BRATISLAVA. Tvorbu cien v autobusovej doprave môže skomplikovať nové nariadenie európskeho parlamentu, ktoré upravuje nové práva cestujúcich.
Pre dopravcov so starým vozovým parkom či s neefektívnou organizáciou môže predstavovať riziko. Nariadenie totiž ustanovuje nové práva pre imobilných cestujúcich, zavádza tiež odškodnenia pri meškaniach alebo strate batožiny, a nielen pri diaľkových linkách.
Napríklad za poškodenie batožiny prepravovanej v batožinovom priestore nariadenie ráta s odškodnením až do výšky 1800 eur.
Neodpustiteľné má byť aj meškanie, a to aj pri prímestských linkách. Firmy budú mať výnimku zo zodpovednosti napríklad vtedy, ak meškanie spôsobí zmena počasia, ktorú firma nemohla očakávať.
Žiadajú ústupky
Dopravcovia by tak museli platiť za meškanie, ktoré spôsobila snehová kalamita, keby ju meteorológovia predpovedali.
„Keby prešlo nariadenie v pôvodnom znení, grafikony by sa museli kompletne zmeniť, dopravcovia by museli mať rezervy,“ vysvetlil dôsledky šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.
Ministerstvo dopravy preto žiadali o zohľadnenie pripomienok pri preberaní nariadenia do slovenského právneho poriadku.
„Požiadali sme ich, aby sa nevzťahovalo na prímestskú dopravu, kde počet cestujúcich nemôžeme regulovať povinnými rezerváciami,“ povedal Trabelssie.
Členské štáty majú možnosť požiadať o výnimku pre prímestskú dopravu, Bruselu to však musia zdôvodniť. Vychádzať pritom musia zo vzdialenosti zastávok, administratívneho členenia krajiny a frekvencií spojov.
O mesiac schválené
Už samotné schvaľovanie nariadenia je veľmi komplikované. „Naposledy sme o tomto nariadení rokovali v lete,“ povedal europoslanec Jaroslav Paška (SNS).
Definitívne schválené podľa neho ešte nie je. V lete sa totiž dostalo len do druhého čítania. Európsky parlament a Európska komisia sa však odvtedy nevedeli dohodnúť na zapracovaní pripomienok.
V decembri preto zasadla špeciálna rada, ktorá o ich nezhode rozhodla. Definitívne schválenie nariadenie sa preto očakáva na najbližšej schôdzi europarlamentu vo februári.
Dopravcovia o nariadení vedia. Čakajú však na jeho konečné schválenie. „Pre nás je to zatiaľ v rovine, že je tu vôľa na zjednotenie práv,“ povedal hovorca Student Agency Aleš Ondrůj.
Podobné stanovisko poskytol aj Slovak Lines. Jeho šéf Peter Sadovský pripomína, že nariadenie bude tlakom na ceny. „Každý dopravca sa bude musieť rozhodnúť, či a nakoľko prenesie zvýšené náklady do cien cestovného.“
Členské krajiny majú možnosť požiadať o odklad účinnosti nariadenia. Pre nepripravenosť má v železničnej doprave výnimku štátny osobný železničný dopravca.
Rezort dopravy sľúbil reakciu k téme v pondelok.