie než v Nemecku. Balí ich podľa domácich noriem a za nižšie, než sú veľkoobchodné ceny, ich predáva na zlosť farmaceutickým koncernom lekárňam.
Novou ideou chce rovnako hnevať aj veľkovýrobcov automobilov. Máme perfektnú predstavu, uviedol Kohl. Jeho elektrický automobil Mia je vhodný do miest. Zbavil ho všetkých čačiek, klimatizácie a aj drahej zvukovej aparatúry. Všetko je v ňom čo najľahšie, preto hmotnosť Mie neprekročila 550 kilogramov.
Model je úsporný. Batérie sa nabijú do dvoch hodín. Auto, ktoré je dlhé len 2,86 metra, prejde na nabité batérie 80 až 250 km. Zatiaľ stojí okolo 20.000 eur.
Kohl pokladá Miu za vhodné vozidlo pre dôchodcov, začiatočníkov a pracovníkov mestských úradov a podnikov. Vozidlo vybavil troma posuvnými dverami pre troch cestujúcich. Ľahko sa doň nakladá batožina či náradie montérov.
Výrobca vidí v Mii model, ktorého náklady sú neprekonateľné. Vidím v tom obchod, ktorý bude fungovať, povedal Kohl. Mia obstála v hlavných havarijných testoch. Ak sa kupujúci rozhodne jednorazovo investovať 1000 eur do veterných elektrární, ponúkne mu poukaz na bezplatné nabíjanie batérií vozidla, ktoré mu ročne umožní najazdiť 15.000 km.
Bez dílerov
Kevin Czinger, šéf Code Automotive jazdí denne do práce na horskom bicykli. Od sídla firmy býva 11 km. To, o čom vrcholoví manažéri General Motors alebo Ford už nesnívajú, to je Czingerov cieľ: Priamo napadnúť veľké koncerny a prvým modelom elektromobilu dobyť trh.
Tento mesiac mal Kalifornčan odovzdať prvé vozidlá zákazníkom. Či sa mu to podarilo, zatiaľ agentúry nepotvrdili. Ponúka ich po 30.000 až 35.000 USD (22.963 až 26.791 eur). Nissan predáva v Spojených štátoch model Leaf o 5000 USD lacnejšie.
Czinger zavrhol budovanie hustej sieti dílerov. Elektromobily bude vyrábať len na objednávku a zákazníkom ich budú odovzdávať v malých obchodoch s barom.
Czinger sa upriamil na minimalizáciu výrobných nákladov; podvozky, karosérie a batérie kupuje v Číne. Výrobca zo Santa Moniky tvrdí, že má šancu presadiť sa voči veľkým koncernom. Dokonca im ponúka svoju technológiu na predaj.
Chceme byť ako Apple, uviedol bývalý manažér banky Goldman Sachs a spoločnosti Bertelsmann. Spolieha sa na svoju vynaliezavosť, ktorou chce dostať do úzkych tradičných výrobcov v automobilovom sektore.
Druhý pokus
Lorenzo Schmid si je istý, že teraz mu podnikateľský zámer vyjde. Pred desiatimi rokmi sa totiž už raz pokúsil presvedčiť svet o životaschopnosti elektromobilu. Pokus sa nevydaril. Švajčiar nazval vtedy trojkolesový model Twike. Investori mu však neverili. Peniaze mu na pokračovanie vývoja neposkytli.
Teraz prichádza s ideou štvorkolesového hybridného vozidla. Mindset vôbec nepripomína bežné ekologické škatule s kolesami; je to cestný plnokrvník.
Schmid postavil nový model na predchádzajúcich poznatkoch. Športové coupé je dlhé 4,3 metra, luxusné vybavené, čomu zodpovedá aj cena 80.000 eur. Hybrid prejde na batérie 180 km a jednovalcový benzínový motor zvýši jeho dojazd na 800 km.
Schmidove investičné náklady sú rovnako vysoké ako cena jeho produktu. Základné investície na vývoj vozidla dosiahli 15 miliónov eur.
Nedávno mu nemenovaný investor prisľúbil ďalších 57 miliónov eur. Aby však mohol autá vyrábať sériovo, bude potrebovať celkový štartovací kapitál 140 miliónov eur. Chce však dosiahnuť ročnú produkciu 50.000 vozidiel a na to musí mať 190 miliónov eur. Schmid sa chce dostať do zisku už v roku 2013. Niektorí experti tvrdia, že má hlavu v oblakoch.
Elektromobily na prenájom
Vincent Bolloré nemožno označiť za podnikateľa-začiatočníka. Je francúzskym miliardárom. Podnik, ktorý vedie existuje už 188 rokov. Vlani dosiahol výnosy 8 miliárd eur. Od založenia firmy ju zveľaďovalo päť generácií jeho predkov.
Divízia dopravy je jadrom podniku. Firma vlastní aj televízne stanice, reklamné agentúry a plantáže v Afrike. Bolloré chce však dosiahnuť viac, túži preraziť ako výrobca elektromobilov.
S tímom sa zaoberá vývojom elektrického auta už 15 rokov. Človek, ktorý podnikateľa pozná, povedal, že Bolloré hlboko verí novej technológii. Ináč by sa nedalo vysvetliť, prečo do výskumu už investoval asi miliardu eur.
Prvé príjmy zo zhmotnenia svojho sna sú pred ním. O jeho model prejavilo záujem už asi 8000 ľudí. Bolloré prišiel so zaujímavým nápadom, autá nebudú predávať. Bude ich prenajímať po 300 eur mesačne. Počíta s tým, že ľudia budú novej technológii nedôverovať. Vysokú cenu za vozidlo zaplatia, len keď sa presvedčia, že produkt je pre nich výhodný.
Bolloré ako jediný výrobca vsádza na lítiovo-polymérovú technológiu. Lítiovo-iónové batérie pokladá za nebezpečné v prípade, keď sa prehrejú. Zábery z horiacich mobilných telefónov alebo laptopov majú ľudia uložené natrvalo v pamäti.
Jeho batérie nemôžu vzplanúť. A nie je bez zaujímavosti, že sa o Bollerého technológiu začal zaujímať aj Peugeot.
Miliardár nerieši všetky detaily. Motory kupuje od francúzskej automobilky Matra. Dizajn a karoséria pochádzajú od spoločnosti Pininfarina. Taliansky dodávateľ vyrába aj batérie a prevodovky.
Bolloré sa môže na sto percent spoliehať na podporu francúzskeho prezidenta. Nicolas Sarkozy chce dosiahnuť, aby krajina zaujala prvú pozíciu vo vývoji pohonov, ktoré budú chrániť životné prostredie. Mimochodom, Sarkozy už strávil dovolenku na miliardárovej luxusnej jachte.
FOTO - PINIFARINA