Niekedy doma márne čakáte na balík. Poštár do schránky hodí iba oznámenie o uložení.
Sú prípady, keď tak smie postupovať.
BRATISLAVA. Čakáte doma na zásielku. Poštár nezazvoní a v schránke si následne nájdete iba oznámenie o uložení zásielky na pošte.
Zväčša vás takýto postup rozčúli. Slovenská pošta však všetky balíky doručiť k dverám nemusí. O tom, či vám ich odovzdá priamo do rúk, alebo nechá na pošte, totiž rozhoduje najmä veľkosť a hmotnosť zásielky.
Môže sa to stať Sťažnosti ľudí na takýto postup pošty nie sú zriedkavé, potvrdil ich aj Poštový regulačný úrad. Tvrdí však, že sa ich počet nezvyšuje. „V prevažnej miere ide o balíky a doporučené listy, pri ktorých sa pošta nepokúsi adresátovi doručiť zásielku, ale zanechá mu oznámenie o jej uložení," povedal predseda úradu Ján Fľak.
Čo preveruje poštový úrad nedoručenie alebo stratu poštových zásielok, oneskorené dodávanie zásielok, prípady, ak poštár nechá len oznámenie o uložení zásielky, doručovanie zásielok neoprávnenému prijímateľovi.
V Česku má podľa prieskumu Asociácie pre elektronickú komerciu zlé skúsenosti s Českou poštou takmer tretina ľudí, ktorí si dali tovar kúpený cez internet zaslať poštou.
„Každý tretí zákazník nakupujúci na internete, ktorý využil služby Českej pošty, sa sťažoval, že aj napriek tomu, že bol doma, tak si v schránke našiel len lístok s oznámením," povedal výkonný riaditeľ asociácie Jan Vetyška.
Slovenská pošta nevylučuje, že sa takýto prípad môže stať aj u nás. Podľa jej hovorkyne Márie Hromadovej je však len malá časť takých sťažností opodstatnená.
„Priamo k dverám adresáta sa podarí doručiť takmer 70 percent doporučených listov a takmer 65 percent balíkov," vraví.
Hmotnosť je problém Pošta pritom všetky zásielky priamo pred dvere doručiť nemusí. Pri balíkoch je limitom hmotnosť.
„Pri vnútroštátnych balíkoch zabezpečujeme doručovanie v meste do hmotnosti 15 kilogramov," hovorí Hromadová.
To, že pošta doručí priamo domov len zásielky do určitej hmotnosti, limituje aj internetové obchody. „Nemohli sme posielať väčšie spotrebiče," povedal Pavel Gall, obchodný manažér Hej.sk.
Šéf Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský tvrdí, že sa Slovenská pošta snaží služby skvalitňovať, najmä pokiaľ ide o ich flexibilitu, aby mohla konkurovať kuriérom.