BRATISLAVA.
"Pripravujú sa kroky v samotných troch spoločnostiach, ktoré prispejú k zefektívneniu ich fungovania. Ministerstvo financií po týchto opatreniach bude pripravené hľadať dodatočné zdroje, ktoré si železničná doprava na Slovensku určite ešte vyžaduje," uviedol po dnešnom rokovaní na pôde ministerstva dopravy štátny tajomník rezortu financií Vladimír Tvaroška (SDKÚ-DS).
Predstavitelia vlády, samospráv, jednotlivých železničných spoločností a odborov dnes diskutovali o návrhu programu revitalizácie železničných spoločností z dielne rezortu dopravy.
Prvú verziu materiálu malo ministerstvo pripraviť do konca januára, na rokovanie vlády by sa mal dokument aj so zapracovanými pripomienkami dostať o mesiac.
"Toto stretnutie bolo úvodom, bude pokračovať ďalšími rokovaniami. Ide o tému, ktorá je celospoločenská a vyžaduje si spoluprácu," uviedol po skončení rokovania minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Pripustil, že súčasťou ozdravných opatrení v železničných spoločnostiach, ktorých súhrnný dlh sa momentálne pohybuje na úrovni takmer jednej miliardy eur, môže byť aj rušenie vybraných regionálnych tratí či prepúšťanie zamestnancov.
"Pri zamestnanosti chceme, aby ozdravný proces znamenal aj primeranú zamestnanosť, nemôže však nezodpovedné zadlžovanie nahradiť nezodpovedné prepúšťanie," zdôraznil Figeľ. Ku konkrétnym číslam sa zatiaľ vyjadrovať nechcel, bude ich podľa neho obsahovať materiál predložený na vládu.
Cieľom ozdravného plánu má byť postupné vyrovnané hospodárenie železničných spoločností. V osobnej doprave je podľa ministra ambíciou dosiahnuť tento cieľ už na konci tohto roka, v nákladnej doprave v roku 2012 a u správcu železničnej infraštruktúry v roku 2013.
Tu však musí byť podľa Figeľa pripravený pomôcť aj štát a vykompenzovať napr. aj znížené poplatky za využívanie železničnej cesty.
Snahu o hľadanie komplexného a kompromisného riešenia ocenil aj šéf Odborového združenia železničiarov František Petróci. "Dnešné rokovanie potvrdilo, že vláda má záujem riešiť veci komplexne. Vytvoril sa priestor na hľadanie komplexného riešenia problémov," podčiarkol.
Konkrétne čísla o prepúšťaní v železničných spoločnostiach či rušení niektorých regionálnych tratí budú známe najskôr koncom februára alebo marca.
Dovtedy má ministerstvo dopravy pripraviť komplexný materiál o zabezpečení dopravnej infraštruktúry na Slovensku, uviedla pri odchode z dnešného stretnutia Iveta Radičová (SDKÚ).
"Výsledok rokovaní je, že sa zváži váha a funkcia železníc verzus cestná doprava, podľa priorít sa nasmerujú finančné zdroje, odstránia sa duplicity, kde sú železnice a sú výhodnejšie vlakové spojenia, zostanú vlakové, naopak, kde nie je táto možnosť, tam sa to bude riešiť autobusovou dopravou," priblížila predsedníčka vlády.
Obsahom dnešného stretnutia na pôde ministerstva dopravy bol návrh programu revitalizácie železničných spoločností z dielne rezortu. Obsahom tohto materiálu podľa Radičovej zatiaľ nie sú konkrétne fakty o možnom prepúšťaní.
Úspory v železničných spoločnostiach by mali podľa premiérky začať znižovaním počtu členov predstavenstiev či odstraňovaním nadmernej administratívy.
Radičová si tak naďalej stojí za slovom, že do vypracovania komplexného materiálu o dopravnej infraštruktúre v SR sa na železniciach prepúšťať nebude.
"Pokiaľ nie je rozhodnutie, kde pôjde cestná doprava, kde zostane vlaková doprava, tak akékoľvek úvahy tohto typu sú vo vzduchoprázdne. Ale môžeme začať od počtu členov predstavenstiev," dodala premiérka.
Rokovanie o situácii na železniciach ocenil predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Petroci. Podľa neho stretnutie potvrdilo ich zámer hľadať kompromis pri východiskách zo situácie železničných podnikov.
"Rokovanie pod záštitou premiérky pani Radičovej potvrdilo, že štát má záujem riešiť veci komplexne. Potvrdzujem, že sa vytvoril priestor pre hľadanie komplexného riešenia problémov, nielen v oblasti sociálnych dopadov, ale aj z pohľadu postavenia štátu a zodpovednosti štátu za železnice. Dnešný problém nie je riešením problému roku 2011," dodal Petroci.
Opatrenia, ktoré boli doteraz prijaté, podľa neho neriešili problém železníc. Piatkové stretnutie, uviedol ďalej Petroci, len naštartovalo proces prípravy komplexného spôsobu riešenia opatrení v rámci železničného sektora.
Vyhol sa odpovedi, akú mieru prepúšťania na železniciach by mohli odbory prijať. OZŽ nedávno informoval, že železničné firmy uvažovali o prepustení okolo 4 tisíc z celkových 31 tisíc pracovníkov.
Štát urobil k začiatku tohto roka podstatný krok k ozdraveniu železníc výrazným znížením ceny pre prepravcov za používanie železničnej dopravnej cesty, zdôraznil štátny tajomník rezortu financií Vladimír Tvaroška.
"V súčasnosti sa pripravujú kroky v samotných troch spoločnostiach, ktoré prispejú k zefektívneniu ich fungovania. Verím, že sa v blízkom čase pripravia, schvália a realizujú. Ministerstvo financií po týchto opatreniach bude pripravené hľadať dodatočné ďalšie zdroje, ktoré si železničná doprava na Slovensku určite ešte vyžaduje," dodal Tvaroška.
Potvrdil, že spolupráca ministerstiev financií a dopravy v tejto oblasti je veľmi intenzívna, trvá už niekoľko mesiacov, je veľmi korektná a užitočná.
"Som presvedčený, že týchto niekoľko týždňov sa využije na skvalitnenie programu oživenia železničných spoločností a vyššia kvalita vynahradí niekoľko týždňov odkladu," povedal Tvaroška o odklade predloženia programu na vládu do februára. Pôvodne mal totiž rezort dopravy predložiť materiál na vládu do 26. januára.