SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Bratislavské letisko chce ministerstvo prenajať na 20 až 30 rokov

Ministerstvo chce vybrať vhodného konzultanta a pripraviť medzinárodný tender na výber koncesionára bratislavského letiska. Regionálne letiská by mali prejsť na samosprávy.

(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Bratislavské letisko by mal dostať vybraný súkromný investor do dlhodobého prenájmu formou koncesie na 20 až 30 rokov, pričom štát bude naďalej jeho vlastníkom.

Schválenie vstupu strategického partnera na najväčšie slovenské letisko cez prenájom navrhuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v koncepcii ďalšieho rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk, ktorú predložilo do pripomienkového konania.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ministerstvo chce vybrať vhodného konzultanta s medzinárodnými skúsenosťami a pripraviť medzinárodný tender na výber koncesionára letiska. Tento proces by mal byť podľa rezortu ukončený najneskôr do konca roka 2012 a začne sa ihneď po schválení návrhu vo vláde.

SkryťVypnúť reklamu

Na rozvoj 350 miliónov

Na rozvoj bratislavského letiska v najbližších desiatich rokoch treba minimálne 350 miliónov eur, najmä na kompletnú rekonštrukciu a predĺženie hlavnej vzletovej a pristávacej dráhy, dobudovanie a skvalitnenie rolovacích dráh, či vybudovanie odmrazovacieho stojiska pre lietadlá a rozšírenie počtu parkovacích stojísk lietadiel pred terminálom.

Ministerstvo dopravy uprednostnilo prenájom pred predajom letiska, pretože hospodárska kríza a situácia v Európskej únii a eurozóne negatívne vplýva na výšku jednorazového výnosu v prípade jeho privatizácie.

"Nie je možné očakávať rovnako výhodné podmienky, ako pri zamýšľanej privatizácii letiska Bratislava v roku 2006. Niektoré procesy privatizácie v EÚ boli dokonca zastavené, napríklad letisko Praha - Ruzyně. Udelenie koncesie alebo prenájmu práv k činnosti na letisku na stanovenú dobu, spravidla na 20 až 30 rokov, prenáša na investora všetky riziká podnikania a budúcich investícií," tvrdí rezort dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Ostane kontrola aj príjem

Na rozdiel od predaja zostane vláde väčší vplyv a stupeň kontroly a bude mať zabezpečený pravidelný príjem z prevádzky letiska.

"Po ukončení koncesie má štát možnosť celý proces opakovať za výhodnejších podmienok, alebo zvoliť inú formu," uvádza sa ďalej v materiáli o rozvoji letiska v hlavnom meste. Letisko si dokáže pokryť náklady na prevádzku a malé investície z vlastných výnosov, jeho kapacita však nie je využitá v osobnej ani nákladnej preprave.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že záujem o partnerstvo s bratislavským letiskom majú potenciálni investori aj mimo Európy a navrhovaná forma partnerstva je pre nich zaujímavá. "Konečné rozhodnutie ovplyvní fungovanie letiska na dlhé roky," dodáva rezort dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Obdobie do udelenia koncesie však nebude znamenať nečinnosť letiska. Musí sa stabilizovať, bude pokračovať dostavba nového terminálu a pribudnú nové linky. Štát bude počas tohto obdobia naďalej prispievať na bezpečnostnú ochranu letiska a na lety oslobodené od odplát ako doteraz ročne 3 milióny eur.

Regionálne letiská samosprávam

V prípade malých regionálnych letísk ministerstvo dopravy navrhuje odovzdať letiská Poprad - Tatry, Žilina a Sliač regionálnym samosprávam najneskôr do roku 2016. Štátu patrí na týchto letiskách cez ministerstvo dopravy majoritný, respektíve úplný podiel akcií od takmer 98 % do 100 %.

Príprava na odovzdanie spomínaných letísk regiónom má začať už v tomto roku. Letisko Piešťany, kde má štát vlastnícky podiel okolo 22 %, má byť odovzdané regiónu ako prvé zo všetkých malých letísk v roku 2011.

SkryťVypnúť reklamu

"Odovzdaniu malých letísk regiónom musí predchádzať dôkladná príprava a jej súčasťou musí byť aj rozsiahla osveta štátu pre jednotlivé regióny a intenzívna komunikácia s nimi. Regióny musia samé prísť k záveru, že je pre nich prínosom, ak majú takýto nástroj pre rozvoj turizmu, ekonomiky a zamestnanosti a môžu priamo ovplyvňovať jeho činnosť," uviedol rezort dopravy s tým, že musia akceptovať, že ich to bude určitý čas aj niečo stáť.

Štát plánuje poskytnúť dotáciu pre letisko Sliač v tomto roku 4,08 mil. eur a do roku 2015 sa má táto suma postupne znížiť na 962,1 tis. eur. Letisko Poprad-Tatry má dostať od štátu v terajšom roku 2,7 mil. eur a v roku 2015 už len 681 tis. eur.

Dotácia pre žilinské letisko má v tomto roku dosiahnuť 3,2 mil. eur a o štyri roky 1,99 mil. eur. Letisko Piešťany by malo získať od štátu 347 tis. eur a o štyri roky 320 tis. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Koncepcia rozvoja letísk sa nezmieňuje o rozvoji košického letiska, v ktorom patrí štátu 34 % akcií prostredníctvom Fondu národného majetku.

Väčšinovým, 66-percentným vlastníkom košického letiska je spoločnosť KSC Holding, a.s. Spoločnosť Flughafen Wien má v spoločnosti KSC Holding podiel 80,95 % a zvyšných 19,05 % v nej patrí naďalej Raiffeisen ZentralBank Gruppe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 519
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 613
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 031
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 495
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 115
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 564
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 052

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 062
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 294
  3. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 7 090
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 292
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 095
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 300
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 138
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Smer by chcel znížiť DPH pri základných potravinách na nulu.


TASR 23m
Ilustračná fotografia.

Technické poruchy hlásia externí poskytovatelia IT služieb od nedeľného rána.


TASR 40m

Hodnota Twitteru je stále vyššia ako hodnota jeho konkurentov.


ČTK 3 h
Ilustračné foto.

Syntetické palivá dostanú výnimku.


ČTK 25. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 062
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 294
  3. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 7 090
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 292
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 095
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 300
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 138
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu