V cestovkách sa od decembra predávajú letné dovolenky. Každý rok pribúda ľudí, ktorí majú o letnej dovolenke jasno už v zime.
Aj keď letné dovolenky v predpredaji nie sú na našom trhu novinkou, veľa Slovákov si k nim cestu hľadalo dlhšie. Až počas posledných dvoch-troch rokov na túto motivačnú ponuku reaguje čoraz viac klientov.
Cestovné kancelárie a agentúry robia všetko preto, aby podmienky kúpy zájazdu v predstihu – v režime first moment – boli najlepšie. Ich zľavy sú totiž oproti bežným cenám nižšie aj o tridsať percent, a sú výhodnejšie aj vtedy, ak by ste si kupovali dovolenky v poslednej chvíli.
O lete už v decembri Pavol Sidó, majiteľ cestovnej agentúry Dekampo z Levíc, ktorá predáva produkty 50 partnerských cestovných kancelárií, hovorí, že každý rok pribúda ľudí, ktorí majú o letnej dovolenke jasno už po vyjdení katalógov v decembri.
Destinácie
s najvyššími zľavami Egypt
Hurghada, Marsa Alam, Šarm el Šejk, Taba Tunisko
Hammamet, Sousse, Monastir, Tabarka, Djerba Turecko
Antalya, Side, Belek, Alanya Španielsko
Malorka, Andalúzia, Ibiza, Kanárske ostrovy Grécko
Kos, Kréta, Rodos, Zakynthos, Chalkidiki Bulharsko
Primorsko, Pomorie, Slnečné pobrežie, Nesebar Zdroj: cestovné kancelárie
„Klienti si už na kúpu dovolenky first moment zvykajú a využívajú zľavy. Najmä ak majú dopredu vytypovaný hotel, do ktorého by chceli ísť," povedal.
Aj v cestovnej kancelárii Tip travel v Piešťanoch záujem potvrdzujú. Za posledné dva roky sa u nich predaj letných dovoleniek first moment pohol dopredu.
„Zatiaľ čo first moment zľava bola v minulom roku 25 percent, priemerná zľava pre zájazdy počas júla a augusta bola len šestnásť percent," povedal jej riaditeľ Juraj Vitko.
Väčšie rodiny, celé partie Sidó odporúča využiť zľavy poskytované pri skorom nákupe dovolenky najmä rodinám, keď sa chystajú cestovať dvaja dospelí a dve deti, a majú záujem o rodinnú izbu.
„Tých je v hoteloch všeobecne málo a v poslednej chvíli sa zháňajú veľmi ťažko," vysvetľuje majiteľ cestovky Dekampo.
Dovolenka v predstihu sa oplatí aj väčším partiám, ktoré ju chcú stráviť v tom istom termíne. Neskôr už môžu mať problém s počtom izieb v tom istom hoteli, nemusia byť ani miesta v lietadle alebo v autobuse.
Zimný predaj leta udržuje likviditu V cestovnej kancelárii FIFO počas minuloročného predaja zájazdov v období first moment predali viac než 38 percent celkovej nakontrahovanej kapacity.
„Zdá sa, že tento rok toto číslo ešte aj prekonáme. Predaj sme totiž začali už 25. novembra 2010," povedal jej riaditeľ Tibor Bajaník.
Pravdepodobne neexistuje u nás cestovná kancelária, ktorá by nerešpektovala nastolený trend a nepredávala zájazdy na first moment zľavy.
Cestovné kancelárie sa takto snažia znížiť sezónnosť predaja dovoleniek a rozložiť ho na celý rok.
Celá vec má pre nich ekonomické pozadie založené na zmluvných a platobných vzťahoch medzi cestovkami a ich partnermi (hotelmi, dopravnými spoločnosťami a podobne) – predajom letných dovoleniek už v zime si cestovné kancelárie udržiavajú potrebnú likviditu.
Ešte najviac mesiac Najvyšší záujem o kúpu first moment zájazdov je podľa cestovných kancelárií od začiatku januára do konca februára, keď sú i najvyššie zľavy a bonusy za skorý nákup.
Zľavy neskôr postupne klesajú a najvýhodnejšie zájazdy sa vypredávajú.
Vyššie ceny, vyššia zľava
Výhodou dovolenky first moment je široká škála destinácií, deti zadarmo a dospelí so zľavami v desiatkach percent.
BRATISLAVA. Dovolenka lacnejšia o 10 až 30 percent, dieťa zadarmo a široká škála výberu. Toto vo všeobecnosti platí pre dovolenky kúpené v predstihu. Ušetriť sa dajú aj stovky eur.
Napríklad pri 12dňovom leteckom zájazde do Egypta, v päťhviezdičkovom hoteli a so službou all inclusive (všetko v cene) môže štvorčlenná rodina ušetriť vyše 860 eur.
Špecifické Slovensko First moment dovolenka má garantovanú výšku zľavy počas určitého obdobia. „Po uplynutí tohto času sa zľavy postupne znižujú a ich výška sa riadi dopytom," hovorí Juraj Vitko z Tip Travel. Cestovné kancelárie totiž ponúkajú tieto zájazdy s nižšou prirážkou.
„Na Slovensku je trochu špecifická situácia. Cestovné kancelárie majú o niečo vyššie katalógové ceny, ako ich konkurenti v západnej Európe, na druhej strane sa poskytujú vyššie zľavy," vysvetľuje Pavol Komora z cestovnej kancelárie Turancar.
Výhoda pre rodiny Cestovky pripúšťajú, že 30 či viacpercentné zľavy na zájazdy môžu pretrvať aj po skončení ponuky first moment.
„Ale na tieto by som určite neodporúčal čakať napríklad 4členným rodinám, ak požadujú ubytovanie v jednej izbe. Alebo partiám, ktoré chcú byť ubytované v jednom hoteli," dodáva Komora.
Katarína Ragáčová, Jarmila Horáková
Zrušenie dovolenky nemusí byť na vás
Poistenie storna zájazdu je výhodné najmä pri kúpe dovolenky first moment. Veď sa kupuje pol roka dopredu.
BRATISLAVA. Nevýhodou kúpy dovolenky first moment je čas, ktorý zostáva do nastúpenia na pobyt. Nikto nevie, čo sa môže stať za pol roka a či termín, ktorý ste si vybrali, vám naozaj bude vyhovovať.
Niektoré cestovné kancelárie umožňujú zmenu termínu, iné nie. „Klienti si musia vybrať konkrétny termín," hovorí Silvia Ledvanicová z Kartago tours.
„Ak nemôže nastúpiť na už zakúpený zájazd, navštívi pobočku cestovnej kancelárie, kde si ho zakúpil a požiada o stornovanie zájazdu," dodáva Ledvanicová.
Termín je na dohode Niektoré kancelárie dokážu termín zmeniť, ak ho klient nahlási v dostatočnom predstihu. „V prípade, ak vie klient svoj pobyt presunúť na iný termín, dohodneme sa s vybraným hotelom a snažíme sa, aby sa upustilo od stornopoplatkov," tvrdí Vladimír Koláček z CK Globtour Group.
Ďalšie kancelárie však presunú zájazd len za poplatok. Manipulačný poplatok je zvyčajne vo výške 30 eur, hovorí Pavol Komora z Turancar. No aj v prípade ochoty cestovnej kancelárie zájazd preložiť na iný termín sa to už nemusí podariť.
Ak sa zájazd stornuje, prepadne klientovi záloha, ktorú už zaplatil. Môže ísť o desať až sto percent ceny zájazdu. „Zálohové platby za zájazdy sú tento rok historicky najnižšie, len 10–percentné," hovorí Juraj Vitko z Tip Travel.
Storno sa dá poistiť O peniaze však nemusí kupujúci prísť v prípade, že sa poistí komerčne proti stornu zájazdu.
Môže tak urobiť priamo v cestovnej kancelárii. Na výber však má zvyčajne iba jednu poisťovňu, s ktorú má cestovka dohodu. Môže si tiež prezrieť ponuku všetkých komerčných poisťovní, a dohodnúť sa sám v ktorejkoľvek.
Dôležité je vedieť, či ponúka preplatenie celej sumy, ktorú ste zaplatili, alebo len časti. Od toho sa odvíja aj cena poistenia.
Katarína Ragáčová
Ľudí lákajú hviezdičky
Najstabilnejším letoviskom je pre našincov Taliansko, čoraz väčšej obľube sa tešia štvor- a päťhviezdičkové hotely v Turecku.
BRATISLAVA. Vlaňajšok v cestovnom ruchu podľa Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr nedopadol tak zle, ako mnohí očakávali. I napriek kríze Slováci na zahraničné dovolenky cestovali zrejme viac ako v roku 2009.
„Nebolo to také ako v roku 2008, keď v predaji trhali rekordy kamenné aj internetové obchody," povedal Stanislav Macko, 1. viceprezident asociácie. O konkrétnych číslach zatiaľ nehovorí, štatistiky ešte nie sú uzatvorené.
Asociácia pozerá s optimizmom tiež na tento rok.
Dovolenkári si chcú užiť Slováci si už vedia dovolenku užiť. Svedčí o tom aj fakt, že výrazne klesá záujem o hotely s nižším počtom hviezdičiek. Požiadavky dovolenkárov na dopravu, ubytovanie, ale aj na kvalitu služieb stúpli.
Záujem o čo najlacnejší hotel, autobusovú dopravu a minimálne služby je podľa Macka čoraz zriedkavejší. Vyhľadávaná je doprava lietadlom, ubytovanie aspoň strednej kategórie a aj služby all inclusive, kde sú v cene okrem ubytovania, stravy a nápojov aj ďalšie možnosti, napríklad športové, zábavné, animácie a podobne.
TOP 10 takmer bezo zmeny Takmer bezo zmeny zostáva desiatka krajín, ktorá je už niekoľko rokov v centre záujmu slovenských dovolenkárov. Pozíciu si držia Chorvátsko, Čierna Hora, Egypt, Grécko, Španielsko a priľahlé ostrovy, Bulharsko i Tunisko.
Najstabilnejším letoviskom je Taliansko, čoraz väčšej obľube sa tešia štvor- a päťhviezdičkové hotely v Turecku s dobrými službami, ktoré oceňujú najmä rodiny.
Turecko a Egypt sa rýchlo míňajú
Pri Chorvátsku sa vlaňajšie čakanie na výpredaj neosvedčilo. Ľudia sa poučili a teraz nakupujú vopred.
BRATISLAVA. Najlepšie sa pri predaji first moment predávajú osvedčené hotely. Tie sa podľa majiteľa cestovnej agentúry Dekampo Pavla Sidóa len zriedkavo dostanú do ponuky na poslednú chvíľu.
Keďže predaj je len v začiatkoch, ťažko zatiaľ hovoriť o nejakom rebríčku predajnosti podľa krajín. U mnohých touroperátorov vedie Turecko, Egypt, Grécko a Tunisko.
Dobre sa rozbieha Chorvátsko, lebo klienti sa poučili z minulého roku, keď pri ňom čakali na predaj dovoleniek na poslednú chvíľu a zistili, že v lete sa ako jedna z mála krajín predávalo skoro za katalógové ceny, respektíve s minimálnymi zľavami.
Cestovné kancelárie ponúkajú čoraz viac dovolenky v exotických krajinách. Stanislav Macko zo Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr povedal, že v ponuke touroperátorov je celý svet, všetky turisticky zaujímavé krajiny a ich kúty.
„Samozrejme, pri exotike sa nedá hovoriť o geometrickom náraste klientely, no pribúda," doplnil viceprezident.
V súčasnej ponuke first moment však záujemcovia exotické dovolenky nenájdu. Akcie na ne sa už skončili, keďže január až február je vo väčšine exotických destinácií hlavná sezóna.
First moment na exotické dovolenky je zväčša v termínoch od septembra do konca kalendárneho roka.
Náhradnému ubytovaniu sa nedá vyhnúť
Ani pri kúpe dovolenky v predstihu sa nedá vyhnúť niektorým zmenám pri ubytovaní.
BRATISLAVA. Aj pri kúpe dovolenky first moment sa nakoniec môže stať, že v prípade nevyhnutnosti môže cestovná kancelária klientovi ponúknuť náhradné ubytovanie rovnakého alebo vyššieho štandardu.
Cestovné kancelárie majú v podmienkach zakotvenú aj možnosť zmeny ceny, napríklad z dôvodu zvýšenia daní a poplatkov alebo paliva. „Môžu tak urobiť len do 21 dní pred odchodom na zájazd," povedal Tibor Bajník, riaditeľ piešťanskej cestovnej kancelárie FIFO.
Klienti, ktorí si kupujú zájazdy v predstihu, už spätne nedoplácajú palivový príplatok, ak je vyhlásený neskôr. Cestovná kancelária môže zmeniť aj termín alebo cenu v čase kratšom než 21 dní pred odchodom, no musí s tým súhlasiť aj klient.
Mnohých pri skorej kúpe napadne aj myšlienka prípadného krachu cestovky. Túto situáciu rieši zákon o zájazdoch a jeho novelizácia.
Cestovka je povinná zmluvne sa poistiť voči insolventnosti, toto poistenie potom slúži na zabezpečenie návratu dovolenkárov krachujúcej cestovky a na vyplatenie zálohových platieb.