BRATISLAVA. „Pri neriešení nekrytých strát hrozí vyhlásenie konkurzu,“ píše sa v plánoch osobného prepravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré má SME k dispozícii.
Možnosť vyhlásenia konkurzu firma ešte zvýraznila červenou. Išlo o materiál, ktorý firma predkladala premiérke Ivete Radičovej (SDKÚ).
Koľko dlhujú
Podobne to podľa dokumentu nazvaného Podnikateľský plán vyzerá aj s Cargom. Ďalšie hromadenie straty firmy môže viesť k tomu, že si banky vyžiadajú predčasné splatenie úverov, píše firma v podnikateľskom pláne. Cargo dlhuje spomedzi železničných firiem najviac – zhruba 600 miliónov eur. Osobný prepravca asi 100 miliónov.
Cargo tvrdí, že firme nehrozí vyhlásenie konkurzu zo strany veriteľov. V plánoch ale má, že ak sa ozdravné opatrenia nebudú robiť podľa plánu, hrozí firme krach.
„Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený,“ povedal právnik Marek Šmida. Znamená to, že splatné dlhy firmy nemajú byť vyššie než jej majetok a nemala by mať viacero veriteľov, ktorým nie je schopná platiť za služby ešte 30 dní po lehote.
Dlhy dnes majú hodnotu asi 65 percent majetku osobného železničného prepravcu, v Cargu je to takmer 80 percent.
Stopnuté prepúšťanie
Obe firmy rátali s tým, že lepšie čísla im prinesie prepúšťanie – dokopy asi 3–tisíc pracovných miest. Tieto plány sú zrejme pasé. Premiérka totiž po stretnutí s odbormi vyhlásila, že žiadne prepúšťanie či škrtanie tratí sa nebude robiť, kým vláda neschváli ozdravný plán.
Podľa svojho hovorcu Rada Baťa premiérka vie, že situácia v železničných firmách je akútna. „Práve preto nesúhlasila s predĺžením termínu predloženia revitalizačného projektu na rokovanie vlády na február,“ povedal Baťo.
Radičová manažérom železníc navyše odkázala, že majú rozmýšľať, ako naplniť vozne a nielen prepúšťať.
„Jediné riziko je, že sa nám nepodarí dopracovať k vyváženému hospodáreniu tento rok,“ povedal včera riaditeľ železničnej sekcie na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.
Celý proces ozdravenia sa podľa neho oddiali rádovo o niekoľko mesiacov, možno týždňov. Priestor na šetrenie vidí aj v dohode so župami o tom, kde by mali premávať autobusy a kde vlaky. Župy sú však zväčša pod opozičným vedením.
Pôvodné plány železničných firiem sa pritom neopierali iba o prepúšťanie. „Nie je najšťastnejšie, že vláda hovorí iba o šetrení prepúšťaním a že neprezentuje na verejnosti tento problém komplexne aj keď má dostatok informácií o tom, že revitalizácia obsahuje komplex opatrení,“ povedal hovorca osobného prepravcu Alexander Buzinkay.
Ministerstvo financií si chce teraz počkať na plán revitalizácie, potom uvidí, či bude prípadne ochotné železniciam pridať alebo rýchlejšie preplatiť nekryté straty.