WASHINGTON.
Spojené štáty sú s rozhodnutím Pentagónu spokojné, najmä štáty Washington a Kansas, kde sa lietadlá budú vyrábať. Kontrakt je jedným z najväčších, aké americká armáda v histórii zadala. Očakáva sa, že vytvorí desaťtisíce pracovných miest a na najbližšiu generáciu zabezpečí miestny letecký priemysel.
Naopak, sklamanie zažíva Európa. Nemecko, ktoré je jedným z kľúčových akcionárov v koncerne EADS, po oznámení Pentagónu vyjadrilo pochybnosti o spravodlivom postupe pri rozhodovaní. Krátko na to ale hovorca nemeckej vlády oznámil, že Berlín intervenovať nebude.
Súčasný tender na dodávku 179 tankovacích lietadiel v hodnote viac než 30 miliárd USD (21,78 miliardy eur) bol totiž vyhlásený už tretíkrát. Prvé dva výsledky tendra boli zrušené. Najskôr kontrakt získal Boeing, no po tom, čo sa zistilo, že tender sprevádzala nekalá súťaž, musela armáda vyhlásiť tender opäť.
V ňom pred štyrmi rokmi vyhral EADS, v tom čase v konzorciu s americkou firmou Northrop Grumman. Boeing a s ním aj mnohí americkí kongresmani ale rozhodnutie Pentagónu napadli s tým, že firmy nemali rovnaké podmienky.
Ponuka EADS bola vtedy výhodnejšia a jej lietadlo, ktoré malo nahradiť 50 rokov staré tankovacie lietadlá KC-135, lepšie spĺňalo zadané kritériá. Podľa Európy však Američania museli urobiť všetko preto, aby taký veľký kontrakt európska firma za žiadnych okolností nedostala. Do 3. tendra už išiel EADS bez Northrop Grumman.
Pentagón teraz tvrdí, že najnovšia ponuka Boeingu je finančne výhodnejšia. Lietadlo americkej firmy je podľa Pentagónu menšie, spotreba paliva je o 24 % nižšia a aj náklady na rekonštrukciu armádnych letísk budú nižšie.
Spoločnosť EADS sa môže odvolať, podľa šéfa koncernu Louisa Galloisa si ale počkajú na oficiálne vysvetlenie Pentagónu, ktoré by mali dostať na budúci týždeň. Sklamané sú okrem EADS aj štáty na juhu USA, najmä Alabama, kde EADS plánoval lietadlá vyrábať.
Predstavitelia južanských štátov uviedli, že víťazstvo EADS by veľmi pomohlo regiónu, ktorý sa dodnes spamätáva z dôsledkov zničujúceho hurikánu Katrina z roku 2005. Senátor Richard Shelby z Alabamy dodal, že je z rozhodnutia sklamaný, aj keď vôbec nie prekvapený.
"EADS jednoznačne ponúkol výhodnejšie lietadlo a iba politika rozhodla o takomto výsledku," uviedol Shelby.
Informovali o tom agentúry Reuters, AP a Bloomberg.