BRATISLAVA. Kúpou zájazdu v niekoľkomesačnom predstihu sa dajú ušetriť stovky eur. Úsporu peňazí však sprevádza riziko, že sa do odletu na dovolenku v mieste pobytu môžu rozšíriť nepokoje, záplavy či vyskytnúť iná situácia, ktorá dokáže pobyt znepríjemniť.
Ak sa rozhodnete na zaplatený zájazd necestovať, nie vždy dostanete peniaze späť. Cestovné kancelárie (CK) nie sú jednotné v tom, kedy má klient v prípade zrušenia zájazdu právo na vrátenie celej sumy, ktorú zaplatil.
Niektoré tvrdia, že tak nemusia urobiť ani vtedy, ak ministerstvo zahraničných vecí odporučí do krajiny necestovať.
Náhradná destinácia Pri zrušení zájazdu si cestovky vo väčšine prípadov účtujú zmluvnú pokutu. Vypočítajú ju podľa toho, koľko dní pred odchodom dovolenku zrušíte.
Odporúčania zvážiť cestu, cestovať len v nevyhnutných prípadoch, necestovať vôbec, v minulom roku vydalo ministerstvo takéto odporúčania 21krát, väčšina hovorila o zvážení cesty.
Nárok na jej odpustenie často nemáte ani vtedy, ak sa v krajine, do ktorej cestujete, zhoršila bezpečnostná situácia. „Ak má klient obavu a rozhodne sa necestovať, môže odstúpiť od zmluvy, no platí storno poplatok,“ povedal Juraj Žember z CK Hechter.
Podľa Márie Gallovej z CK Satur záleží aj na tom, či hrozí klientovi nebezpečenstvo v celej krajine alebo iba v istej oblasti.
„Ak by situácia podobná tej, ktorá vypukla teraz v Tunisku, bola uprostred sezóny, zrejme by sme klientom ponúkli preobjednanie na iný zájazd,“ tvrdí Gallová.
Pomôže odporúčanie? Peniaze vám môže pomôcť zachrániť ministerstvo zahraničných vecí. Musí však vydať vyhlásenie, že neodporúča cestovať do krajiny, kde ste chceli dovolenkovať.
„Ak ministerstvo vydá stanovisko, že neodporúča vycestovanie do krajiny, má klient nárok na storno zájazdu bez poplatkov,“ tvrdí Stanislav Macko, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárii a agentúr.
Ani toto odporúčanie však nie je podľa niektorých cestoviek záväzné. Dagmar Streitová z právneho odboru CK Hydrotour vraví, že všetky informácie ministerstva zahraničných vecí majú len odporúčací charakter: „Nezaväzujú cestovnú kanceláriu k tomu, aby umožnila klientom odstúpiť od zmlúv bez nárokovania storno poplatkov.“
Zrušenie zájazdu sa dá aj poistiť. Ak tak klient urobí, v určitých prípadoch mu môže poisťovňa storno poplatok preplatiť. Podľa Žembera poisťovňa akceptuje aj vyhlásenie ministerstva.
Rady Slovenskej obchodnej inšpekcie
1. Stačí na odstúpenie od zmluvy, pri ktorom si nárokujem vrátenie peňazí za zájazd len varovanie ministerstva zahraničných vecí (MZV), že su v krajine nepokoje, alebo musí ministerstvo vydať odporúčanie necestovať?
Odporúčame zistiť na MZV SR za akých okolností sa vydáva varovanie a kedy odporúčanie necestovať.
Predpokladáme, že „varovanie MZV", že v krajine sú nepokoje, nemusí byť dôvodom na zrušenie zájazdu. Zrušenie zmluvy o zájazde je v takom prípade vecou dohody.
Pri vydaní „odporúčania MZV necestovať" je vysoká pravdepodobnosť, že cestovná kancelária zájazd zruší.
Podľa ustanovenia § 741g Občianskeho zákonníka cestovná kancelária môže pred začatím zájazdu od zmluvy odstúpiť len z dôvodu zrušenia zájazdu alebo z dôvodu porušenia povinností objednávateľom, ktoré boli zmluvne dohodnuté.
Ak odstúpi objednávateľ od zmluvy podľa § 741e ods. 2 alebo ak odstúpi cestovná kancelária od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím, má objednávateľ právo žiadať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd ponúknuť.
Pri uzatvorení novej zmluvy sa platby uskutočnené na základe pôvodnej zmluvy považujú za platby podľa novej zmluvy. Ak je cena nového zájazdu nižšia ako už uskutočnené platby, je cestovná kancelária povinná tento rozdiel bezodkladne objednávateľovi vrátiť.
Ak cestovná kancelária zruší zájazd v lehote kratšej ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má právo na primeranú náhradu škody.
Podľa ustanovenia § 741j Občianskeho zákonníka t.j. cestovná kancelária sa môže zbaviť zodpovednosti za škodu spôsobenú odstúpením od zmluvy alebo porušením povinností len vtedy, ak preukáže, že túto škodu nezavinila ani ona, ani jej dodávatelia služieb a škoda bola spôsobená
a) objednávateľom,
b) treťou osobou, ktorá nie je spojená s poskytovaním zájazdu,
c) udalosťou, ktorej nebolo možné zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, alebo v dôsledku neobvyklých a nepredvídateľných okolností.
2. Môžem trvať na vrátení peňazí za zájazd, alebo musim pristúpiť na zmenu miesta pobytu?
Podľa ustanovenia § 741e Občianskeho zákonníka ak je cestovná kancelária nútená pred začatím zájazdu zmeniť podstatnú podmienku zmluvy, navrhne objednávateľovi zmenu zmluvy. Ak navrhovaná zmena zmluvy vedie aj k zmene ceny zájazdu, musí sa v návrhu nová cena uviesť.
Ak cestovná kancelária navrhne zmenu zmluvy, má objednávateľ právo rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí alebo či od zmluvy odstúpi bez zaplatenia zmluvných pokút. Rozhodnutie objednávateľa musí písomne oznámiť cestovnej kancelárii v lehote určenej cestovnou kanceláriou.
3. Ak súhlasím s výmenou, môžem trvať na zmene termínu? Ak som chcel ísťdo Tuniska na jar či jeseň, môžem namiesto toho ísť do Bulharska alebo Španielska v lete?
V tomto prípade platí taktiež ustanovenie § 741 e Občianskeho zákonníka
4. Ak predsa len vycestujem, zaplatil som si vopred aj fakultatívny výlet do lokality, kde sú práve nepokoje, mám narok na náhradu peňazí zaň?
Podľa ustanovenia § 741k Občianskeho zákonníka platí, že ak po začatí zájazdu cestovná kancelária neposkytne objednávateľovi služby alebo ich podstatnú časť riadne a včas alebo zistí, že mu ich nebude môcť poskytnúť, aj keď ju k tomu zmluva zaviazala, je povinná bezodkladne urobiť také opatrenia, aby mohol zájazd pokračovať.
Ak pokračovanie zájazdu nemožno zabezpečiť inak ako prostredníctvom služieb nižšej kvality, než sú uvedené v zmluve, je cestovná kancelária povinná vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny medzi ponúkanými a poskytnutými službami.
Ak dohodnuté služby nemožno zabezpečiť alebo služby nižšej kvality objednávateľ neprijme, je cestovná kancelária povinná bezodkladne vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny zájazdu.
Danuša Krkošová
tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátuSlovenskej obchodnej inšpekcie