Bratislava 29. mája (TASR) - Slovenskí importéri a výrobcovia automobilov vyjadrili nesúhlas s niektorými ustanoveniami Zákona o odpadoch, ktorý parlament schválil 15. mája tohto roku. Za problematické označili využívanie finančných prostriedkov centrálneho recyklačného fondu, pričom zdôraznili potrebu rozlíšenia ich pôvodu ako aj účelu využitia s dôrazom na vytvorenie samostatného fondu na recykláciu autovrakov.
Zákon o odpadoch, ktorý vstúpi do platnosti od 1. júla budúceho roku, stanovuje pre výrobcu alebo importéra každého na Slovensku vyrobeného alebo dovezeného automobilu kategórie M1 a N1 daňovú povinnosť vo forme paušálneho poplatku 5000 Sk. Navyše duplicitne zdaňuje niektoré komponenty vozidla ako akumulátory, pneumatiky a autorádiá. Podľa riaditeľa Škoda Auto Slovensko Štefana Chudobu je neúčelné, aby boli tieto peniaze využívané pri recyklácií aj iných odpadov ako autovrakov, pričom sa zároveň obáva možného zneužitia týchto prostriedkov. Mohlo by sa tak stať pri neuváženom výbere vykonávateľa recyklácie.
"Recyklácia autovrakov je náročný a komplexný proces, ktorý si vyžaduje spoluprácu dodávateľov automobilov, príslušných štátnych inštitúcií, potenciálnych odberateľov odpadu ako aj samotných vykonávateľov recyklačnej činnosti," uviedol Š. Chudoba a dodal, že z tohto dôvodu je opodstatnené, aby do fondu prispievali všetky tieto subjekty a zároveň sa na recyklácii aj podieľali.
Ďalšie negatívum predmetnej právnej normy predstavuje podľa Š. Chudobu nesúlad jej časovej pôsobnosti so zákonnou úpravou zabezpečenia ekologickej likvidácie áut, ktorú pripravuje Európska únia. Únia predpokladá jej vstup do platnosti 1. apríla budúceho roku, pričom pripravenosť výrobcov automobilov pri recyklácií autovrakov stanovuje do roku 2004.
Cieľom iniciatívy Škoda Auto Slovensko, ale aj koncernu Volkswagen, bude v dohľadnej dobe predloženie návrhov na verejnú diskusiu a nakoniec aj novelizácia samotného zákona.