BRATISLAVA. Vyše tisíc eur za stratu či poškodenie batožiny počas cesty autobusom. Také odškodné predpísalo dopravcom nariadenie, ktoré včera schválil Európsky parlament.
Väčšina ustanovení sa vzťahuje len na diaľkové linky nad 250 kilometrov. No hendikepovaným cestujúcim garantujú práva aj v regionálnej doprave na krátke vzdialenosti.
Odškodné za meškanie aj stratu batožiny Cestujúci v linkách nad 250 kilometrov budú mať právo na náhradu cestovného, ak spoj mešká viac ako 2 hodiny alebo sa zruší. Tiež vtedy, keď autobus vynechá grafikonom určený odchod.
Nové pravidlá začnú platiť v roku 2013, vzťahujú sa na diaľkové linky nad 250 kilometrov, cestovné získate späť, ak bude spoj zrušený či bude meškať viac ako 2 hodiny, občerstvenie získate, ak bude meškanie autobusu viac ako 90 minút, za stratu alebo poškodenie batožiny bude až 1200 eur.
Pri 90-minútovom meškaní bude musieť cestujúci dostať občerstvenie. Ak dopravca nevie zabezpečiť náhradnú dopravu pri meškaní alebo zrušení linky, musí vyplatiť 1,5násobok cestovného.
V prípade nehody alebo dlhého zdržania do odchodu náhradného spoja musí dopravca zabezpečiť prenocovanie v hoteli. Ten má byť blízko autobusovej stanice a jedna noc v hoteli nesmie vyjsť na viac ako 80 eur.
Pri nehodách a zraneniach dostane pasažier odškodné až 220-tisíc eur, podľa závažnosti zranenia. Za poškodenie batožiny môže dostať 1200 eur.
Táto európska norma by nemala viesť k zdraženiu cestovného, hovorí šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. „Drvivá väčšina autobusov na diaľkových linkách už spĺňa štandardy, ktoré vyžaduje nové nariadenie."
Do budúcna si však Trabelssie nevie predstaviť, že by mali takýto rozsah práv aj cestujúci v regionálnej doprave na krátke vzdialenosti. Prvý návrh nariadenia pritom zahŕňal aj tieto linky.
„Na linkách do 100 kilometrov ste závislí od aktuálneho množstva cestujúcich, dopravnej situácie, počasia, výluk a podobne," povedal Trabelssie. Diaľkové linky sa s týmito faktormi podľa neho vyrovnávajú cez miestenkové systémy a podrobné plánovanie cesty.
Figeľ má rozhodnúť, či požiadame o odklad Nariadenie začne platiť na jar 2013. Členské štáty Európskej únie ho môžu, ale nemusia dovtedy prebrať do vnútroštátneho právneho poriadku. Pri preberaní ho môžu sprísniť, platiť však bude v celej únii bez ohľadu na to, či ho krajina prebrala, alebo nie.
Napriek tomu, že platiť začne až o dva roky, štáty môžu požiadať ešte o ďalšie odklady. Maximálne však dvakrát po štyri roky.
Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) by sa malo k odkladu nariadenia vyjadriť dnes. Figeľov predchodca Ľubomír Vážny (Smer) tak pre nepripravenosť železničnej spoločnosti vyrokoval v Bruseli odklad nariadenia o právach cestujúcich na železniciach.
Trabelssie tvrdí, že na prípravu stačia dva roky. O predĺženie by teda Slovensko žiadať nemuselo. „Počas tohto obdobia vznikne tlak na úpravu autobusových staníc, aby spĺňali štandardy nariadenia," povedal.
Dnes nie je väčšina našich autobusových staníc upravená na bezbariérový prístup. Nespĺňajú tak ustanovania nového nariadenia.