SME

Rezort dopravy neuvažuje o vytvorení železničného holdingu

Ministerstvo dopravy už neuvažuje o vytvorení štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice na základe troch štátnych železničných spoločností a pri zachovaní ich právnej subjektivity.

BRATISLAVA. Holdingové usporiadanie podľa rezortu nepodporujú ani orgány Európskej únie. "Súčasné oddelené usporiadanie má prednosť pre transparentné

financovanie, lepšie podmienky pre otvorenú súťaž dopravcov, čím sa zvyšuje tlak na kvalitu a znižujú sa náklady," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ľubomír Tuchscher.

Na zabezpečenie optimálnej činnosti železničných spoločností bude viac dozerať ministerstvo dopravy. "Zlepšenia možno očakávať napríklad pri spoločnom užívaní budov, zariadení či personálu," dodal Tuchscher. Pre zlepšenie fungovania spoločností a celkovej železničnej dopravy v SR vláda pred týždňom schválila analýzu fungovania troch štátnych železničných spoločností, ktorú predložil rezort dopravy. Na ňu v najbližšom období nadviaže pripravovaný program revitalizácie železničných spoločností.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy pod vedením exministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) navrhlo vytvorenie štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice, a.s. pri zachovaní právnej subjektivity troch štátnych železničných spoločností. Bývalá vláda Roberta Fica vlani vo februári schválila legislatívny zámer nového usporiadania železničných spoločností. Vážny mal do konca mája minulého roka predložiť do vlády návrh zákona o založení holdingovej spoločnosti. Tento návrh však predchádzajúci kabinet už neprerokoval.

Vážny aj ako poslanec parlamentu a tieňový minister dopravy projekt železničného holdingu naďalej podporuje. Bol by to podľa neho systémový krok k ozdraveniu troch zadlžených štátnych železničných spoločností Tvrdí, že je naozaj potrebné, aby sa vytvorila osobitná organizácia, ktorá by spravovala nepotrebný majetok železničných podnikov a vykonávala ich vedľajšie činnosti. "Táto organizácia môže pôsobiť na celom trhu, nielen železničnom, a poskytovať služby. Musí ukázať v praxi svoju schopnosť prežiť," povedal Vážny pre agentúru SITA. Súčasné vedenie rezortu dopravy by podľa neho spravilo lepšie, keby pokračovalo v tom, čo v prípade vzniku železničného holdingu navrhol. Návrh holdingu podľa Vážneho počítal naďalej s právnym oddelením správcu železničnej infraštruktúry od dopravcov na železnici, ako to požadujú európske pravidlá. Všetky tri železničné spoločnosti by naďalej fungovali samostatne. "Toto by nebol problém," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

"Zabezpečenie optimálneho fungovania a konkurencieschopnosti železničných spoločností v podmienkach SR sa predpokladalo prostredníctvom ich inštitucionálneho usporiadania do spoločnosti holdingového typu," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V Európe existujú v súčasnosti tri základné modely organizácie sektora železničnej dopravy. "Každý z týchto modelov má svoje výhody a nevýhody. V holdingovom usporiadaní je problematické postavenie manažéra infraštruktúry, ktorý by mal pôsobiť nezávisle. O holdingovom modeli uvažuje aj Česká republika, čaká však na vyjadrenie Bruselu," pokračoval Palčák.

Takzvaný oddelený model podľa neho predstavuje inštitucionálne oddelenie manažéra infraštruktúry a operátorov železničnej dopravy, keď manažér infraštruktúry neposkytuje dopravné služby. Tento systém usporiadania železníc je napríklad vo Veľkej Británii, Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Holandsku, Českej republike i na Slovensku. Integrovaný model zabezpečuje poskytovanie služieb a činnosti manažéra infraštruktúry a podniku železničnej dopravy v rámci jedného právneho subjektu s oddeleným účtovníctvom a nezávislým riadením oboch obchodných oblastí. Tak to funguje v Belgicku a Luxembursku.

SkryťVypnúť reklamu

"Výhodou integrácie je zníženie transakčných nákladov a koordinované plánovanie. Avšak jeho celková efektívnosť môže byť nižšia, ak takýto model neumožní prístup na trh iným dopravcom," dodal Palčák. Holdingový model sektoru železničnej dopravy podľa neho znamená kombináciu predchádzajúcich dvoch modelov. Manažér infraštruktúry a dopravný podnik sú v tomto prípade samostatnými právnickými osobami, ktoré z hľadiska strategického riadenia podliehajú rozhodnutiam holdingu. Takýto model existuje v Rakúsku, Nemecku a Poľsku.

Doprava

Ilustračné foto

Z Mlynských nív sa nebude dať pokračovať priamo na Dunajskú.


TASR
Práce sú súčasťou projektu Bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy.

Jazda po Dunajskej ulici bude možná po ľavej strane vozovky.


TASR 3
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (12. 5. 2025)
USD 1.125
AUD 1.757
CZK 24.946
JPY 163.360
CAD 1.566
GBP 0.848
HUF 404.900
PLN 4.239
CHF 0.935
SEK 10.920

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 166
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 722
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 659
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 552
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 772
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 280
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 910
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 627
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 123
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 335
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 197
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podporili ho vládne dotácie na kúpu ekologickejších áut.


TASR 2
Železničné prekladisko v americkom Cincinnati.

Neistota súvisiaca s Trumpovými plánmi môže odradiť investorov, tvrdí šéfka Fed-u.


TASR
Rafinéria v meste Port Arthur na pobreží Texasu.

Severoamerický benchmark WTI sa vynoril nad 60- dolárovú métu.


SITA
Najmenej zarábajú upratovačky.

Nerovnomerné rozdelenie povinností ovplyvňuje voľný čas aj profesionálny život.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 627
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 123
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 335
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 197
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu