BRATISLAVA. nancov spoločnosti.
"Ide najmä o administratívnych pracovníkov. K prípadnému prepúšťaniu prevádzkových zamestnancov spoločnosť pristúpi až po analýze očakávaných výkonov prepravy a v závislosti od konečného znenia programu revitalizácie železníc," informoval agentúru SITA hovorca Carga Martin Halanda. Nákladný železničný prepravca podľa neho naďalej plánuje prepustiť už skôr avizovaných 2 tisíc pracovníkov, čiže približne 20 % z ich celkového počtu. Počíta s tým totiž podnikateľský plán spoločnosti.
Cargo zamestnávalo k začiatku februára 9 285 zamestnancov, o 22 menej ako na začiatku tohto roka. "V týchto prípadoch išlo o redukciu, ktorá bola schválená ešte na rok 2010, no z objektívnych príčin sa termín mierne predĺžil," uviedol ďalej Halanda. Pokiaľ ide o plánované hromadné prepúšťanie zamestnancov v tomto roku, v prvej etape má ísť najmä o administratívnych pracovníkov. "Prevádzky by sa mala redukcia počtu pracovných miest dotknúť až v druhej etape po dôkladnej analýze," dodal.
Pokračujúce rokovania o príprave revitalizačného programu železníc majú prednosť pred kolektívnym vyjednávaním s odborármi. To je momentálne prerušené aj v Cargu až do schválenia programu revitalizácie vo vláde. "Podniková kolektívna zmluva na rok 2010 platí až do 31. marca 2011. Obe strany súhlasili, aby podmienky z minuloročnej kolektívnej zmluvy platili aj v tomto roku. Vedenie Carga sa zatiaľ nevyjadrilo k požiadavke odborárov rokovať o mzdových otázkach neskôr," uviedol Halanda.
Denník Pravda vo štvrtok informoval, že Cargo, ktorého záväzky dosahujú takmer 600 mil. eur, má prejsť zo štátnych do súkromných rúk najneskôr do júna budúceho roku. Dovtedy má firma splatiť dlh voči štátu za pôžičku vo výške 166 mil. eur z roku 2009, ako aj záväzok voči Železniciam Slovenskej republiky okolo 100 mil. eur za používanie koľajníc. Vyplýva to z predbežného návrhu programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý má denník Pravda k dispozícii.
"Či investor príde do Carga po privatizácii, navýšení kapitálu firmy, či inou firmou, zatiaľ nie je jasné," informovali ďalej noviny. Cargo pôvodne plánovalo, že po finančnej konsolidácii spoločnosti v roku 2012 by mal strategický partner vstúpiť do spoločnosti v roku 2013. "Vzhľadom na dosiahnuté ekonomické výsledky Carga považujeme za jediné možné riešenie urýchlené vyhľadanie strategického investičného partnera pre jeho ďalšie manažovanie," tvrdí rezort dopravy v spomínanom návrhu revitalizačného programu železníc. Hľadanie strategického investora má začať čo možno
"Otázka hľadania strategického investora je plne v kompetencii ministerstva dopravy, ktoré zastupuje štát pri výkone práv akcionára. Spôsob a termín splatenia pôžičky, ako aj forma predaja sú predmetom rokovaní o programe revitalizácie železníc. Až do ich ukončenia a schválenia programu revitalizácie je preto predčasné sa k nim vyjadrovať," uviedol ďalej Halanda pre agentúru SITA.