BRATISLAVA. Predstavy o ozdravení železníc nadobúdajú jasnejšie kontúry. Železničná spoločnosť Slovensko by podľa jej šéfa Pavla Kraveca mohla byť tenšia o 200 až 250 ľudí. V minulosti sa hovorilo o maximálne 500 pracovných miestach.
Rušenie a obmedzovanie vlakových spojení by sa malo týkať oveľa menej spojov, než sa doteraz spomínalo. Podľa medializovaných informácií sa očakávalo, že sa zruší či obmedzí 25 spojov.
Kravec chce ozdravovať železnice aj zvyšovaním cestovného, detaily nespresnil. V plánoch, ktoré ešte nedávno firma predkladala premiérke Ivete Radičovej (SDKÚ), sa však píše o päťpercentnom náraste cien od augusta.
Čaká sa zrejme na Cargo Najvážnejšie opatrenia, ktoré mali stratové železnice vytiahnuť do čiernych čísiel, pritom nedávno stroskotali na premiérke. Zastavila prepúšťanie a rušenie tratí, kým vláda neschváli ozdravný plán železníc.
Čo chce firma Štát si má objednať o päť percent takzvaných vlakokilometrov menej než doteraz. Objednávať len toľko kilometrov, koľko peňazí je vyčlenených v rozpočte. Štát má tiež preplatiť neuhradené výkony, ktoré si objednal v minulých rokoch. Nutné bude aj prepúšťanie.
Kravec vyčíslil každý mesiac oddialenia ozdravenia na 4,5 milióna eur, ktoré treba získať navyše. Ministerstvo dopravy, ktoré podľa jeho slov pracovný ozdravný plán predtým prijalo, dnes hovorí o vnútornej racionalizácii.
„K prepúšťaniu a rušeniu tratí pristúpime až potom, ako vyčerpáme všetky ostatné vnútorné racionalizačné opatrenia," povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Dodal, že sa mu asi nebude dať vyhnúť. Priestor na vnútornú úsporu, ktorá by nezahŕňala prepúšťanie či rušenie tratí, je minimálny aj podľa Kravecových slov.
V SDKÚ sa hovorí, že tri železničné spoločnosti musia čakať jedna na druhú.
Dôležité by malo byť najmä to, či sa nákladný železničný prepravca Cargo bude aj ozdravovať, ako sa pôvodne plánovalo, alebo sa rovno predá.
„To je kľúč ku všetkému, od toho sa odvíja oživenie celého sektora," povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ).
Tri železničné firmy sú totiž poprepájané, jedna od druhej odoberajú služby. Nie je však jasné, či by sa Cargo malo najprv ozdraviť a potom predať, alebo rovno predať, ako sa nateraz predpokladá.
„Cargo nie je v takom stave, že by sa mohlo najbližšie dva až štyri roky revitalizovať tak, aby bolo schopné vrátiť finančnú výpomoc štátu," povedal Matej.
Hovoril pritom o „pôžičke" 166 miliónov eur, ktorú bývalá vláda poskytla železničnému prepravcovi.
Odišlo takmer 600 ľudí Kým trom firmám rastú s posúvaním termínu ozdravenia finančné problémy, čiastočne ich odbremeňuje odchod zamestnancov.
Najviac ľudí odišlo od nástupu nového vedenia z Carga. Prvého februára pracovalo u nákladného prepravcu 9285 zamestnancov.
„Za uvedené obdobie došlo k zníženiu stavu o 317 zamestnancov," povedala Monika Schmidtová, riaditeľka odboru komunikácie firmy. Dôvodom odchodu bola najmä nadbytočnosť.
O niečo menej ľudí – 235 – ubudlo správcovi koľajníc – Železniciam Slovenskej republiky. „Ide o pokles z dôvodu prirodzeného odchodu," povedala zástupkyňa riaditeľa firmy Dana Hurtová. Celkovo zamestnávajú tri firmy asi 30tisíc ľudí.
Železničiarov chráni svätá Katarína
Patrónku železníc namaľovali za 200 eur. Teraz jej obraz visí vo vchode železničnej firmy. Z čias bývalej vlády zostali aj sochy.
BRATISLAVA. Keď do kresla ministra dopravy zasadol Ján Figeľ (KDH), oslavoval sa deň železničiarov po prvý raz aj v kostole.
Teraz majú železničiari svätú aj v sídle Železničnej spoločnosti Slovensko. „Tak ako majú iné remeslá – baníci Barboru, hasiči Floriána, vodiči Krištofa, cukrári Vavrinca, tak aj nám sa videlo dobré, aby sme mali takúto patrónku, Katarínu," vraví šéf osobného prepravcu Pavel Kravec.
Osobný prepravca si obraz patrónky objednal koncom minulého roka. Stál 200 eur.
Obraz začiatkom tohto roka požehnal biskup. Kravec však spojitosť medzi obrazom patrónky a KDH vylučuje. Popiera aj, že by sa na železnici zavádzali modlitby.
Podobizeň tej istej svätice má aj nákladný prepravca – Cargo. Tá však nemá podobu obrazu, ale sochy a je ešte z čias bývalej vlády. Firme ju poslali poľskí železničiari. „Sochu svätej Kataríny sme dostali v lete 2008.
Nachádza sa v zasadačke predstavenstva spoločnosti," tvrdí hovorca Carga Martin Halanda. Ďalšia je v múzeu dopravy.
Konferencia biskupov Slovenska ešte v decembri 2009 v liste Ľubomírovi Vážnemu napísala, že vyhlásenie svätej Kataríny Alexandrijskej za patrónku železničiarov otvára nové možnosti ľudskej i duchovnej formácie, ktorej výsledkom budú spokojnejší zamestnanci i cestujúci.
„Svätá Katarína je patrónkou železničiarov presne tak, ako svätý Michal je patrónom policajtov a za ministra Roberta Kaliňáka ho umiestnili do vestibulu ministerstva vnútra," povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.