Agentúrne spravodajstvo sme o 20:16 nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Modernizácia širokorozchodnej železničnej trate a prekladísk na území Slovenska je veľmi dôležitá pre budúcnosť celej slovenskej ekonomiky. Povedal to minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po utorňajšom stretnutí so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom a ruským premiérom Vladimirom Putinom.
„Ak jeho prejav neznamená priamo odmietnutie realizácie tohto projektu, tak prinajmenšom išlo o potvrdenie toho, že tento projekt nie je pre vládu prioritou,“ komentoval Figeľove slová Ivo Samson zo Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku. Vláda podľa programu tento projekt nepodporuje, zaviazala sa ho však analyzovať.
Prekladiská čaká obnova
Poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) je rád, že minister dopravy potvrdil potrebu modernizovať súčasné terminály na východe Slovenska. „Je výhodnejšie modernizovať a zväčšovať kontajnerové kapacity prekladísk za zhruba 250 miliónov eur, ako participovať na projekte za 6,3 miliardy eur,“ povedal Matej.
Figeľ chce tovar prekladať doma, myslí si Ivan Štulajter.
Na východe Slovenska je položených už 108 kilometrov širokorozchodných koľají. Trať z hraničného priechodu Čierna nad Tisou končí v kombinovanom prekladisku v Dobrej, kde sa môže tovar prekladať na nákladné autá aj vlaky s bežným európskym rozchodom. Na ten vedia preložiť tovar aj terminály na hraničných priechodoch.
Ficova vláda terminál v Dobrej prenajala Rusom. Pozemky v obci sú už pritom pripravené na rozširovanie jeho kapacít. Modernizáciou by mali prejsť aj terminály v Maťovciach a Čiernej nad Tisou. Uvažuje sa aj o výstavbe terminálu v Košiciach.
„Modernizáciu súčasných kapacít si viem predstaviť a je to niečo, čo by sa mne osobne páčilo,“ hovorí poslanec za SaS Ľudovít Jurčík.
Úplne ich nevylúčil
Figeľ však projekt predĺženia ruských koľají naprieč Slovenskom úplne nevylúčil. „Rezervovaný alebo negatívny postoj vlády odráža, že na taký rozsiahly projekt nemáme financie,“ povedal.
Banky podľa neho pôjdu do tohto projektu len vtedy, ak bude racionálny. Túto podmienku splní projekt podľa ministra dopravy vtedy, keď sa zvýši intenzita prepravy tovarov cez naše územie.
Podľa analýzy nemeckej firmy Roland Berger by predĺženie širokorozchodnej trate o 450 kilometrov cez naše územie až do Rakúska stálo 6,3 miliardy eur. Projekt podľa Mateja ráta s účasťou štátu v rozsahu až 2,5 miliardy eur. Štát by ich do projektu vložil zárukami alebo splátkami.
To je nepredstaviteľné pre Mateja aj pre Jurčíka. „Zatiaľ nás nič nepresvedčilo o výhodnosti predĺženia širokorozchodnej,“ povedal Jurčík.
Projekt môže byť pre Slovensko výhodný, ak by mali ruské koľaje koncovku u nás, hovorí Matej. „Nerozumiem úplne Rusku, prečo má problém s prekládkou na našom území,“ hovorí.
Konečným odberateľom je podľa neho ľahostajné, či k nim tovar pôjde 11-tisíc kilometrov po širokorozchodnej trati a 2000 po európskom rozchode, či naopak. Jurčík v postoji Rusov vidí politické dôvody.
Pre zväčšenie kliknite na obrázok.