BRATISLAVA. Falšovanie analýzy PPP projektov, ku ktorému mohlo dôjsť za minulej vlády na ministerstve dopravy, už Úrad boja proti korupcii vyšetruje ako pokus o podvod. Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie 13. januára, potvrdila Andrea Dobiášová z policajného prezídia.
Trestné oznámenie podalo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH). To už predtým potvrdilo podozrenia, že v analýze PPP projektov došlo k úmyselným zmenám, ktoré ukazovali výstavbu diaľnic cez PPP vhodnejšiu ako použitie tradičného modelu.
Aj na základe toho vláda Roberta Fica 31. marca minulého roku schválila dodatok č. 4, ktorý mal zabezpečiť výstavbu úsekov diaľnice D1 Dubná Skala - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia.
Kto robil akú analýzu Podvod potvrdzuje aj spoločnosť Wood & Company, ktorá pre ministerstvo vytvárala analýzy výhodnosti PPP.
Čo malo byť zmenené údaje o prínosoch výstavby cez PPP, predpokladaná inflácia, počet rokov oneskorenia výstavby, ak by to nešlo cez PPP, výška nákladov, a to tak, že so štátnou garanciou úveru pre konzorcium by to stálo 3,132 miliardy eur namiesto 3,228 miliardy eur a bez štátnej garancie 3,459 a nie 3,555 miliardy eur, zároveň pozmenili to, že tradičným modelom by to bolo drahšie - 3,103 miliardy eur a nie 2,682 miliardy eur, ako ukazovala objednaná analýza.
Tvrdí, že jej čísla boli iné ako tie, ktoré šli nakoniec na vládu. „Bol predkladaný iný materiál, jeho autorom sme neboli," povedal pred niekoľkými týždňami Roman Čmelík z Wood & Company.
Na základe pozmenenej analýzy ministerstvo financií odporučilo vláde PPP projekty. Na vládu sa dostala analýza, podľa ktorej je PPP diaľnica o 29 miliónov eur drahšia než tradičná cesta.
Pôvodná analýza hovorila o oveľa väčšom rozdiele. Stavať cez PPP a nie klasickým obstarávaním za peniaze z rozpočtu malo byť pre štát podľa Wood & Company až o pol miliardy eur nevýhodnejšie.
Polícia vyšetruje prípad iba ako pokus, keďže v auguste minister dopravy Figeľ nepredĺžil šiesty termín na uzavretie projektu a PPP zmluva tak prestala platiť.
Podľa Trestného poriadku za pokus o podvod hrozí rovnako vysoký trest ako za dokonaný podvod. Neplatilo by to, ak by dotyčný prípad včas oznámil, čo sa nestalo. Za takýto trestný čin môže hroziť až 15 rokov väzenia.
Čo skúmali rozhodovalo sa o kontrakte na výstavbu a 30 rokov prevádzky 75 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Prešovom, konzorciu Slovenské diaľnice, v ktorom boli aj slovenské firmy Váhostav a Doprastav, mal štát zaplatiť 9 miliárd eur.
Nebola však spôsobená škoda, ktorá by za tridsať rokov predstavovala podľa prepočtu vyšetrovateľov deväť miliárd eur. Toľko sa Ficova vláda zaviazala uhradiť konzorciu, v ktorom boli aj firmy Doprastav a Váhostav.
Nie cez telefón Polícia zatiaľ začala len stíhanie vo veci a hovorí o „dosiaľ nestotožnenom pracovníkovi ministerstva dopravy". Podozrivým je bývalý šéf sekcie PPP Peter Havrila. Ten v minulosti hovoril, že analýzu, ktorá išla do vlády, spracovala Wood & Company.
Tentoraz sa odmietol vyjadriť. „Do telefónu sa na túto tému nebudem baviť. Určite," povedal Havrila. Nevylúčil, že sa vyjadrí v najbližších dňoch.
Prípad PPP odhaľuje všetky Ficove chyby, tvrdí Lukáš Fila.
Vážny: Poponáhľali sa
S analýzami nikto nemanipuloval, robilo ich Wood & Company, tvrdí exminister dopravy ĽUBOMÍR VÁŽNY (Smer).
Cítite sa vinným?
„Nie."
Už vás vypočúvali?
„Nie."
Ako to bolo? Raz sa hovorilo o 30 analýzach, neskôr ich bolo šesť.
„Viem, že sme pracovali s variantnými riešeniami."
Nedávali ste nikomu pokyn, aby čísla menil?
„Nie."
Ani na vás nebol vyvíjaný politický či iný tlak, aby čísla vyzerali lepšie?
„Nie."
Čím sa budete obhajovať, ak vás predvolajú?
„To ešte neviem. Neviem, čo sa ma budú pýtať."
Koľko analýz ste vy osobne videli?
„To tiež už neviem, štyri alebo päť."
Všetky boli od spoločnosti Wood & Company?
„Myslím, že áno. Určite boli spracované v modeli Wood & Company, lebo to my ani nevieme urobiť."
Ako si vysvetľujete, že sa tým orgány reálne zaoberajú, ak sa nič nestalo?
„Neviem. Asi tým, že si veľmi švihli. "
Ako si vysvetľujete, že prípad sa pokladá za dôvodný?
„Neviem, stále platí to, že ani podľa jednej z analýz ani variantných riešení sa nikdy nebude platiť".
Nerozumiem.
„Platí sa podľa vysúťaženej ceny a nie podľa analýzy. Čiže nedošlo k poškodeniu štátu."
Analýza však bola predložená vláde. Na jej základe sa rozhodlo v prospech prvého balíka PPP. Bola analýza pravá, vypracoval ju Wood & Company a nikto ju nemanipuloval?
„Podľa mňa áno."
Daniela Krajanová
Texty analýz boli takmer rovnaké, iné boli čísla
Garnitúra Roberta Fica sľubovala ľuďom diaľnice a rýchlo. O tom, že spôsob bývalej vlády, ako ich zabezpečiť, bol správny, mali presvedčiť analýzy. Informácie o nich sa stále menili.
BRATISLAVA. Je výhodnejšie stavať diaľnicu tradičným spôsobom alebo ako súkromnú? To je otázka, na ktorú mala dať odpoveď analýza z dielne ministerstva dopravy. Rozhodovalo sa vtedy o 75 kilometroch úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom.
Nakoniec sa vláda rozhodla v prospech súkromných diaľnic. Schválila totiž štvrtý dodatok k zmluve na tieto cesty, a to práve na základe analýzy. Hovorila: Súkromné cesty sú len o 29 miliónov eur menej výhodné než tradičné.
Onedlho sa však objavila iná analýza, a tá bola k PPP menej vľúdna. Zverejnil ju inštitút INEKO a píše sa v nej, že rozdiel medzi dvoma typmi ciest je až pol miliardy eur.
Podľa nového vedenia ministerstva dopravy sa menej vľúdna analýza PPP dostala aj na ministerstvo financií, neskôr dostali do rúk druhú. Vtedajšie vedenie rezortu financií to poprelo.
Ako a prečo sa zrazu čísla vymenili, vysvetľovala bývalá vládna garnitúra tým, že analýz je asi 30 a výsledná je „takým nejakým stredom", hovoril vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Neskôr sa počet analýz scvrkol na osem.
SME si ich vyžiadalo podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Ich texty boli zhodné – menili sa iba čísla. Niekde chýbali celé strany. Nebolo z nich však zrejmé, ako a prečo sa čísla menili. V jednom prípade sa očakávalo napríklad dokončenie určitého úseku skôr, v inom neskôr.
V jednom prípade je PPP výhodnejšie oproti tradičnej výstavbe o 129, v inom o 200 a v ďalšom o 296 miliónov eur. Naopak, ďalšie štyri analýzy hovoria, že súkromné cesty sú menej výhodné. Oproti klasickým o 162, 178, 450 alebo až o 546 miliónov eur.
Politológ Miroslav Kusý pripomína, že za bývalej vlády patrila agenda výstavby ciest medzi priority. „Samozrejme, tie tlaky boli silné na to, aby to vyznelo v prospech Vážneho projektov," povedal Kusý. Vláda Roberta Fica si stanovila za cieľ prepojiť Košice s Bratislavou do konca roka 2010.
Daniela Krajanová