BRATISLAVA. Dal výpoveď SPP a mieri k jej konkurentovi. Od tradičného dodávateľa plynu Martin Ondko, konateľ firmy Magna EA, prechádza od apríla so svojou domácnosťou do vlastnej firmy.
Na vlastnej domácnosti chce testovať všetky procesy, ktoré súvisia so zmenou dodávateľa plynu. Od júla už chce firma Magna EA dodávať plyn aj ďalším rodinám.
V krátkom čase bude už druhým konkurentom pre SPP, ktorý mal na trhu monopol. Minulý týždeň totiž ohlásil vstup na tento trh energetický gigant ČEZ.
ČEZ ohlásil desaťpercentné zľavy a za pár dní sa mu prihlásilo asi 1200 záujemcov, tvrdí hovorkyňa ČEZ Eva Nováková. Magna EA zatiaľ zvažuje asi 7percentné zľavy oproti SPP.
Čo zobudilo konkurentov?
Domácnostiam pritom dlhé roky nikto okrem SPP plyn neponúkol. Všetci tvrdili, že sa na dodávkach plynu pre domácnosti nedá zarobiť.
Teraz už však konkurenti dokážu podliezť ceny SPP a byť ziskoví. Plyn totiž nakupujú na takzvaných krátkodobých či spotových trhoch, kde ceny plynu klesli. SPP naopak naviazalo ceny na dvadsaťročný kontrakt s Gazpromom.
„To znamená, že plyn majú konkurenti dnes lacnejší ako SPP v dhodobých kontraktoch," povedal analytik Inštitútu pre energetickú bezpečnosť Peter Marčan.
Tie domácnosti, ktoré sa rozhodnú zmeniť dodávateľa, môžu prejsť k novému najskôr od 1. júla. Platí to vtedy, ak k 1. aprílu vypovedia zmluvu s SPP.
Výpovedná lehota je totiž trojmesačná a možnosť zmeny je vždy k prvému dňu kalendárneho štvrťroka. „Trh s plynom na Slovensku je otvorený a každý zákazník má možnosť sa rozhodnúť podľa svojich požiadaviek.
Znižovanie cien neplánujeme," povedal hovorca SPP Ondrej Šebesta. Za výhodu SPP považuje aj širokú dostupnosť vďaka obchodnej sieti.
ČEZ a Magna EA boj o domácnosti len rozbiehajú. Dodávky plynu sa im pritom ešte tento rok chystá ponúknuť napríklad spoločnosť Elgas z portfólia Grafobalu podnikateľa Ivana Kmotríka.
Niekto z trhu vypadne
Plynárenstvo tak pomaly doháňa trh s dodávkami elektriny domácnostiam. Ten si začali alternatívni dodávatelia deliť už dávnejšie.
Zatiaľ sa významne nerozhýbal. Je tu 2,5 milióna domácností a konkurencia dnes zobrala dominantným energetikám asi 50-tisíc domácností, povedal Ondko z Magny.
Trh by sa však mal rozhýbať výraznejšie. Očakáva to Západoslovenská energetika (ZSE). Domácnosti si už začali viac uvedomovať, že je tu konkurencia, vraví Ján Orlovský zo ZSE. „Na marži im až tak nezáleží, teraz ide o získanie nového klienta," povedal o konkurentoch Orlovský.
Menej zákazníkov pre konkurenciu nateraz znamená aj nižšie náklady. Veľké distribučné firmy už totiž majú vybudované call centrá a ďalšiu infraštruktúru, ktorú budú potrebovať aj ostatní hráči na trhu. To môže neskôr tlačiť na rast cien nových konkurentov.
Niektorí upozorňujú, že ponuka na trhu sa môže ešte aj scvrknúť. „Rast počtu dodávateľov sa v budúcnosti pribrzdí tým, ako sa vyprofilujú dodávatelia, ktorí sú skutočne na tento druh podnikania pripravení," povedal Peter Kiffusz, riaditeľ pre obchod dodávateľa Pow-en.