BRATISLAVA. Hydinové, bravčové i baranie mäso, ktoré sa predáva v Európskej únii, by malo mať rodný list. Presadzuje to české ministerstvo poľnohospodárstva.
Ich postup je reakciou na nedávnu dioxínovú aféru. Počas nej sa zistilo, že spotrebitelia majú problém rozoznať krajinu pôvodu mäsa. Tá sa totiž nie vždy zhoduje s krajinou, z ktorej bolo mäso dovezené.
Ako pri hovädzom mäse
Pri hovädzom mäse sa list s presnými informáciami o pôvode zaviedol už po rozšírení choroby šialenstva kráv.
„Je v ňom uvedené konkrétne zviera, z ktorého sa mäso získalo, kde sa chovalo a vykŕmilo a bitúnok, na ktorom sa zabilo," vraví Milan Matúš zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy.
České ministerstvo poľnohospodárstva presadzuje, aby bol taký list aj pri iných druhoch mäsa. Podľa ministra Ivana Fuksu má česká vláda do mesiaca schváliť pre dovozcov mäsa povinnosť informovať dozorujúce orgány o pôvode potravín.
„Povinné uvádzanie krajiny pôvodu pre hydinu, bravčové a baranie mäso by posilnilo istotu spotrebiteľa, pretože pri týchto druhoch mäsa sa identita stráca," hovorí.
Otázku dôkladnejšieho označovania mäsa považuje za aktuálnu aj slovenský minister pôdohospodárstva Zsolt Simon. Vraví však, že niektoré veci treba dodefinovať.
„Ak ide o rozpracovaný výrobok, ošípaná pochádza z Nemecka, ale je zabitá v Poľsku, spracovaná na polky v Maďarsku a na výrobky na Slovensku, čo uvedieme ako krajinu pôvodu? Nemecko, Poľsko, Maďarsko alebo Slovensko?" pýta sa minister.
Nemal by to byť problém
V nedostatočnej legislatívnej úprave na úrovni Európy pritom vidí dôvod slabého informovania spotrebiteľov o krajine pôvodu mäsa Stanislav Nemec zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinovej komory.
Tiež v tom, že by to výrobcom mohlo zvýšiť náklady. „Niektorí veľkí producenti sú proti tomu, lebo často menia dodávateľov. Keby mali uviesť krajinu pôvodu aj surovín, museli by každú chvíľu meniť etikety," hovorí Nemec.
Uviesť na obale podrobné údaje by podľa Fuksu nemal byť problém. „Spracovateľ má informácie o tom, odkiaľ suroviny dostal, aj o tom, kam jeho tovar putoval. Naším cieľom je, aby ich mal aj spotrebiteľ," povedal Fuksa.