Najlepšie hodnotené banky v prieskume audítorskej firmy PwC si účtovali aj o polovicu vyššie poplatky za bežné služby ako horšie hodnotené banky.
BRATISLAVA. Za drahšie bankové služby na Slovensku sú mladí ľudia ochotní platiť napriek tomu, že ich plat je 500 až 700 eur. Ukázal to prieskum hodnotenia skúseností klientov bánk v štyroch krajinách, ktorý urobila poradenská spoločnosť PwC.
Informácie získavali konzultanti vo veku 21 až 25 rokov. „Prieskum potvrdil naše očakávania, že klient je ochotný priplatiť si za lepšie zákaznícke služby,” povedal Chris Barrett zo spoločnosti PwC. Tvrdí, že mladí klienti sa bežne nesťažujú na vysoké poplatky.
„Prekáža im však, keď za ne nedostávajú adekvátne služby,“ povedal. Najlepšie hodnotené banky v prieskume, ktorý zahŕňal aj český, ruský a ukrajinský trh, si účtovali aj o 65 percent vyššie ročné poplatky za bežné produkty, ako je debetná platobná karta.
V prieskume najlepšie hodnotená Tatra banka si podľa internetového portálu FinancnaHitparada.sk účtuje za kartu MasterCard Standard ročne 24 eur. Volksbank, ktorá skončila v prieskume najnižšie, si za rovnakú kartu pýta 20 eur.
Chýbajú produkty a služby Najmenej spokojní sú podľaprieskumu klienti s pestrosťou produktov, ktoré banky poskytujú. Platí to v hodnotených bankách vo všetkých štyroch krajinách. Banky však výsledkom prieskumu oponujú.
Ako sa robil prieskum
zahŕňal 90 bánk z Česka, Slovenska, Ruska, Ukrajiny, údaje zbierala spoločnosť PwC metódou „mystery shopperov“, tými boli konzultanti PwC, boli vo veku 21 až 25 rokov, mali stredoškolské vzdelanie, pracovali na plný úväzok s mesačným platom 500 až 700 eur, bývali v prenajatom byte a využívali verejnú dopravu.
„Zo spätnej väzby od našich klientov vyplýva, že v ponuke im nechýbajú produkty a služby,“ tvrdí Štefan Frimmer zo Slovenskej sporiteľne, ktorá je u nás najväčšou bankou.
Najväčšie rezervy vidí analytik bankových produktov Maroš Ovčarik v spojení internetu a bankových služieb.
„Banky využívajú len jednoduché kontaktné formuláre s menom a telefónnym číslom, kde po vyplnení formulára klienta kontaktuje pobočkový pracovník,“ hovorí Ovčarik.
Banky sú porovnateľné Prieskum ukázal, že osem bánk na Slovensku, ktoré PwC do hodnotenia zapojilo, má takmer porovnateľnú kvalitu. Rozdiel medzi najlepšou a najhoršou bankou bol u nás len v desatinách bodu.
V Rusku, kde PwC hodnotilo 41 bánk, bol rozdiel výraznejší. Najlepšia banka tam mala takmer o polovicu bodov viac ako najhoršia. Výraznejší rozdiel vo výsledkoch hodnotenia bánk ako na Slovensku bol aj v Česku, kde PwC posudzovalo 10 bánk.
Na slovenskom aj českom trhu však vyšli z hodnotenia najlepšie banky, ktoré patria do skupiny Raiffeisen – u nás Tatra banka, v Česku Raiffeisenbank. Podľa analytikov to ovplyvnil aj profil hodnotiteľov bánk.
„Boli mladší a preferujú skôr banku s dynamickým prístupom,“ vraví riaditeľka Next Finance Markéta Šichtařová. Veľké banky skupiny KBC, do ktorej patrí aj ČSOB, by podľa nej bodovali u konzervatívnejších klientov.
V prieskume, ktorý porovnával banky štyroch štátov, dosiahli naše banky druhé najlepšie skóre spomedzi krajín. Napriek tomu majú podľa PwC banky na Slovensku stále priestor na uvádzanie nových produktov či na zlepšenie prístupu k zákazníkom.
Pre zväčšenie kliknite na obrázok
Hodnotené kritériá
Značka
Obchodnou značkou vie u nás najlepšie osloviť mladých klientov Tatra banka. Druhou bankou, s ktorej značkou sa dokážu zákazníci najviac stotožniť, je UniCredit Bank. Na treťom mieste skončila v prieskume VÚB. Zaujímavé je, že v niektorých prípadoch hodnotitelia nezaregistrovali medzi bankami žiadne odlíšenie značky na základe dizajnu. V niektorých prípadoch dokonca nevedeli nájsť ani pobočku banky.
Komunikácia
Každý klient chce dostať v banke čo najkomplexnejšie informácie. Najlepšie s klientmi podľa prieskumu komunikuje UniCredit Bank. Za ňou nasledujú Tatra banka a VÚB banka. Informácie poskytujú banky nielen prostredníctvom pracovníkov, ale aj formou informačných letákov. V niektorých pobočkách sú podľa PwC letáky dobre umiestnené, niekde sú však stojany prázdne a letáky neaktuálne.
Prostredie
V čase mojej návštevy boli v banke štyria zamestnanci. Napriek tomu som musel čakať, pretože dvaja z nich sa venovali inej činnosti. Aj takéto boli postrehy počas hodnotenia prostredia bánk. Hodnotitelia navyše museli v niektorých prípadoch v banke stáť, pretože pri väčšom počte ľudí nebolo dosť miest na sedenie. Najlepšie prostredie má u nás Dexia banka. Tesne za ňou skončili VÚB a UniCredit Bank.
Ponuka
Dostal som iba málo informácií o produkte, ktorý by odlišoval banku od iných. To bol častý povzdych hodnotiteľov nespokojných so slabou ponukou. Očakávania zákazníkov sú vysoké a privítali by rôznorodejšie produkty, tvrdí PwC. Obmedzená ponuka však môže byť aj zámerom, aby banky zvýšili efektívnosť. Najlepšie skóre dosiahla v tejto oblasti VÚB banka, len o niečo slabšie dopadla Tatra banka a UniCreditBank.
Kultúra
Ak sa úsilie a kvalita poskytovaných informácií líši od zamestnanca k zamestnancovi, uberá to bankám body z hodnotenia. Klienti zle vnímajú aj to, keď pracovník počas konzultácie s nimi telefonuje s inými ľuďmi. Najlepšie dopadla v hodnotení kultúry Tatra banka, za ňou nasledujú VÚB a UniCredit Bank. Oblasť kultúry bola podľa prieskumu najvyššie hodnotenou oblasťou spomedzi piatich ukazovateľov.
Customer Experience Index 2010