BRATISLAVA. Pre TASR to dnes potvrdila Sulíkova osobná tajomníčka Tatiana Tóthová.
Pôvodne mal zákonodarný zbor zastupovať podpredseda parlamentu Robert Fico. Poveril ho tým Sulík, ktorý svoje rozhodnutie odôvodnil slovami: "Pán Fico je erudovaný právnik, a keďže o tejto téme vie viac ako ktokoľvek iný zo súčasného vedenia parlamentu, je bezpochyby tou najlepšou voľbou." Fico poverenie odmietol.
Novela zákona o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou napadnutá na ÚS SR pochádza z dielne ministra zdravotníctva bývalej Ficovej vlády. V obsiahlom podaní, ktoré bolo na ÚS doručené 15. októbra 2008, skupina 49 poslancov namieta nesúlad niektorých ustanovení zákona o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou s Ústavou SR a medzinárodnými zmluvami, ktorými je SR viazaná.
Novelu zákona o zdravotných poisťovniach prijal parlament v októbri 2007. Následne ju prezident SR 19. novembra podpísal. Podľa právnej normy musia zdravotné poisťovne vrátiť prípadný zisk z verejného zdravotného poistenia späť do systému zdravotníctva. Súčasne sa výdavky na správnu réžiu poisťovní znížili zo štyroch na tri a pol percenta. Zákon zároveň umožňuje zdravotným poisťovniam prevádzať si medzi sebou poistné kmene za úhradu.
"Tento zákon, ktorý predložil do NR SR pán minister zdravotníctva, má predovšetkým pre stranu Smer-SD obrovský programový, strategický význam. Tým, že tento zákon prešiel, sme zásadným spôsobom vstúpili do rozhodnutí predchádzajúcej pravicovej vlády, ktorá umožnila súkromným poisťovniam, aby si vytvárali zisk z verejných zdrojov, teda z peňazí, ktoré ľudia do týchto zdravotných poisťovní vložili. Na základe schváleného zákona platí, že nebudú môcť zdravotné poisťovne tvoriť zisk z verejných zdrojov, teda z tých peňazí, ktoré im posielajú ľudia a všetky peniaze, ktoré vyzbierajú ako zdravotné poistenie, musia vrátiť naspäť do systému zdravotníctva," uviedol vtedy predseda vlády SR Robert Fico.
Podľa podania poslancov toto znenie zákona zasahuje neústavným spôsobom do práva vlastniť majetok, ako aj priamo do vlastníctva majetku. V podaní je spochybnená aj argumentácia verejného záujmu. Podľa poslancov bol pôvodný zámer vlády SR vyvlastniť zdravotné poisťovne tak, aby tu ostala jedna verejnoprávna poisťovňa. Ako sa ďalej v podaní uvádza, štát zvolil nový protiústavný prostriedok k dosiahnutiu želanej prevahy verejného sektora v segmente zdravotného poistenia.
"Novela tak robí zo zdravotných poisťovní nevoľníkov. Stávajú sa tak, hoci sú súkromnými subjektmi, vykonávateľmi nevrchnostenskej verejnej správy, ktorú sú povinné uskutočňovať pre štát. Pritom akcionári nesú riziko najmenej vo výške vlastného kapitálu, ktorý do zdravotných poisťovní vložili, za prípadný neúspech činnosti poisťovne. A navyše majú povinnosť tento kapitál v prípade straty dopĺňať," uvádza sa v podaní.
Navrhovatelia preto žiadajú, aby ÚS vyslovil nesúlad týchto ustanovení zákona s Ústavou SR a aby dotknutým paragrafovým zneniam zákona pozastavil účinnosť.