BRATISLAVA. „Železničná spoločnosť Slovensko plánuje od 6. marca 2011 zrušiť alebo na niektorých tratiach obmedziť prepravu cestujúcich." Píše sa v liste železničných odborárov.
Následne je v ňom vymenovaných asi 30 tratí, ktorých sa majú zmeny týkať. Na problém tak môžu naraziť napríklad tí, ktorí pravidelne cestujú z Čadce do Makova či z Plaveča do Lipian.
Pracovná verzia Železničná spoločnosť Slovensko pravdivosť informácií nepoprela, zatiaľ nie sú definitívne. „To sa bude ešte meniť. Je to pracovný zoznam," povedal hovorca prepravcu Alexander Buzinkay. Konečný zoznam má byť hotový do konca januára.
Škrty spojov
Kde ich zvažujú:
Štúrovo - Štúrovo, hranica Čata - Šahy Šaľa - Neded Myjava - Vrbovce Trenčín - Chynorany Prievidza - Horná Štubňa Prievidza - Nitrianske Pravno Trenčianska Teplá - Horné Srnie, štátna hranica Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice Zohor - Záhorská Ves Plešivec - Muráň Plešivec - Jesenské Plešivec - Turňa nad Bodvou Fiľakovo - Fiľakovo hranica Brezno - Červená Skala Brezno - Tisovec Červená Skala - Hnilec Čadca - Makov Čadca - Skalité Stará Ľubovňa - Plaveč Plaveč - Lipany Medzilaborce, mesto - Medzilaborce, št. hranica Košice - Čaňa št. hranica Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany Studený Potok - Tatranská Lomnica /mim. sezóny/ Humenné - Trebišov* Chynorany - Topoľčany* Trenčín - Trenčianska Teplá* Levice - Podhájska* Brezno - Banská Bystrica* Koniarovce - Topoľčany* Kúty - Trnava* Plaveč - Čirč * Košice - Turňa nad Bodvou* Bratislava, N. Mesto - Bratislava, Petržalka* Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom * * časť vlakov
Zdroj: list odborárov
Zatiaľ sú vytypované trate, kde by sa zmeny mohli urobiť - čiže také, ktoré sú pre prepravcu najmenej výhodné. „Chodí na nich najmenej ľudí," povedal Buzinkay.
Spoločnosť chce znížiť svoje výkony o 5 percent. Na tratiach, s ktorými pracujeme, sa minulý rok prepravilo asi 2,5 milióna ľudí a stálo nás to 20 miliónov eur, tržby na cestovnom boli milión, strata 19 miliónov, tvrdí Buzinkay.
„Navrhované opatrenie prehĺbi rozdiely medzi regiónmi, spôsobí problémy občanom pri ceste za prácou, obmedzí im dostupnosť ostatných regiónov a mnohým zlikviduje jedinú možnosť zamestnania v regióne," tvrdia v liste odborári.
Chcú, aby sa spracoval program revitalizácie železničného sektora a následne sociálny program.
Pracovné miesta Osobný prepravca zatiaľ o prepúšťaní konkrétne čísla nehovorí. Rovnako Železnice Slovenskej republiky. Cargo hovorí o necelých 2-tisíc zamestnancoch, ktorých plánuje prepustiť.
Niekde sa hovorí o prepúšťaní formou takzvanej indexácie. To znamená, že index sa použije pri stanovení počtu prepustených v jednotlivých útvaroch.
Odborári sa zatiaľ stretli len s nižšími úradníkmi rezortu dopravy. „Vzniká veľké napätie medzi zamestnancami," povedal v pondelok zástupca odborárov František Petroci. Pripustil aj štrajk.
„Pomenovali ste časť problémov, ktoré môžu vzniknúť," odpovedal na otázku o štrajkoch.
„Mňa skôr mrzí, že odborárski bossovia nechceli štrajkovať, keď sa železnice tunelovali a zadlžovali, vtedy boli ticho," povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Na zefektívnení sa podľa ministerstva pracuje práve pre záchranu pracovných miest.