BRATISLAVA. Sociálnej poisťovni dlhoval 25,09 eura. Zaplatil ich po prevzatí upomienky 16. decembra 2010. Napriek tomu sa čitateľ ocitol v zozname dlžníkov, ktorý poisťovňa aktualizovala 31. decembra 2010.
Na webe už totiž poisťovňa zverejňuje každého, kto jej dlhuje viac než 3,32 eura.
Prekvapení, že sú dlžní
Spomínaný čitateľ pritom nie je jediný, kto si myslí, že sa dostal na zoznam viac ako 218tisíc ľudí a firiem neprávom. Potvrdzujú to diskusie na sme.sk aj telefonáty.
Na zozname sa našla aj manželská dvojica z Bratislavy. Obaja sú na dôchodku a tvrdia, že záväzky majú vyrovnané. Svedčiť o tom má aj to, že im priznali dôchodky.
Pri ich priznávaní manželke doplácala poisťovňa, manžel zasa doplatil poisťovni. „Všetko bolo v poriadku. Manželovi priznali dôchodok, chodí mu päť rokov,“ povedala čitateľka Jana.
Tento týždeň sa našli v zozname. V poisťovni im to vysvetlili tak, že možno ešte nebola „spárovaná“ ich platba spred rokov.
Sociálna poisťovňa priznáva, že podobné situácie sa môžu stať. „Ide o technický výstup z informačného systému, neprechádza ručnou kontrolou zamestnancov.
Sociálna poisťovňa na to upozorňuje na webovej stránke,“ tvrdí hovorkyňa Sociálnej poisťovne Jana Ďuriačová. „Ide nám o vyčistenie údajov v informačnom systéme, ktoré sa roky zhromažďovali a nevytriedili,“ vraví Ďuriačová.
Dôchodca sa môže dostať na zoznam preto, že mohol byť v poisťovni registrovaný vo viacerých kategóriách, nielen ako dôchodca.
Problém si môže spôsobiť aj poistenec sám – ak napríklad uvedie pri platbe nesprávny variabilný symbol. V skutočnosti sú však do zoznamu zaradení ľudia zrejme aj z iných dôvodov.
Ospravedlnenie a peniaze
Ľudia, ktorí majú pocit, že sú v zozname neprávom, sa majú obrátiť na Sociálnu poisťovňu a žiadať kontrolu údajov. Ak sa preukáže, že tam nepatria, môžu byť zo zoznamu vymazaní.
Právnik Marek Benedik upozorňuje, že v tomto prípade možno hovoriť aj o poškodzovaní dobrého mena. Najprv však treba preukázať, že sa dostali do zoznamu neprávom a nie vlastnou chybou, hovorí.
Potom sa môžu obrátiť aj na súd a žalovať poisťovňu pre ochranu osobnosti. „Ujma môže vzniknúť napríklad tým, že došlo k zníženiu ľudskej dôstojnosti v očiach spoločnosti,“ uviedol Benedik.
Ten, kto sa cíti poškodený, môže vymôcť ospravedlnenie alebo aj náhradu nemajetkovej ujmy v peniazoch. Teoreticky môže žiadať aj náhradu škody napríklad v prípade, ak s ním niekto neuzatvorí zmluvu preto, že je v zozname, dodal Benedik.
Sociálna poisťovňa hovorí, že v zoznamoch sú informatívne údaje, uvádza to aj na webovej stránke.
Tým, ktorí sú v internetovom zozname, nemusí hroziť exekúcia. Sociálna poisťovňa totiž prevereným dlžníkom najprv posiela rozhodnutie o predpise poistného.