Agentúrne spravodajstvo sme o 21:25 nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Minister dopravy a predseda KDH Ján Figeľ získal od premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) predbežné áno na reformu železníc.
Vláda tak zrejme v marci odobrí revitalizačný plán, ktorý ráta aj s prepustením približne 5tisíc ľudí a rušením viacerých regionálnych tratí.
„Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko budú sprevádzať sociálne programy,“ povedal Figeľ.Expremiér Robert Fico plány vlády odsudzuje.
„Aký plán revitalizácie bol predložený? To nie je plán revitalizácie, to je plán likvidácie ľudí, likvidácie tratí a plán likvidácie cestujúcich.“
Premiérka predsedovi Smeru odkázala, že nemal odvahu riešiť zadlženosť železníc, ktorá sa za posledných päť rokov vyšplhala na miliardu eur.
„Všetko závisí od rokovaní,“ odpovedal šéf odborového zväzu železničiarov František Petroci na otázku, či pôjdu do nátlakových akcií.
Plán
Predložte ozdravný plán. To bola podmienka, ktorú dala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) na to, aby sa mohlo začať prepúšťať v zadlžených železničných firmách. Síce s oneskorením, ale predsa ministerstvo dopravy svoje plány spresnilo.
Čo sa chystá Postupne prepustiť vyše 5-tisíc zamestnancov. Začne sa v administratíve, tam sa to týka asi tisícky ľudí. Zdražie cestovné. Vyškrtajú sa celé trate, niektoré spoje obmedzia.
Premiérka sa v nich dočíta napríklad to, že štát by sa mal naďalej starať vo svojej réžii o koľajnice. Ľudia, ktorí cestujú s vlakmi, si však čoraz častejšie budú môcť služby štátneho prepravcu porovnať so súkromným.
Nákladné Cargo zasa čaká na investora. Štát mu v ňom predá dvojtretinový podiel. Ak sa bude firme v budúcnosti dobre dariť, súkromník môže získať aj väčší podiel, ale už za drahšie.
Spoje zmiznú Všetko sa však začína pri šetrení. To v najväčšej miere pocíti trh práce, ktorý v nasledujúcich troch rokov zahustí zhruba päťtisíc prepustených železničiarov. Prví sú na rade ľudia z administratívy.
Ktoré spoje sa zrušia Pre šetrenie sa zrušia trate:
Plešivec – Muráň, Štúrovo – Štúrovo hranica, Fiľakovo – hranica, Medzilaborce mesto – hranica, Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka. Zrušiť sa má aj ďalších 374 vlakov. V prípade 74 z nich sa uvažuje o ich zrušení v určitom úseku jazdy, 36 vlakov sa zrejme obmedzí na isté dni v týždni.
Zdroj: Ministerstvo dopravy
„Celkovo sa proces dotkne viac ako tisíc miest v administratíve,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). „Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko budú sprevádzať sociálne programy,“ uviedol.
Pracovné miesta zaniknú aj tam, kde sa budú rušiť či obmedzovať trate. O definitívnej mape v zmenách spojov sa ešte stále rokuje. Isté je, že rušených kilometrov nesmie byť menej, než plánuje železničný prepravca.
Okrem toho, že ubudne tratí, cesta vlakom sa bude podľa vládnych plánov postupne zdražovať. Už od augusta plánuje osobný prepravca zdvihnúť cestovné o päť percent. A to sa má opakovať každý rok.
Expremiér Robert Fico plány vlády odsudzuje. „Aký plán revitalizácie bol predložený? To nie je plán revitalizácie, to je plán likvidácie ľudí, likvidácie tratí a plán likvidácie cestujúcich.“
Premiérka predsedovi Smeru odkázala, že nemal odvahu riešiť zadlženosť železníc, ktorá sa za posledných päť rokov vyšplhala na miliardu eur.
Železničné firmy budú musieť šetriť aj inak než len prepúšťaním. Nákladné Cargo chce napríklad tento rok ušetriť podobnú sumu ako prepúšťaním tým, že sa zbaví niektorých dráhových vozidiel či elektronickými aukciami.
Vláda pripravuje prvú skutočne nepopulárnu reformu, myslí si Peter Schutz.
Do troch rokov na nule V priebehu niekoľkých rokoch by sa mali zbaviť dlhov vo výške takmer jednej miliardy eur. Plány na vyrovnané hospodárenie odkladajú. Ministerstvo tvrdí, že vo všetkých troch firmách by sa nulová strata mala objaviť do troch rokov.
Ľuďom, ktorí medzičasom prídu o prácu na železnici, má nové možnosti objaviť ministerstvo práce. Železniční odborári podľa svojho šéfa Františka Petrociho týmto sľubom neveria.
"Všetko závisí od rokovaní,“ odpovedal šéf odborového zväzu železničiarov na otázku, či pôjdu do nátlakových akcií.