BRATISLAVA. Ceny kávy v kaviarniach by sa v najbližších mesiacoch zvyšovať nemali. Hoci sú ceny kávy na svetových trhoch rekordné, majitelia kaviarní ich zatiaľ neplánujú premietnuť do cien pre zákazníkov.
Ak by však ceny tejto komodity rástli aj naďalej veľmi rýchlo, nie je vylúčené, že ceny pressa, capuccina, latte či iných druhov kávy budú musieť upraviť.
Zatiaľ nezaplatíme viac
Prevádzkovateľom kaviarní zatiaľ dodávatelia neavizovali, že by mali za kávu platiť viac. „Nakupujeme kilogram asi za 30 eur," povedala majiteľka banskobystrickej kaviarne Cafe Lounge Zuzana Martinovičová.
Kaviarne nakupujú väčšinou gurmánsku kávu. Aj jej cena však v posledných mesiacoch rástla.
„Ceny prvotriednej surovej kávy v posledných mesiacoch rástli, v decembri sa zvýšili o 24 percent. Káva Arabica je najdrahšia za uplynulých 14 rokov," povedala Eva Kadlecová, manažérka spoločnosti Tchibo.
Tento rast však nie je podľa prevádzkovateľov kaviarní taký výrazný, aby ovplyvnil ceny kávy pre konzumentov.
„O zvýšení cien by som uvažoval iba v prípade, ak by sa cena u dodávateľa zvýšila výraznejšie, teda o 50 percent," tvrdí majiteľ žilinskej kaviarne Caffé Passage Martin Vidra.
Ak cena kávy od dodávateľov stúpne o pár centov, zákazník by to podľa Vidru nepocítil. „Myslím si, že 99,9 percenta prevádzok by takéto zvýšenie riešilo v rámci svojej réžie," tvrdí.
Brzdí ich kríza
Niektoré kaviarne už nezvyšovali ceny kávy veľmi dlho. „Nemenili sme ich od predkrízového obdobia," hovorí majiteľ košickej kaviarne Camelot Café Peter Škripko.
Keby kaviarne zvýšili ceny, mohli by to pocítiť v poklese počtu zákazníkov. „V gastronómii je kríza, sme ako v pasci. Nemôžeme si dovoliť zvyšovať ceny," povedal Vidra.
Výrazný odlev zákazníkov ani po prípadnom zvýšení cien kávy naopak neočakáva Pavol Kašuba, prezident Zväzu hotelov a reštaurácií.
„O nejaké percento by sa však ich počet znížiť mohol," dodal. Aj keď kríza ovplyvnila konzumáciu v reštauráciách, ľudia si podľa Kašubu nejaké to euro na kávu vždy nájdu.
Domácnosti kupujú najmä praženú kávu
BRATISLAVA. Zdraženie kávy na našom trhu zrejme nezasiahne len štyri slovenské domácnosti zo stovky. Podľa agentúry GfK Slovakia totiž kávu kupuje 96 percent domácností na Slovensku.
Slovenskí spotrebitelia najčastejšie siahajú v predajniach po praženej káve. „Praženú kávu majú doma viac ako tri štvrtiny domácností u nás," spresnil Ladislav Csengeri z GfK Slovakia. Za ňou v obľube nasleduje instantná káva. Tú nakupujú takmer tri štvrtiny slovenských domácností, a to zhruba raz za dva mesiace.
Z údajov agentúry GfK Slovakia však vyplýva, že domácnosti vlani minuli za kávu, ktorú si varili doma, menej peňazí ako rok predtým. Klesol tiež priemerný objem kávy kupovanej domov a znížila sa aj frekvencia jej nákupov.
Denisa Čimová