Bratislava 20. júna (TASR) - Najznámejšou bankou na Slovensku sú Slovenská sporiteľňa (SLSP) a Všeobecná úverová banka (VÚB). Vyplynulo to z kontinuálneho prieskumu spoločnosti Taylor Nelson Sofres (TNS), ktorý realizovala od začiatku roka 2002.
Spontánne si na tieto banky spomenie v priemere zhruba 90 % dospelej populácie. Z hľadiska prvej menovanej spoločnosti evidentne dominuje najväčšia banka na Slovensku - SLSP. Na prvom mieste ju uvádza takmer polovica opýtaných respondentov. Nadpriemerne túto banku uvádzali najmä ľudia s nižším vzdelaním a žijúci v obciach od 5 do 20 000 obyvateľov a obyvatelia Košického a Banskobystrického kraja. So značným odstupom nasleduje Všeobecná úverová banka. Najvyššia miera jej znalosti bola zaznamenaná u vysokoškolákov a u ľudí vo veku 30 až 39 rokov. Ďalšie miesta patria Tatra Banke, Poštovej banke a ČSOB.
Prvenstvo SLSP, ktorej majoritným vlastníkom sa stala rakúska Erste Bank, patrí aj z hľadiska využívania služieb jednotlivých bánk. Na druhej strane najväčšiu spokojnosť s poskytovanými službami vyjadrujú klienti Tatra Banky. "Zhruba polovica klientov tejto banky je úplne spokojná s poskytovaným servisom. Vyššia miera spokojnosti sa prejavila najmä u mužov a ľudí s vysokoškolským vzdelaním. Táto skutočnosť sa potvrdila aj v otázke lojality k svojej banke. Takmer 95 % klientov Tatra Banky by si túto banku vybralo aj v budúcnosti," uvádza TNS. Čo sa týka SLSP a VÚB, možno v tejto oblasti pozorovať značné rezervy. Iba jedna pätina klientov SLSP vyjadruje podľa realizovaného prieskumu úplnú spokojnosť. Pozícia VÚB je len o niečo lepšia.
Podľa ekonomických analytikov finančný sektor prestal byť brzdou a začína byť jedným z motorov zdravého rastu slovenského hospodárstva. Táto skutočnosť súvisí najmä s reštrukturalizáciou bankového sektora a jeho následnou privatizáciou. Do spomínanej SLSP vstúpila rakúska Erste Bank. VÚB získala talianska IntesaBci. IRB kúpila OTP bank, svoje aktivity rozbieha HVB Slovakia a aktívnejšie presadzovanie na trhu možno očakávať od Unibanky (donedávna Poľnobanky), resp. Prvej komunálnej banky (Dexia Group). Aj preto možno očakávať, že druhá polovica roku 2002 bude rokom vyostrovania konkurenčného zápasu bánk o klienta.
V prvej polovici roka banky začali komunikovať smerom k verejnosti zmenu svojho názvu alebo vlastníckych pomerov ako napríklad Unibanka, VÚB a PKB. A to isté možno očakávať časom aj od IRB. Navyše, peňažné ústavy začínajú vkladať veľké očakávanie do retail bankovníctva. Obdobia, keď obyvateľstvo zohrávalo v úverových portfóliách bánk iba okrajovú úlohu, sa pravdepodobne končia. Z tohto dôvodu možno očakávať značné finančné investície bánk do marketingu a reklamy.
Len za prvých šesť mesiacov vynaložili banky na reklamu takmer 180 miliónov Sk. Najväčší podiel na tomto reklamnom koláči patrí Unibanke. Podľa monitoringu reklamy TNS táto banka v rámci svojej rebrandingovej kampane investovala do reklamy viac ako 45 miliónov. Približne jedna desatina ľudí spontánne uviedla, že zaregistrovala reklamu tejto banky. Pri podporenej znalosti si na túto banku spomenulo takmer 30 % opýtaných. V oboch prípadoch možno sledovať rastúci trend zaregistrovania reklamy zo strany obyvateľstva. Najväčší ohlas mala reklama u vysokoškolsky vzdelaných ľudí a obyvateľov veľkých miest, ako sú Bratislava a Košice.
Monitoring reklamy TNS predstavuje oficiálnu mediálnu hodnotu, vypočítavanú na základe oficiálnych cenníkov. Nezohľadňuje žiadne bartre a zľavy. Z tohto dôvodu dochádza k určitému skresleniu v porovnaní s reálne vynaloženými finančnými prostriedkami na reklamu.