BRATISLAVA. „Železničná spoločnosť Slovensko plánuje od 6. marca 2011 zrušiť alebo na niektorých tratiach obmedziť prepravu cestujúcich." Píše sa v liste železničných odborárov.
Následne je v ňom vymenovaných asi 30 tratí, ktorých sa majú zmeny týkať. Na problém tak môžu naraziť napríklad tí, ktorí pravidelne cestujú z Čadce do Makova či z Plaveča do Lipian.
Pracovná verzia
Železničná spoločnosť Slovensko pravdivosť informácií nepoprela, zatiaľ nie sú definitívne. „To sa bude ešte meniť. Je to pracovný zoznam," povedal hovorca prepravcu Alexander Buzinkay. Konečný zoznam má byť hotový do konca januára.
Škrty spojov
- Štúrovo - Štúrovo, hranica
- Čata - Šahy
- Šaľa - Neded
- Myjava - Vrbovce
- Trenčín - Chynorany
- Prievidza - Horná Štubňa
- Prievidza - Nitrianske Pravno
- Trenčianska Teplá - Horné Srnie, štátna hranica
- Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice
- Zohor - Záhorská Ves
- Plešivec - Muráň
- Plešivec - Jesenské
- Plešivec - Turňa nad Bodvou
- Fiľakovo - Fiľakovo hranica
- Brezno - Červená Skala
- Brezno - Tisovec
- Červená Skala - Hnilec
- Čadca - Makov
- Čadca - Skalité
- Stará Ľubovňa - Plaveč
- Plaveč - Lipany
- Medzilaborce, mesto - Medzilaborce, št. hranica
- Košice - Čaňa št. hranica
- Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany
- Studený Potok - Tatranská Lomnica /mim. sezóny/
- Humenné - Trebišov*
- Chynorany - Topoľčany*
- Trenčín - Trenčianska Teplá*
- Levice - Podhájska*
- Brezno - Banská Bystrica*
- Koniarovce - Topoľčany*
- Kúty - Trnava*
- Plaveč - Čirč *
- Košice - Turňa nad Bodvou*
- Bratislava, N. Mesto - Bratislava, Petržalka*
- Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom *
* časť vlakov
Zatiaľ sú vytypované trate, kde by sa zmeny mohli urobiť - čiže také, ktoré sú pre prepravcu najmenej výhodné. „Chodí na nich najmenej ľudí," povedal Buzinkay.
Spoločnosť chce znížiť svoje výkony o 5 percent. Na tratiach, s ktorými pracujeme, sa minulý rok prepravilo asi 2,5 milióna ľudí a stálo nás to 20 miliónov eur, tržby na cestovnom boli milión, strata 19 miliónov, tvrdí Buzinkay.
„Navrhované opatrenie prehĺbi rozdiely medzi regiónmi, spôsobí problémy občanom pri ceste za prácou, obmedzí im dostupnosť ostatných regiónov a mnohým zlikviduje jedinú možnosť zamestnania v regióne," tvrdia v liste odborári.
Chcú, aby sa spracoval program revitalizácie železničného sektora a následne sociálny program.
Pracovné miesta
Osobný prepravca zatiaľ o prepúšťaní konkrétne čísla nehovorí. Rovnako Železnice Slovenskej republiky. Cargo hovorí o necelých 2-tisíc zamestnancoch, ktorých plánuje prepustiť.
Niekde sa hovorí o prepúšťaní formou takzvanej indexácie. To znamená, že index sa použije pri stanovení počtu prepustených v jednotlivých útvaroch.
Odborári sa zatiaľ stretli len s nižšími úradníkmi rezortu dopravy. „Vzniká veľké napätie medzi zamestnancami," povedal v pondelok zástupca odborárov František Petroci. Pripustil aj štrajk.
„Pomenovali ste časť problémov, ktoré môžu vzniknúť," odpovedal na otázku o štrajkoch.
„Mňa skôr mrzí, že odborárski bossovia nechceli štrajkovať, keď sa železnice tunelovali a zadlžovali, vtedy boli ticho," povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Na zefektívnení sa podľa ministerstva pracuje práve pre záchranu pracovných miest.