BRATISLAVA. Ak si chcete v lete kúpiť mrazničku či umývačku riadu, voľbu vám uľahčí nový energetický štítok. Je pre celú Európsku úniu jednotný a od augusta na ňom bude aj u nás uvedená ročná spotreba energie, ale aj iné parametre výrobku.
Podľa zákona o štítkovaní energeticky významných výrobkov, ktorý včera odobrila vláda, budú musieť výrobcovia či dovozcovia vybaviť tovar novým štítkom a informačným listom. Tie musí predajca vystaviť v predajni.
Od budúceho roka sa už informácie o spotrebe povinne dostanú aj do reklamy. Výnimkou budú len televízory.
Výroba nové štítky víta „Spotrebiteľ sa bude vďaka jednotnému označovaniu lepšie orientovať medzi výrobkami,“ hovorí predseda Asociácie dovozcov audiovizuálnej techniky Mário Lelovský. Nový štítok považuje za marketingovú výhodu pre tých výrobcov, ktorí znižujú spotrebu energie výrobkov.
Nové štítky dodajú ich výrobcovia spolu s výrobkami, označovať budú chladničky, mrazničky, vínotéky, práčky, umývačky riadov, televízory, využívajú piktogramy, sú univerzálne pre celú úniu, doplní ich informačný list s údajmi – rozmermi balenia, vnútornými rozmermi, popisom zabudovaných funkcií, za neoznačenie bude pokuta od 150 do 16tisíc eur
Výrobcovia a dovozcovia nové štítky vítajú. „Sú ľahko čitateľné vďaka ikonkám a nevyžadujú si preklad pre každú krajinu,“ vraví produktová manažérka Whirpool Slovakia Darina Papáčová.
Juraj Višňovský zo spoločnosti Fagor Slovensko považuje za pozitívum, že nová legislatíva presne určuje, ako zmerať spotrebu energie výrobku. „Niektorí výrobcovia totiž deklarovali hodnoty, ktoré boli skreslené,“ hovorí.
Náklady sa môžu zvýšiť Náklady výrobcu sa novou úpravou zvýšia asi o 10tisíc eur ročne pre jednu výrobkovú triedu za celý európsky trh. Odhadol to generálny riaditeľ Združenia európskych výrobcov domácich spotrebičov CECED Slovakia Andrej Hrdlička.
Zatiaľ čo firmy Whirlpool a Philips neočakávajú zvýšenie nákladov, Fagor a Samsung s nimi rátajú. Dnes stačí energetický pásik, po novom musí byť ku každému výrobku kompletný štítok. Podľa Michala Tichého zo spoločnosti Samsung by zvýšenie nákladov spotrebitelia nemali pocítiť v cenách.
Niekde už označenie majú Jednotné informácie o spotrebičoch budú musieť po novom zabezpečiť aj obchody. Dnes informujú o spotrebe výrobkov rôzne.
„Energetickými štítkami ich už označujeme,“ povedala Jana Choroušová z firmy Datart. NAY spotrebu energie v obchodoch zvlášť nezvýrazňuje. „Informácia je výrazne uvedená na štítkoch či cenovkách,“ hovorí František Vámoši z NAY. Predpokladá však, že náklady obchodu na úpravu označenia stúpnu.